InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Mantelzorg en Dag van de Mantelzorg

Mantelzorg en Dag van de Mantelzorg

Mantelzorg en Dag van de Mantelzorg Miljoenen mensen zorgen, zonder dat ze er voor betaald worden, voor evenzovele aan bed gekluisterde, gehandicapte en hulpbehoevende medemensen. Deze hulpverleners worden mantelzorgsters genoemd die mantelzorg verlenen over een naaste, vaak naast een betaalde baan. Voor deze mensen is er jaarlijks een Dag van de Mantelzorg, om ze een hart onder de riem te steken, waardering uit te spreken en om ze in contact te brengen met medemantelzorgers, hulpverleners en beleidsmakers. En om even te ontspannen en een oppepper te krijgen.

Wat is mantelzorg

We spreken over mantelzorg wanneer naaste familieleden, buren, vrienden en kennissen zorgen voor hun chronisch zieke familielid, hun gehandicapte vriend of hulpbehoevende buurvrouw. De mantelzorger kent de hulpbehoevende en heeft een persoonlijke band met hem of haar. De hulp is langdurig en onbetaald.

Mantelzorgers

Nederland kent bijna vier miljoen mantelzorgers, waarvan 750.000 meer dan acht uur per week klaar staan voor een naaste. Hun zorg voor hun zieke vriend of familielid kost veel tijd en zorg. Vaak combineert de mantelzorger de zorg met een betaalde baan, wat het extra zwaar maakt. Respijtzorg, vervangende zorg, kan in dat geval verlichting brengen. Je bent mantelzorger als je een familielid, vriend of kennis minstens drie maanden lang elke week meer dan acht uur per week verzorgt.

Dag van de Mantelzorg

De Dag van de Mantelzorg wordt sinds 1997 georganiseerd. Het is een jaarlijks terugkerende dag om mantelzorgers een hart onder de riem te steken. Steunpunten Mantelzorg en allerlei organisaties en overheden die betrokken zijn bij de zorg voor de naaste organiseren deze dag activiteiten voor mantelzorgers. Mensen die voor anderen zorgen worden dan in het zonnetje gezet.

Invulling van de Dag van de Mantelzorg

In elke gemeente wordt de Dag van de Mantelzorg anders ingericht. Elk Steunpuntgeeft op eigen wijze invulling aan de dag. Voorop staat dat de mantelzorgers een fijne dag hebben, even zonder de verantwoordelijkheid van de zorg.
Voorbeelden van programmaonderdelen zijn:
  • Bezoek aan een museum;
  • Verrasende film;
  • Verwenlunch;
  • Theaterworkshop;
  • Concert;
  • Spelmiddag.

Nu even niet! en Mantelzorg doe je samen!

Elk jaar heeft de Dag van de Mantelzorg een thema. Thema's zijn bijvoorbeeld Nu even niet! en Mantelzorg doe je samen! Mantelzorgers moeten zichzelf gunnen dat ze tijd voor zichzelf hebben en niet alleen mantelzorger zijn en voor de mantelzorgbehoevende klaar staan en ze moeten steun zoeken bij mensen om zich heen en bij professionals in de zorgketen. Ontspanning zorgt er voor dat mantelzorgers hun taak kunnen volhouden en door het samen te doen wordt de taak verlicht.

10 november

De Dag van de Mantelzorg is jaarlijks op 10 november.

Mezzo

Mezzo is de landelijke vereniging voor mantelzorgers en vrijwilligerszorg. Mezzo komt op voor iedereen die zorgt voor een ander en Mezzo is een platform vol informatie die voor mantelzorgers en organisaties van belang kan zijn. Mezzo noemt zichzelf: “de spin in het web die mensen en organisaties met elkaar verbindt.” De vereniging heeft ongeveer 8.000 mantelzorgers als lid en 350 lokale en regionale organisaties aan zich gebonden.

Nu even niet

Mantelzorger Ria Dokter maakte onderstaand gedicht naar aanleiding van het thema van de Dag van de Mantelzorg: Nu even niet!

Nu even niet…….

Niet altijd makkelijk om te doen,
dat mantelzorger zijn……
je zit er altijd bovenop
met zorgen, groot en klein.
maar af en toe vliegt het je aan
en moet je er even tussen uit.
Om dat zo maar te kunnen doen
is best een zwaar besluit.
Die streep die heb je zelf getrokken
en stapt daar moeilijk over heen.
Want even voor je zelf iets doen
voelt of laat je hen alleen.

Ria Dokter
Hollum Ameland
7 november 2012

In 2016 en 2017 is het thema: Mantelzorg doe je samen!
In 2015 is het thema: Applaus voor jezelf
In 2014 is het thema: Allemaal verhalen
In 2013 is het thema: Yes We Care!
In 2012 is het thema: Nu even niet!

Lees verder

© 2012 - 2018 Sjaanfanameland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberMantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberIn Nederland zijn er meer dan 2,5 miljoen mantelzorgers en deze worden jaarlijks in het zonnetje gezet en wel op 10 nove…
Mantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuisMantelzorg, mantelzorgcompliment, respijthuisMantelzorg wordt op de site van de Rijksoverheid als volgt beschreven: het is onbetaalde zorg voor een chronische zieke,…
Mantelzorg en mantelzorgcomplimentMisschien ken je iemand in je omgeving die mantelzorg verzorgt. Deze persoon levert dan onbetaalde zorg voor zieke famil…
Het mantelzorgcomplimentWanneer iemand ziek wordt komt de zorg voor de patient dikwijls neer op een naast familielid of een vriend(in). In Neder…
Mantelzorgers en ondersteuningMantelzorgers en ondersteuningEen mantelzorger is iemand die zich vrijwillig en belangeloos inzet voor een hulpbehoevende in zijn of haar omgeving, me…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Mezzo.nl
  • Wikipedia
  • Persbureau Ameland
  • Mantelzorg Fryslân
  • Ria Evers-Dokter
  • http://www.dag-van-de-mantelzorg.nl geraadpleegd op 23 oktober 2015
  • https://www.mezzo.nl/uploads/content/file/poster_A4_dagvdmantelzorg[1].pdf geraadpleegd op 23 oktober 2015
  • https://www.mezzo.nl/artikel/dag-van-de-mantelzorg-2017 geraadpleegd op 4 augustus 2017
  • http://www.dag-van-de-mantelzorg.nl geraadpleegd op 8 september 2017

Reageer op het artikel "Mantelzorg en Dag van de Mantelzorg"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 12-09-2017
Subrubriek: Diversen
Special: De Dag van ...
Medische informatie…
Schrijf mee!