Zelfmoord met pijnstillers: een overdosis is zelden fataal

Zelfmoord met pijnstillers: een overdosis is zelden fataal Zelfmoord plegen met pijnstillers is een van de meest gebruikte methoden bij een zelf gekozen dood. Het innemen van een fatale overdosis is echter niet zo eenvoudig als de meeste films willen doen geloven. Medicijnen worden tegenwoordig zo gemaakt dat ze niet geschikt zijn om zelfmoord mee te plegen, zeker niet de middelen die je zelf bij de drogist kunt kopen, en dat is maar goed ook. Er worden hier geen tips verstrekt om zelfmoord te plegen, maar er wordt ingegaan op de fataliteit van diverse middelen vanuit informatief oogpunt.

Zelfmoord met pijnstillers

Voorwoord

Velen zullen op deze pagina terecht zijn gekomen omdat ze overwegen uit het leven te stappen en op zoek zijn naar informatie die hen kan helpen bij het plannen van deze stap. Aan hen wil ik allereerst laten weten dat er organisaties zijn die hulp kunnen bieden in dit soort situaties, zoals bijvoorbeeld het NVVE, de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde. Mensen die een stervenswens hebben en aan de zorgvuldigheidseisen van de euthanasiewet voldoen maar van hun eigen arts geen hulp krijgen kunnen hier terecht. Mensen die niet in aanmerking komen voor euthanasie maar wel rondlopen met de gedachte om zelfmoord te plegen doen er goed aan contact op te nemen met hun huisarts of met een hulpverlener van de GGD.

De stichting Waardig Levenseinde stelt op haar website een bundeling van verhalen samen over mensen die leden aan hun bestaan, hun leven beschouwden als voltooid of ongeneeslijk ziek waren en hun moment van sterven zelf hebben gekozen. Op de website worden verhalen verteld over zelfmoord door middel van medicijnen als Depronal, Pentobarbital, Chloroquinefosfaat en Tryptizol. Dit wel echter allemaal in combinatie met andere middelen. De stichting heeft zelfs een DVD uitgegeven over de heliummethode, een manier om door middel van de toediening van helium langzaam en pijnloos in te slapen.

Zelfmoord met pijnstillers: pillen zijn niet effectief

Hoeveel pillen moet je innemen om een zelfmoordpoging fataal te laten zijn? Veel mensen stellen zich deze vraag. Het plegen van zelfmoord door middel van de inname van pijnstillers is echter niet erg effectief. Volgens Amerikaans onderzoek is slecht 1 op de 40 pogingen succesvol, oftewel 2,5%. De kans is wel groot dat je aan een overdosis zeer pijnlijke en blijvende schade overhoudt. Zo kun je bij een overdosis Diclofenac bijvoorbeeld ernstige nierschade oplopen waardoor je de rest van je leven dialyse nodig hebt. Een overdosis paracetamol is zelden fataal maar kan wel veel schade toebrengen aan de lever. Het veroorzaakt ook zeer ernstige leverpijn waardoor indien een overdosis paracetamol wel tot de dood leidt, dit een zeer pijnlijke dood zal zijn.

Wanneer iemand erin slaagt zelfmoord te plegen door het innemen van pijnstillers dan gaat het vrijwel altijd om een combinatie van meerdere soorten pillen. Naast pijnstillers wordt vaak gebruik gemaakt van alcohol. Echter door de inname van alcohol vergroot je de kans op braken waarmee je de ingenomen medicijnen weer zult uitspugen. Tevens wordt vaak gebruik gemaakt van een antibraakmiddel als Domperidon. Veel van deze middelen zijn alleen op recept verkrijgbaar en niet zomaar bij de drogist. Medicijnen moet dan vaak ook langere tijd zijn opgespaard.

Combinatie van medicijnen en alcohol

Door pijnstillers te combineren met alcohol verhoog je de toxiciteit van het middel maar voor de meeste pijnstillers geldt tegenwoordig dat zij zelfs in zeer hoge doseringen niet dodelijk zijn. Je krijgt er wel vergiftigingsverschijnselen van zoals verwardheid, hallucinaties, slaperigheid, verlaging van de lichaamstemperatuur, een verlaagde bloeddruk, ademhalingsstoornissen en in ernstige gevallen convulsies (stuiptrekkingen) of zelfs coma. Alleen wanneer men in zo'n staat bijvoorbeeld in de kou of in water verkeerd wordt de kans groter dat iemand komt te overlijden maar dan primair als gevolg van onderkoeling.

