InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ibuprofen gevaarlijk in combinatie met andere medicijnen

Ibuprofen gevaarlijk in combinatie met andere medicijnen

Ibuprofen gevaarlijk in combinatie met andere medicijnen Ibuprofen is een effectieve pijnstiller en verkrijgbaar onder veel merknamen, zoals Nurofen en Advil. Voor ibuprofen onder de 600 mg kunt u zonder recept bij de drogist terecht. Dat geldt overigens ook voor diclofenac (25 mg) en saridon. Dat wil echter niet zeggen dat ibuprofen een onschuldige koortsverlager is. Verre van dat. Vooral mensen die ook andere medicijnen gebruiken, dienen eerst advies te vragen aan de huisarts of apotheek voordat ze bij de drogist deze ‘vrije jongen’ onder de pijnstillers kopen. Verder zijn de bijwerkingen van ibuprofen beslist niet gering.

Inhoud

Negatieve publiciteit

Door de vele negatieve publicaties werpt de vraag zich op of men nog zonder gevaar voor eigen leven een pijnstiller kan slikken. Vergeten wordt meestal dat ook pijnstillers medicijnen zijn, net als geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk, diabetes, leverziekten of bacteriële infecties, om maar enkele dwarsstraten te noemen. Het principe blijft hetzelfde bij alle medicamenten: ze grijpen in op de fysiologie, beïnvloeden chemische processen in het lichaam. Het is dus niet verstandig om ze te slikken alsof het snoepjes zijn.

Bron: Jarmoluk, PixabayBron: Jarmoluk, Pixabay
Beeldvorming
De beeldvorming daaromtrent is in de loop der jaren echter wel zo gegroeid, vooral ook omdat paracetamol altijd als volstrekt onschuldig werd beschouwd en in die zin als een soort voortrekker fungeerde. Maar ook paracetamol is een medicijn, het kan niet genoeg benadrukt worden. Naast diclofenac en saridon hoort ibuprofen eveneens thuis in het rijtje gevaarlijke pijnstillers als er nonchalant mee wordt omgegaan.

Wat is ibuprofen?

Ibuprofen is inmiddels onder veel merknamen op de markt gebracht, zoals Ibumed, Brufen, Advil, Malafene en Nurofen. Het is net als diclofenac en naproxen een niet-hormonale ontstekingsremmer (NSAID). Ibuprofen is pijnstillend, koortsverlagend en wordt vooral voorgeschreven bij ontstekingspijn, zoals artritis en jicht. Het middel blijkt echter ook zeer effectief bij hoofdpijn en migraine, en is dus populair. Zeker omdat ibuprofen vrij verkrijgbaar is bij de drogist.

Wanneer mag ik ibuprofen gebruiken?

Deze krachtige pijnstiller remt ontstekingsprocessen in het lichaam. In die zin is het medicijn geschikt voor gebruik bij onder andere de volgende klachten:

Artritis (reumatoïde) en andere gewrichtspijnen
Kenmerkend bij deze ziekten zijn voor een deel de pijn, de zwelling en de stijfheid van polsen, handen, enkels, enzovoorts. Ibuprofen biedt dan vaak soelaas. De huisarts schrijft het doorgaans gedurende enkele weken of maanden voor nadat is begonnen met medicamenten die zijn toegespitst op de behandeling van deze kwaal, maar waarbij de werking ervan nog niet effectief is.

Jicht en de ziekte van Bechterew (spondylitis ankylopoetica)
De huisarts schrijft meestal medicijnen voor die een aanval van gewrichtsontsteking voorkomen. In de beginfase, als de geneesmiddelen nog moeten aanslaan, wordt doorgaans ibuprofen voorgeschreven.

Bron: Rtdisoho, PixabayBron: Rtdisoho, Pixabay
Hoofdpijn en migraine
Bij migraine blijkt ibuprofen een pijnstiller die effectief is als bijvoorbeeld paracetamol of diclofenac niet (meer) helpen. Bij een gewone hoofdpijn is het echter verstandiger uw toevlucht te nemen tot paracetamol, dat immers de minste bijwerkingen heeft.

