InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Aromatase: groei lichaam, gewicht en prestatie

Aromatase: groei lichaam, gewicht en prestatie

Aromatase: groei lichaam, gewicht en prestatie Vanaf het moment dat de eicel is bevrucht heeft de stof aromatase grote invloed op de ontwikkeling van het lichaam. Het geeft vorm aan de geslachtskenmerken, het beïnvloedt in hoeverre het lichaam vetten opslaat, het bepaalt hoe snel men groeit en hoe goed het lid werkt. Wat is het effect van een toename van de aanwezigheid van aromatase en hoe kunnen de vele negatieve effecten worden verminderd?

Aromatase

Ontwikkeling van de ongeboren vrucht

Reeds tijdens de groei en ontwikkeling van het kind in de baarmoeder is de stof in hoge mate aanwezig. Het bepaalt mede de mannelijke en vrouwelijke kenmerken. Meer aromatase zorgt ervoor dat androgeen worden omgezet in oestrogeen, waardoor de vrouwelijke kenmerken van het kind zichtbaar worden. Bij de man betreft het de stof testosteron. De stof wordt afhankelijk van de chromosoomsamenstelling in meerdere of mindere mate geactiveerd, zodat het lichaam de juiste geslachtskenmerken krijgt. Tijdens deze fase heeft het invloed op de temperatuur van het ontwikkelende lichaampje. Daarnaast heeft het ook invloed op de mate van vetopslag tijdens het verdere bestaan.

Chronisch aromatasetekort en groeispurt

Het kind kan een chronisch aromatasetekort hebben, waardoor de zogeheten groeispurt hard gaat. Het is standaard van toepassing bij jongeren in de puberteit, waarop het voedingspatroon ook van invloed is. Een te lage waarde kan betekenen dat de groei te hard gaat. Hoge waarden van testosteron (oestrogeendeficiëntie) zorgt ervoor dat het lichaam wordt over gestimuleerd, waardoor de jongere sneller groeit dan gemiddeld. Vaak wordt die groei herkend, zodat anti-groei medicijnen (basis van aromatase of oestrogeen) worden toegediend. Het kind zal veelal langer dan gemiddeld zijn en er mager uitzien. Bijgevolg kan een verhoogde kans op osteoporose op latere leeftijd zijn (noodzaak voldoende inname vitamine D en zuivel).

Dikker worden door testosteron omzetting

De mate van testosteron in het lichaam ondersteunt de spiermassa van het lichaam, waarnaast vetopslag wordt beperkt. Komt men echter iets aan dan komt er relatief meer aromatase vrij en dat heeft negatieve invloed op het hormoonniveau. Oftewel het lichaam krijgt meer van het vrouwelijke hormoon, waardoor de neiging tot vetopslag wordt aangewakkerd. Men komt aan omdat verkeerde verzadigde vetten worden ingenomen en als als lui vet worden bewaard. Het betekent een negatieve spiraal, waardoor men sneller aankomt.

Afvallen met zink

Om een negatieve spiraal te doorbreken dient de aanmaak van oestrogeen te worden ingedampt. Oftewel de invloed van aromatase moet worden beperkt en dat kan door de inname van zinksupplementen. Het neutraliseert de werking van de stof, waardoor het lichaam weer meer testosteron kan aanmaken. Dit bevordert de aanmaak van spieren. Meer spiermassa in het lichaam betekent een relatief hogere energievraag, waardoor vetten worden verbrand. De inname van zink in combinatie met een aangepaste levensstijl kan resulteren in versneld afvallen.

Prestatie bevorderen

Testosteron zorgt naast spiermassa ook voor goede zaadproductie. Daarnaast betekent dat de het veel beter tot stand kan komen en de daad langer wordt volgehouden. Let wel dat meer spiermassa en dus minder vet resulteert in een beter uithoudingsvermogen, waardoor de duur en mate van bevrediging groter kan zijn. Presteer ook beter door de invloed van aromatase te beperken via zinkinname.

Er is gebleken dat de inname van 150 mg zink per dag geen tot beperkte nadelige consequenties heeft voor het lichaam. Vraag om meer informatie aangaande de meest geschikte zinkdosering passend bij het postuur en eetgedrag. Lees de bijsluiter van voedingssupplementen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overgewicht te lijf gaan met zinksupplementenOvergewicht te lijf gaan met zinksupplementenHet hebben van teveel gewicht is voor velen vanaf jongs af aan een groot gezondheidsprobleem. Het kan voorkomen dat door…
Voortplantingsstelsel; hormonen en voortplantingDe voortplantingshormonen gonadotrofine Releasing Hormone (GnRH), follikel stimulerend hormoon (FSH), luteïniserend horm…
Testosteron verhogen met natuurlijke productenTestosteron verhogen met natuurlijke productenTestosteron is een lichaamseigen stof. Het zorgt er bij jongens voor dat zij zich als man ontwikkelen en bij een volgroe…
Jongens in de puberteitJongens in de puberteitAl lijken de meiden verder te zijn in hun ontwikkelingen, toch zijn de meeste jongens op 12 jarige leeftijd ook weldegel…
De groei bij kinderenDe groei bij kinderenDe eerste levensjaren maakt het kind een enorme groeispurt door. Als schoolkind groeit het minder hard maar met een vast…
Bronnen en referenties
  • Webh01.ua.ac.be/mct/Tineke/thesis.pdf‎
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Aromatase
  • http://www.elitefitness.com/forum/anabolic-steroids/zinc-strong-aromatase-inhibitor-must-read-203062.html

Reageer op het artikel "Aromatase: groei lichaam, gewicht en prestatie"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-11-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Groeiachterstand
Medische informatie…
Schrijf mee!