InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het voorkomen van een jetlag

Het voorkomen van een jetlag

Een jetlag kan zomaar de eerste dagen van je vakantie verpesten, of een vergadering onderbreken. Je kan zelfs behoorlijk ziek worden van een goede jetlag. De symptomen van een jetlag zijn onder andere uitputting, hoofdpijn, geen trek of honger, zwakke spieren en hevige buikpijn.

De oorzaak van een jetlag

Wat veroorzaakt nu continu zon jetlag? Dit komt doordat je simpelweg door teveel tijdzones vliegt. Een jetlag begint als je lichaam in de oude tijdzone blijft hangen, terwijl deze in de nieuwe tijdzone moet gaan functioneren. Je biologische klok reageert normaliter op de volgende punten van je lichaam:
  • wanneer je slaperig bent
  • wanneer je honger hebt
  • wanneer je alert bent voor gevaar
  • hoe je lichaamstemperatuur werkt
  • hoe je bloeddruk wordt geregeld
  • de spijsvertering

Bron: Krayker, RgbstockBron: Krayker, Rgbstock
Wanneer je door verschillende tijdzones gaat zal je lichaam hierop reageren en moet het zich razendsnel aanpassen. Het kan voor je gevoel bedtijd zijn, maar lokaal gaat net de zon op. Naast de vervelende symptomen zal de jetlag uiteindelijk toch verdwijnen en je lichaam weer de rust geven.

Tips om een jetlag te voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Zo is dat ook met een jetlag. Hieronder lees je een aantal goede tips om een eventuele jetlag in de toekomst te voorkomen.

Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Draag een zonnebril om die jetlag te voorkomen

Je zal het wel een rare bedoeling vinden om een zonnebril te dragen in een vliegtuig, maar diverse onderzoeken hebben ons geleerd dat door het dragen van een zonnebril de tijdzones makkelijker geaccepteerd worden. Door het dragen van een zonnebril worden namelijk de lichtpatronen gewijzigd, waardoor de ogen makkelijker kunnen wennen. Doordat je een zonnebril voor je ogen hebt, zal het licht in mindere maten binnen komen. Hierdoor zet je jouw biologische klok op het verkeerde been.

Veel water drinken helpt bij een jetlag

Water is niet alleen erg goed voor je, het zorgt er ook voor dat je niet uitdroogt. Hierdoor is je denkvermogen stukken beter en zal je biologische klok makkelijker kunnen reageren op uitdagingen, zoals een jetlag.

Genoeg slaap helpt bij een jetlag

Slaap zoveel mogelijk in het vliegtuig tijden je vlucht. Een goede rust heeft een zeer goed effect op de symptomen van een jetlag en je zult tevens ook weer helemaal fris en opgewekt aan de andere kant aankomen. Als je naar het oosten reist, probeer dan vroeg naar bed te gaan en ook weer vroeg op te staan. Reis je naar het westen, probeer dan zo laat mogelijk te gaan slapen en wordt ook zo laat mogelijk weer wakker.

Wat te doen als je arriveert?

Zet je klok op de nieuwe lokale tijd van aankomst en begin met het volgen van die tijd. Eet op de juiste momenten en neem genoeg rust op het juiste moment. Als je door de hele nacht wilt doorslapen, kun je het beste een lekker bad van te voren nemen. Zorg dat je lavendel in het bad doet, hier word je extra slaperig van. Ook kan je beter slapen door het eten en drinken van bijvoorbeeld melk, yoghurt, tonijn, kip en kalkoen.

Bron: Weirdvis, RgbstockBron: Weirdvis, Rgbstock
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Krayker, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 4: Weirdvis, Rgbstock

Reageer op het artikel "Het voorkomen van een jetlag"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 11-07-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!