Griep en spierpijn
De lijst van aandoeningen en klachten waar ibuprofen tegen kan worden ingezet is lang. Ibuprofen helpt bijvoorbeeld ook bij spit (lumbago), artrose (versleten gewrichten), griep, zware verkoudheid, spierpijn en menstruatieklachten.

Ibuprofen kan veel klachten veroorzaken

De mogelijke bijwerkingen van ibuprofen zijn talrijk, en dat is nog zwak uitgedrukt. Bovendien is het belangrijk om te weten dat ibuprofen een sterke wisselwerking heeft met en de werking vermindert van aspirine (acetylsalicylzuur) en daarvan afgeleide medicamenten. Aspirine wordt onder andere voorgeschreven bij boezemfibrilleren (laag-risicopatiënten) om stolselvorming in het hart, met name in het hartoor, te voorkomen. Mensen met hart- en vaatziekten dienen zich dus terdege bewust te zijn van die negatieve wisselwerking.

Bijwerkingen

Een greep uit de bijwerkingen van ibuprofen:
  • Meer risico op bloedingen bij mensen met een bloedstollingsziekte. Vraag dus altijd eerst advies aan uw huisarts.
  • Maagklachten, zoals buikpijn, misselijkheid en zuurbranden.
  • Obstipatie.
  • Diarree.
  • Verergering van colitis ulcerose en de ziekte van Crohn.
  • Duizeligheid.
  • Vermoeidheid.
  • Oorsuizen.
  • Huiduitslag en jeuk (vooral ook bij overgevoeligheid voor ibuprofen).
  • Oedeem (dikke enkels).
  • Slapeloosheid.
  • Geheugenstoornissen.
  • Angstaanvallen.
  • Nierbeschadiging (bij nierinsufficiëntie).
  • Afwijkingen in het bloedbeeld.
  • Geelzucht.
  • Leverinsufficiëntie.
  • Het risico van een hartaanval of een beroerte wordt groter bij het gebruik van ibuprofen. Het betreft vooral mensen met hoge bloeddruk, angina pectoris en andere hartziekten.

Dosering

Bij langdurige inname van ibuprofen kan er gewenning en dus verslaving optreden. Het is verstandig eerst uw huisarts of apotheek om raad te vragen als u aan een ziekte lijdt of andere medicijnen gebruikt en ibuprofen wilt slikken bij bijvoorbeeld hoofdpijn of spierpijn. Houd u in elk geval strikt aan de dosering in de bijsluiter.

Bron: Frolicsomepl, PixabayBron: Frolicsomepl, Pixabay

Ibuprofen en zwangerschap

In het algemeen geldt dat het überhaupt niet verstandig is om ibuprofen na de zevende maand te slikken. Vraag altijd eerst advies voordat u ongeacht welke pijnstiller neemt, wellicht met uitzondering van paracetamol. Bij het gebruik van ibuprofen is het risico op een miskraam bovendien wat groter. Veel deskundigen raden het gebruik van ibuprofen tijdens de zwangerschap af, maar ook als u borstvoeding geeft. De meningen zijn erover verdeeld, dus kunt u beter het zekere voor het onzekere nemen.

