InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vaker fietsen, de voordelen en wat bespaar je?

Vaker fietsen, de voordelen en wat bespaar je?

Vaker fietsen, de voordelen en wat bespaar je? Elke dag weer die files en telkens die stijgende brandstofprijzen. Autorijden is een duur vervoersmiddel en helaas is het openbaar vervoer meestal nog duurder. Het is daarom zeer interessant om de fiets vaker te pakken en de auto te laten staan. Maar wat zijn de voordelen? En wat bespaar je nou? In dit artikel worden de voordelen en besparingen nader uitgelegd.

Besparen op de brandstofkosten van je auto

Autorijden is duur. Vooral ‘dankzij’ de immer stijgende brandstofprijzen is de auto een steeds groter wordende kostenpost. Door geregeld de fiets te pakken kan je op jaarbasis flink wat geld besparen. Het is uiteraard ondoenlijk om elke dag van bijvoorbeeld Groningen naar Utrecht te forenzen, maar voor kleinere afstanden is de fiets een prima alternatief. Het verbruik van de auto is ook nog eens het hoogste op de korte afstanden omdat de motor pas optimaal is qua verbruik wanneer deze warm is gedraaid. Stel dat een auto op de korte afstand één op tien rijdt, dan betekent dit dat je per 10 kilometer fietsen één liter brandstof bespaart. Op jaarbasis kan je dan al snel honderden euro’s besparen op de brandstofkosten.

Besparen op de afschrijving van je auto

De brandstofkosten zijn slechts één van de kosten die moeten worden meegerekend. Besparen op de autobelasting is geen optie, dat is namelijk een vaststaand bedrag ongeacht de gemaakte kilometers. Wellicht gaat dit ooit veranderen indien er een vorm van rekeningrijden wordt ingevoerd. Wel kan er bespaard worden op de afschrijving, een auto wordt namelijk in de regel per gereden kilometer minder waard. Vooral duurdere en nieuwere auto’s schrijven erg snel af. Door vaker de fiets te pakken schrijft je auto dus minder af.

Besparen op onderhoudskosten auto

Een auto heeft onderhoud nodig, want wat rijdt dat slijt! Door minder te rijden heeft een auto ook minder onderhoud nodig, wat weer veel geld bespaart. Alles opgeteld kost een auto per gereden kilometer aanzienlijk meer dan de brandstofprijs alleen.

Meer lichaamsbeweging en minder ziekteverzuim

Fietsen is gezond voor je! Lichaamsbeweging is wat er bij veel mensen aan schort, vaker de fiets pakken is een uitstekende invulling voor dit probleem. Je moet toch naar je werk, de bakker of het station: waarom dan niet met de fiets? Met één kilometer fietsen verbrand je al snel 10 kcal. Mensen die geregeld de fiets pakken hebben voldoende lichaamsbeweging. Het bespaart een abonnement voor de sportschool en je bent lekker in de buitenlucht. Een bijkomend voordeel van de extra beweging is dat het ziekteverzuim omlaag gaat. Kortom: een gezonde bezigheid!

Goed voor het milieu

Door te fietsen verbrand je minder brandstof, wat dan weer goed is voor het milieu. Tien kilometer fietsen bespaart al snel 2 kilogram CO2, 1 gram fijnstof en 7 gram stikstofdioxide. En dan hebben we het nog niet eens over het plaatsnemen in de dagelijkse file!

Het Nationale Fietsplan

De overheid stimuleert het gebruik van de fiets. Er komen steeds meer fietspaden en ook fiscaal wordt het fietsgebruik gestimuleerd middels het Nationale Fietsplan. Met het Nationale Fietsplan kunnen werknemers belastingvoordeel krijgen over de aanschaf van een fiets (tot een maximum van €749,-). Dit belastingvoordeel kan, afhankelijk van in welke belastingschaal u valt, oplopen tot 52%. Daarnaast mag u de eerste drie jaar tot €82,- belastingvrij accessoires aanschaffen. De fiets mag ook voor privédoeleinden worden gebruikt. Als je interesse hebt voor het Nationale Fietsplan kan je je werkgever raadplegen naar de mogelijkheden. Maar wees snel, de overheid is mogelijk van plan het Fietsenplan af te schaffen per 1 januari 2015.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gazelle.nl
  • www.fietsen123.nl
  • www.nationalefietsplan.nl

Reageer op het artikel "Vaker fietsen, de voordelen en wat bespaar je?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 23-10-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Fietsen
Medische informatie…
Schrijf mee!