InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zorg dat je gezien wordt

Zorg dat je gezien wordt

Zorg dat je gezien wordt Gezien worden kan op verschillende manier uitgelegd worden, maar gezien de korter wordende dagen gaat het hier over gezien worden in de meester letterlijke zin van het woord. Het gaat in de herfst vaak ongemerkt, zeker als je nog in die nazomermodes zit. Het weer wordt somberder en donkerder, het is later licht in de ochtend en steeds vroeger donker in de avond … maar je leeft ook in deze periode gewoon door en dat wil zeggen, naar buiten en gezien worden!

De donkere maanden

De koudere manden in herfst en winter heten niet voor niets de ‘donkere maanden’, want als je opstaat is het nog donker en na de avondmaaltijd is het opnieuw alweer donker. Hoewel we het in deze periode binnen gezelliger maken, simpelweg omdat we meer binnen zijn, hebben we ook gewoon onze werkzaamheden/bezigheden die ons naar buiten laten gaan. Denk ondermeer aan:
  • De hond uitlaten.
  • Een wandeling maken.
  • Lekker buiten sporten.
  • Een stukje fietsen.
  • Je paard de benen laten strekken.

Dat zijn zaken die ook tijdens de donkere periode gewoon doorgaan en dus, behalve zelf voldoende zicht, vooral ook gezien worden. Een essentieel stuk veiligheid.

Buitengebied

Nu zijn er veel woonwijken waar voldoende kunstlicht in de vorm van lantaarnpalen is en waarbij je je af kunt vragen in hoeverre het noodzakelijk is met extra “zicht” te werken. Toch valt ook dat nogal tegen en je loopt of rijdt van lantaarnpaal naar lantaarnpaal met daartussen meestal een stukje met minder zicht, omdat het schijnsel van de lantaarnpaal niet verder komt.

Dit staat overigens nog in schril contrast met het buitengebied. Op de autowegen tussen twee (kleinere) plaatsen, is veelal alleen de autoweg verlicht en het naastliggende fietspad en/of wandelpad niet. Als er als schijnsel van de autoweg over de naastgelegen paden valt, kan dit door bebossing ook nog eens wegvallen. Of het nu rechte wegen zijn of niet, het is ook daar of misschien wel juist daar, van belang dat je goed zichtbaar bent.

In het zicht

Zelf wat kunnen zien

Als je er van doordrongen bent dat licht in de donkere tijden belangrijk is, dan gaat het om zichtbaarheid voor de ander én natuurlijk ook zelf genoeg zien. Dat laatste is eigenlijk het eenvoudigst te regelen, want de tweewieler is – als alles werkt – voorzien van een goede lamp aan de voorkant (en aan de achterkant voor achteropkomend verkeer). Voor de loper of andersoortig weggebruiker, ligt dat anders. Daar zijn wel wat mogelijkheden voor en is afhankelijk wat je prettig vindt. Te denken valt aan een lichtpunt:
  • Bevestigd met een bandje om het hoofd of bevestigd aan een pet.
  • Om de arm (bevestig het om de arm die aan de kant van de weg zit), maar is vaak iets te ‘beweeglijk’.
  • Op de borst, bevestigd aan een hesje of vest (voorzien van klittenband of een knijper).

Goed gezien worden

Dan komt het goed gezien worden, want afhankelijk van de snelheid kan iemand zelfs met kunstlicht soms slecht opgemerkt worden. Kleding met reflectoren is eigenlijk een must. In de sportkleding zijn er uiteenlopende kledingstukken die al van reflecterende banden voorzien zijn, zoals:
  • Vestjes, truitjes, hesjes met overdwars over de borst en buik reflectoren, soms lopen de reflectoren door tot op de rug.
  • Lange broeken die rondom van reflecterende banden voorzien zijn. Meestal op bovenbeen en soms ook op het onderbeen (op of net onder de knie).
  • Schoenen die voorzien zijn van reflectoren of geheel van reflecterende stof gemaakt zijn.
  • Petjes die reflecterend zijn.
  • De banden voor de armen kunnen ook nog van al dan niet knipperende witte lampjes voorzien zijn.
  • Sommige merken hebben shirts en broeken in fluoriserende kleuren. Dat maakt het in de schemering nog wel iets meer zichtbaar. Maar als het echt donker is, zie je zo’n shirt nauwelijks meer dan een willekeurig ander shirt, wit dragen is dan zeker zo goed.
  • Tijdens het uitlaten van de hond, bandjes voor om de hals en hesjes voor over het lijfje. Maar er zijn inmiddels ook reflecterende riemen.
  • Als je fietst, kan ook de fiets van reflectoren voorzien zijn. De trappers kennen we allemaal wel, maar banden, handgrepen en aan de achterzijde bij het spatbord, kunnen reflectoren verwerkt zijn.
  • In het buitengebied kan je ook nog met je paard gaan lopen, in dat geval kan je het paard ook een dek geven met reflectoren.

Overig

Testen

Er gebeuren nogal wat ongelukken, omdat mensen denken wel goed beschermd én zichtbaar te zijn, wat dat toch anders blijkt te liggen. Test daarom vooraf goed uit of je van een afstand goed zichtbaar bent. Zelf goed kunnen zien, wil nog niet zeggen dat dit andersom ook zo is. Bovendien, beter teveel zicht dan te weinig. Op wat sportkleding is reflecterende kleding meestal niet erg modieus, maar de veiligheid moet toch de boventoon blijven voeren.

Groepen

Als je je buiten activiteiten in groepsverband gaat doen, neemt dat geen verantwoordelijkheid van het individu weg. Wel is het zo, dat het meestal zo georganiseerd is dat er vooraan en achteraan mensen lopen die uitermate goed zichtbaar zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buiten paardrijden in het donker: reflectieBuiten paardrijden in het donker: reflectieDe herfst is aangebroken. Met koude, natte en winderige dagen in het vooruitzicht, trekken veel paardeneigenaren hun reg…
Veilig sporten op de openbare wegVeilig sporten op de openbare wegEr zijn nogal wat sporters die de “vrijheid” van de openbare weg kiezen. De enige keer noodgedwongen en de andere keer u…
Helm voor kinderen op de fiets in het verkeerJaarlijks vallen er in het verkeer enkele tientallen doden en enkele honderden gewonden onder kinderen tot veertien jaar…
Hardlopen in het donkerHardlopen in het donker is voor veel hardlopers gedurende de herfst- en wintermaanden onvermijdelijk. Overdag heb je gee…
Speciale verfsoortenEr zijn een aantal speciale verfsoorten in de handel die ervoor kunnen zorgen dat de muren een leuk effect krijgen. De m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorg dat je gezien wordt"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!