InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en ijs, zelf caloriearme ijsjes maken van vers fruit

Dieet en ijs, zelf caloriearme ijsjes maken van vers fruit

Dieet en ijs, zelf caloriearme ijsjes maken van vers fruit Tijdens een warme zomerdag is er niets heerlijker dan te genieten van een heerlijk koel en verfrissend ijsje. Echter, kleeft er in vele gevallen een groot nadeel aan het nuttigen van een ijsje. IJsjes zijn er in vele soorten, maar een gemiddeld ijsje bevat toch al gauw honder tot tweehonderd calorieën. Daarnaast bevatten de meeste ijssoorten veel suikers en vet en weinig vitaminen. Gelukkig is er een oplossing om toch volop te kunnen genieten van heerlijk verkoelend ijs. Met vers zomerfruit maak je eenvoudig de heerlijkste ijsjes. IJsjes die weinig calorieën bevatten en ook nog eens vetarm zijn.

IJsjes en calorieën

IJsjes hebben de naam heel erg lekker te zijn, maar daarnaast zouden ijsjes ook erg ongezond zijn. Toch hoeft dit zeker niet het geval te zijn. Wanneer men gaat genieten van een ijsje, is het raadzaam om verstandige keuzes te maken. Het verschil in het aantal calorieën en de hoogte van het vetgehalte, tussen de verschillende ijsjes, is namelijk heel erg groot. Zo zit in een roomijsje al snel twee keer zoveel calorieën dan in een waterijsje. Wanneer je toch eens wat anders wilt dan een "eenvoudige" waterijsje, dan kun je er voor kiezen om zelf ijsjes te gaan maken. Heerlijke fruitijsjes zijn eenvoudig te bereiden met behulp van vers zomerfruit, melkproducten en/of vruchtensappen.

Aantal calorieën in ijsjes

Soort ijsje Aantal Kcal ( per stuk) Aantal gram vet ( per stuk)
Waterijsje (raket)38.80
Magnum Classic30020
Cornetto Classic23312,8
Zelf gemaakt ijsje met vers fruit ( waarden zijn afhankelijk van de gekozen producten)30-550

Aantal calorieën in zomerfruit

Wanneer men ervoor kiest om zelf ijsjes te gaan maken, kan men naar hartenlust variëren met de verschillende fruitsoorten. Men kan bijvoorbeeld fruitsoorten nemen uit eigen tuin of er voor kiezen om fruitsoorten te nemen die op dat moment bij de groenteman of in de winkel of op de markt in de aanbieding zijn. Het aantal calorieën dat de zelfgemaakte ijsjes gaan bevatten is sterk afhankelijk van de gekozen fruitsoort. Fruit mag dan gezond zijn en veel vitamine C bevatten, het fruit bevat ook veel vruchtensuikers. Vruchtensuikers zorgen er op hun beurt weer voor dat fruit veel calorieën bevatten.

Soort fruit (vers) Calorieën per 100 gram
aardbeien28
ananas58
appel54
banaan83
bramen48
frambozen67
kersen42
peren49
perzik39
pruimen53

Basis recept zelfgemaakte zomerijsjes (voor vier ijsjes)

Bereidingstijd: Ca. 10 minuten + ongeveer drie uur invriezen.

Benodigdheden:

  • Plastic ijsvormpjes. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten en o.a. te koop bij winkels als Blokker, Xenos, HEMA, en Action.
  • 400 gram vers fruit naar keuze. (geschikte fruitsoorten zijn bijvoorbeeld: aardbeien, frambozen, peren, bananen, perziken en bramen)
  • 200 ml aan melkproducten of vruchtensappen naar keuze. Hierbij kan men bijvoorbeeld denken aan vanilleyoghurt (0% vet) en sinaasappelsap.

Bereidingswijze:

Pureer het verse fruit samen met het gekozen melkproduct of vruchtensap in een blender of met een staafmixer tot een glad geheel. Laat het geheel ongeveer drie uur bevriezen.

Variaties

  • Wanneer men een mooi kleurig ijsje wil creëren of meerdere smaken in één ijsje wil verwerken, dan kan men er voor kiezen om met laagjes te gaan werken. In dit geval maakt men verschillende mengsels. Men voegt de mengsels één voor één toe aan de ijsvormpjes. Na elke laag, moet men de ijsjes een uur laten bevriezen. Na de laatste laag, moeten de ijsjes nog 2 uur in de vrieskist verblijven voordat er van genoten kan worden.
  • Een verrassende smaaksensatie verkrijgt men door een zakje groene thee of een paar plakjes verse gember in de ijsjes te verwerken.
  • Wanneer men de fruitsoorten appel, banaan en peer wil gebruiken is het raadzaam om wat limoensap aan de ijsjes toe te voegen. Zo zorgt men ervoor dat de ijsjes mooi helder van kleur blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aantal calorieën in ijsjesMet mooi weer snakken we naar een lekker koud ijsje. Als je wilt afvallen is zon ijsje dan eigenlijk wel de juiste keuz…
Zelf koffie en thee ijsjes maken zonder ijsmachineZelf koffie en thee ijsjes maken zonder ijsmachineOp zoek naar lekkere recepten voor dessertijsje? Met deze recepten voor koffie en of thee ijs vang je twee vliegen in ee…
Heerlijke zelfgemaakte fruitijsjesHeerlijke zelfgemaakte fruitijsjesDe zomer komt er weer aan! En wat is een zomer zonder ijsjes? Helaas zijn deze verleidingen niet altijd even gezond, en…
Zelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachineZelf roomijsjes maken, leuk, makkelijk en zonder ijsmachineOpzoek naar ijsjes die u zelf kunt maken zonder ijsmachine? Hieronder staan een aantal recepten die u zonder veel extra'…
Zelf vruchtenijsjes makenDrie recepten voor het maken van drie soorten heerlijke vruchtenijsjes. Eenvoudig te maken en het kost ongeveer een half…
Bronnen en referenties
  • www.voedingswijzer.nl

Reageer op het artikel "Dieet en ijs, zelf caloriearme ijsjes maken van vers fruit"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 03-09-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!