InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Rimpels verwijderen met botox

Rimpels verwijderen met botox

Rimpels verwijderen met botox Ouder worden vinden maar weinig mensen leuk, zeker als het zijn sporen duidelijk nalaat. Gelukkig zijn er tegenwoordig tal van plastische ingrepen die het mogelijk maken er weer jong en fris uit te zien. Een van die behandelingen is de botox-methode, die rimpelvorming tegengaat.

Botuline-toxine

Botox is de snelnaam voor Botluline-toxine, een eiwit dat door de bacterie Clostridium botulinum wordt aangemaakt. Het kenmerkende van deze bacterie, en het daaruit ontstane geneesmiddel is dat het de prikkeloverdracht van zenuwen naar spieren blokkeert. Daardoor worden spieren minder gestimuleerd tot beweging en zullen zich minder snel rimpels vormen. Ook blokkeert het geneesmiddel de werking van zenuwen die de zweetklieren prikkelen. Daardoor kan naast het tegengaan van rimpels ook voorkomen worden dat men (veel) zweet produceert.

Weg met rimpels?

Het aanspannen van kleine spiertjes vlak onder de huid, zijn vaak de oorzaak van het ontstaan van rimpels in het gezicht. Met name de fronsrimpels op het voorhoofd en die tussen de wenkbrauwen zijn daar goede voorbeelden van. Ook de rimpels die bekend staan als kraaienpootjes en zich aan de zijkanten van de ogen bevinden, ontwikkelen zich vaak het snelst. Botox blokkeert dit aanspansignaal tussen de zenuwen en de spieren. Daardoor worden de spieren niet meer volledig aangespannen.

Duur van een tot twee weken

Echter, een botox-behandeling is niet eenmalig. Na het inspuiten van de botox zal dit goedje ongeveer een tot twee weken haar werk doen. Daarna houdt het een paar maanden aan, waarna de mogelijkheid om spiertjes aan te spannen weer toeneemt. Dan groeien er nieuwe zenuwuiteinden aan de vernietigde zenuwtjes en kunnen signalen ontvangen en verwerkt worden door de spieren.

Norse en boze uitdrukking

Mensen die veel fronsen kunnen daar een norse of boze uitstraling van krijgen, omdat de rimpels langer blijven staan. Fronsrimpels kunnen altijd in de huid gekerfd blijven, ook bij ontspannen gezichtsspieren. Voor deze mensen is het een mogelijkheid om botox te gebruiken. De huid wordt er strak van en men ziet er minder nors uit. Ook werkt een behandeling met botox preventief. Rimpels worden er namelijk ook mee voorkomen.

Verslavend?

Een risico dat men loopt bij het toedienen van botox is dat het verslavend kan gaan werken. De werking van botox werkt namelijk ontspannend op de behandelde huid. Voor sommige mensen is dat gevoel genoeg om vaker een behandeling te willen, niet zozeer voor het effect als wel voor het fijne gevoel. In dat geval kan het uit de hand lopen, want de huid moet wel de kans krijgen zich te herstellen.

Veilig

Botox is een veilig geneesmiddel. Behalve een korte pijn als de injectie plaatsvindt, zijn er vrijwel geen bijwerkingen. Wel kan bij het prikken een bloeduitstorting ontstaan als per ongeluk een bloedvaatje geraakt wordt. De bult die bij het injecteren ontstaat trekt snel weer weg en lijkt op een muggenbultje. Toch kan de injectie tot gevolg hebben dat een van de spiertjes rond de oogleden wordt uitgeschakeld, met als gevolg een hangend oog. Dit komt echter vrijwel niet voor. Na sommige behandelingen ontstaan hoofdpijnklachten. Behandelingen met botox worden niet toegepast bij zwangere vrouwen.

Vergoeding

Omdat de behandeling met botox geen medische achtergrond heeft en voor cosmetische doeleinden dient men wil er tenslotte mooier van worden wordt deze behandeling niet door de verzekering vergoed.
Gerelateerde artikelen
Rimpels verdwijnen zonder botox; collageen lichttherapieU wilt van uw rimpels af? Maar u heeft het niet zo op naalden? Liever geen inspuiting van spierverslappend Botuline-toxi…
Botox - Ervaringen en resultatenBotox - Ervaringen en resultatenWil je de strijd aanbinden met de rimpels en plooien op je voorhoofd en rond je ogen? Heb je aan Botox gedacht, maar ben…
Rimpels tegengaan, wegwerken en oplossen kan met babyzalf!Rimpels tegengaan, wegwerken en oplossen kan met babyzalf!"Hoe geraak ik van mijn rimpels af?" zul je je wellicht afvragen. Een vraag die op de lippen ligt van heel wat vrouwen,…
Rimpels: verwijderen van rimpels bovenlip en onder de ogenRimpels: verwijderen van rimpels bovenlip en onder de ogenHoe kun je rimpels verwijderen van je bovenlip of onder de ogen? Rimpels rond de mond, bijvoorbeeld op de bovenlip, kunn…
Wat Botox voor u kan doenBotox, injecteerbaren en vullers je hebt ze allemaal. In dit artikel lees je wat je met welke stof kunt doen.

Reageer op het artikel "Rimpels verwijderen met botox"

Reactie

Filia Leyenhorst, 23-04-2015 20:09 #1
Ik wil graag de kosten van botox behandeling rond mijn bovenste en onderste mijn mond vragen.

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 14-04-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!