Wisselwerking met andere medicijnen

Ook bij ibuprofen zit het venijn vaak in de wisselwerking met andere medicijnen. Eveneens een greep hieruit. Het geeft slechts een indruk van de gevaren die aan ibuprofen kleven. Lees altijd goed de bijsluiter door.
  • Antistollingsmiddelen, zoals acetylsalicylzuur. Ibuprofen is direct van invloed op de werking ervan. Dat is vooral van belang voor mensen met boezemfibrilleren en boezemflutter (laag-risicopatiënten). Bij hen wordt immers vaak aspirine of ascal voorgeschreven. Ibuprofen kan de werking ervan verminderen. Bij andere bloedverdunners (met name acenocoumarol en fenprocoumon) kunnen er eveneens bijwerkingen optreden, zoals maagklachten en maagbloedingen.
  • Gebruik ibuprofen niet in combinatie met andere NSAID’s, zoals diclofenac en fenylbutazon. De bijwerkingen kunnen dan versterkt op de voorgrond treden.
  • Slik geen ibuprofen als u ook bètablokkers neemt, zoals metoprolol, oxprenolol en betaxolol. De pijnstiller kan de werking van deze medicijnen tegen hoge bloeddruk en hartfalen verminderen.
  • Dat geldt ook als u plasmiddelen slikt.
  • Bij het gebruik van lithium, tegen manische depressiviteit, kan ibuprofen de bijwerkingen versterken.

Voor het beste advies...

Pijnstillers zijn in principe veilig bij verantwoord gebruik en als de dosering strikt in acht wordt genomen. De farmaceutische industrie wil heus niemand de dood injagen. Er is niet voor niets veel onderzoek gedaan naar de bijwerkingen van het geneesmiddel en de wisselwerking met andere medicijnen. In dat opzicht ligt er een taak voor de huisarts en de apotheek. De patiënt heeft echter ook een eigen verantwoordelijkheid. Pijnstillers zijn in de loop der tijd min of meer beschouwd als ‘pilletjes' die men altijd en overal probleemloos kan en mag slikken. Dat gold met name voor paracetamol, maar ook voor andere medicamenten met het etiket ‘pijnstiller’. Uw huisarts – en uiteraard uw apotheek – is de aangewezen persoon om advies te vragen als u twijfels hebt omtrent het gebruik van een pijnstiller. Belangrijk is dat pijnstillers nadrukkelijk als medicijnen worden beschouwd, wat het ook zijn, en niet als ‘snoepjes’ waarmee men meteen van een pijnklacht afkomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Ibuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bi…
Ibuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffectenIbuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffectenIbuprofen is voor de meeste mensen een gekend pijnstillend medicijn, denk bijvoorbeeld aan de merknamen brufen of nurofe…
Paracetamol tijdens de zwangerschapParacetamol tijdens de zwangerschapParacetamol is wereldwijd de meest gebruikte pijnstiller. Veel zwangere vrouwen vragen zich af of zij paracetamol mogen…
Hoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnHoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnEr zijn verschillende vormen van hoofdpijn. Niet altijd worden er medicijnen voorgeschreven. Bij spierspanningshoofdpijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adnovak, Pixabay
  • Codex Medicus, 'Bijwerkingen en interacties van geneesmiddelen', H. van Dijke
  • http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h12034.pdf
  • Geneesmiddelen in Nederland, 'Gids voor zorgverlener en gebruiker', Arnold Vulto
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Rtdisoho, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Ibuprofen gevaarlijk in combinatie met andere medicijnen"

Reacties

Tielbeke, 05-10-2018 19:46 #3
Hallo mag ik topiramaat samen slikken met ibuprofen?

Ves Engels, 17-07-2018 11:40 #2
Ik heb de volgende vraag: ik gebruik 1x daags Atorvestatiene 40 Mg en 1x Grepid 75 Mg (een bloedverdunnend en een cholesterol verlagen) Daarbij slik ik 2x daags Pregabeline 75 Mg tegen zenuwpijn.
Ik heb momenteel veel last van lage rugpijn. Welke pijnstiller mag ik in combi met voorheen genoemde medicijnen gebruiken zonder dat dit schadelijk is voor mijn lichaam?

Met vr Gr. Ves.

Petra, 16-08-2017 07:54 #1
Mijn zoon heeft een combinatie gehad van Brufen en diclofenac voorgeschreven door de huisarts waardoor hij nu ziekte van crohn heeft. had hij deze medicijnen wel samen mogen gebruiken?

Infoteur: Orion
Laatste update: 15-01-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Gevaarlijke pijnstillers
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!