InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Is het macrobiotisch dieet gezond?

Is het macrobiotisch dieet gezond?

Is het macrobiotisch dieet gezond? De meeste diëten hebben als doel je overgewicht kwijt te spelen en je gezond streefgewicht zo dicht mogelijk te benaderen en te behouden. Dat is niet het geval met het macrobiotisch dieet. Het macrobiotisch dieet behoort tot de macrobiotiek, een eet- en levenswijze waarin de natuur centraal staat. Dit dieet heeft het yin en yang principe als basis. Om goed te kunnen functioneren moeten deze twee tegenpolen zoveel mogelijk in evenwicht zijn. Een macrobiotisch dieet moet dus zowel positieve als negatieve voedingsmiddelen bevatten. Maar wat is het macrobiotisch dieet nu precies en is het wel zo gezond als men ons wil laten geloven?

Natuurlijke voeding

In dit macrobiotisch dieet eet je vooral niet geraffineerde voeding en voeding van natuurlijke en dus plantaardige oorsprong. Een macrobiotisch dieet is dus zo goed als volledig vegetarisch. De nadruk in het macrobiotisch dieet ligt hoofdzakelijk op volkoren granen, groenten, gefermenteerde soja en sojaproducten, bonen en soep. Niet alleen soep van groenten maar even goed van zeewier, granen, bonen en van miso, een populaire Japanse smaakmaker. In het macrobiotisch dieet zijn een beperkte hoeveelheid vette en witte vis, noten, zaden en fruit eveneens toegestaan.

Deze voeding wordt sterk afgeraden in het macrobiotisch dieet

Vlees, suikers, zuivel, bepaalde groenten en fruit waaronder tomaten, spinazie, bieten, avocado, pepers, courgettes, asperges en ook aardappelen. Daarnaast wordt in dit dieet ook al het uitheems fruit en niet seizoensgebonden fruit sterk afgeraden.

Lichamelijke en geestelijke gezondheid verbeteren

Als het macrobiotisch dieet niet in de eerste plaats bedoeld is om overgewicht te verliezen, waarom zou je dit dieet dan volgen? Voorstanders van dit dieet zijn ervan overtuigd dat het zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid stimuleert en dat het zelfs kanker kan voorkomen, maar niet genezen. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat een vezelrijk dieet dat nauwelijks vetten bevat inderdaad je gezondheid in de hand werkt maar even goed belangrijke tekorten aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten en sporenelementen kan doen ontstaan. Bij dit macrobiotisch dieet komen volgens wetenschappers vooral je concentraties aan vitamine D en vitamine B12 en calcium duidelijk in gevaar. Vitamine D is gelinkt aan calcium. Deze vitamine D is onmisbaar om de nodige calcium uit je voeding op te nemen. Vitamine D haal je uit je dagelijkse voeding. Je lichaam is alleen onder invloed van het zonlicht in staat om zelf vitamine D aan te maken.

Voeding rijk aan vitamine D

Zoals eerder reeds aangehaald is zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vitamine D vind je ook in vette vis zoals zalm, paling, makreel, forel, tong, haring en in ansjovis, en in vlees en eieren. Vitamine D wordt ook toegevoegd aan halvarine, margarine en aan de meeste bak- en braadproducten.

Macrobiotisch dieet gezond of niet?

Een macrobiotisch dieet kan dus vlug belangrijke tekorten aan vooral vitamine D en B12 en aan calcium doen ontstaan. De meeste diëtisten zijn er niettemin van overtuigd dat, zo lang je ervoor zorgt dat je alle gezonde voedingsstoffen in voldoende mate naar binnen krijgt, het hier een erg gezond dieet betreft. Als je daarin slaagt loop je inderdaad minder risico op bepaalde soorten kankers waaronder het veel voorkomende darmkanker. Met het macrobiotisch dieet kamp je zelden of nooit met overgewicht, diabetes of levensbedreigende hart- en vaatziekten. Ook volgens diëtisten zijn eventuele tekorten aan gezonde voedingsstoffen prima op te vangen door voeding die in dit dieet thuis hoort.

Voedingsschema macrobiotisch dieet

In dit macrobiotisch dieet is er dus uitsluitend plaats voor niet geraffineerde, natuurlijke en dus plantaardige voeding. De basis van dit dieet wordt gevormd door 60% producten bestaande uit granen, 25% seizoensgroenten, 12% peulvruchten zoals erwten, allerlei soorten bonen, kikkererwten en linzen en zeewier en de resterende 7% uit soep en/of witvis.

Deze voeding hoort thuis in het macrobiotisch dieet

Niet geraffineerde pasta en deegwaren, zilvervliesrijst, gerst, haver, tarwe, groene bladgroenten, en soja producten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "Is het macrobiotisch dieet gezond?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 26-05-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!