Homeopathische middelen

Homeopathische middelen zijn doorgaans niet geschikt voor zelfdoding. De werkzame stof in de meeste van deze middelen is zeer sterk verdund waardoor het voor dit doeleinde niet effectief zal zijn. Sommige homeopathische middelen bevatten alcohol, maar niet genoeg om dronken van te worden.

Barbituraten

Tot de jaren 50 schreven artsen nog veel recepten uit voor slaapmiddelen waarmee makkelijk zelfmoord gepleegd kon worden. Omdat dit toen zo massaal gebeurde, is men opgehouden met het voorschrijven van barbituraten. Een barbituraat is een derivaat van barbituurzuur en heeft een sterk dempende werking op het centraal zenuwstelsel. Bij inname van een lage dosering treedt een lichte sedatie op. Bij inname van een overdosis kun je echter in coma raken en kun je er tevens aan overlijden. Voorbeelden hiervan zijn Pentobarbital, wat in de Verenigde Staten gebruikt wordt om terdoodveroordeelden te doden, Fenobarbital, dat helpt tegen epilepsie en Vesparax dat sinds 2001 niet meer in Nederland verkrijgbaar is.

De moraal van dit verhaal is dus eigenlijk dat een poging tot zelfdoding met zelf gehamsterde medicijnen niet alleen zelden fataal is, maar ook nog eens kan leiden tot zeer pijnlijke situaties, waar je - wellicht eenmaal van gedachten veranderd - de rest van je leven mee zult moeten dealen. In alle gevallen is het devies: raadpleeg in het geval van zelfmoordgedachten eerst een hulpverlener.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.eenwaardiglevenseinde.nl
  • www.ziekenhuis.nl/medicijnen

Reageer op het artikel "Zelfmoord met pijnstillers: een overdosis is zelden fataal"

Reacties

Irene Bischoff, 25-02-2020 18:54 #4
Ik heb een officiële verklaring voor euthanasie kan ik zelf mijn punt van uitvoeren bepalen als ik het genoeg vind? Mijn huisarts wil meewerken aan euthanasie en bang dat ze toch gaan lopen rekken

Dammy, 10-08-2016 18:43 #3
Ik vind het heel spijtig dat de mogelijkheid voor humane zelfdoding zo moeilijk gemaakt wordt. ik heb een ernstige pijnlijke chronische aandoening sinds mijn prille jeugd en ben 65 jaar en toch weigert de huisarts me te helpen aan de nodige medicijnen om rustig en relaxed uit het leven te stappen. Ik moet zelfs oppassen of de huisarts is in staat me te laten interneren.Echt triestig is dat en zeer deprimerend. Mijn wens om te sterven blijft sterk maar ik wil zeker zijn dat ik het juist doe zonder mijn naasten te confronteren met een verminkt lichaam.

Leo, 10-09-2014 09:42 #2

Laat mensen zelf die keuze maken, samen met hun geliefde en/of de huisarts…

Dirk Pietersma, 11-04-2013 18:48 #1
Ik ben ongeneeslijk ziek heb al 2 pogingen gedaan van zelfdoding ik ben lichamelijk en geestelijk op. Waar kan ik medicijnen kopen waar ik rustig van kan inslapen dit is een oproep van iemand die niet meer weet wat hij moet doen HELP MIJ is er dan niemand die mij kan vertellen waar ik die kan kopen hoop dat er iemand opstaat en mij helpt vr.gr.dirk Reactie infoteur, 13-04-2013
Beste Dirk,

Ik leef met je mee. Wanneer je ongeneeslijk ziek bent en wilt je leven beëindigen, wat is er dan waardiger dit te doen ik goed overleg met je huisarts? Indien je huisarts hier niet voor open staat zijn er ook nog andere mogelijkheden. Zo kun je contact opnemen met een kliniek voor vrijwillig levenseinde, waar men in dergelijke situaties kan helpen.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-12-2019
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!