InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Pas op met diclofenac

Pas op met diclofenac

Pas op met diclofenac De keuze aan pijnstillers is enorm. De meest gebruikte is paracetamol. Maar stel dat paracetamol niet echt meer helpt? Vaak wordt dan gekozen voor diclofenac. Ook bij hoofdpijn. Dat kan een gevaarlijke trend zijn. Temeer omdat diclofenac (12,5 mg) zonder recept bij de drogist verkrijgbaar is. De bijwerkingen kunnen ook en vooral bij ouderen ernstig zijn, met name als diclofenac in combinatie met andere medicijnen wordt ingenomen. Variërend van maag- en darmbloedingen tot hartkloppingen, depressies en leverfunctiestoornissen.

Inhoud

Wat is diclofenac?

Diclofenac, ook bekend onder de merknamen Voltaren en Cataflam, maakt deel uit van de groep NSAID’s, ofwel ontstekingsremmende medicijnen die pijn, zwelling en koorts verminderen. Andere voorbeelden van NSAID's zijn ibuprofen, naproxen en indocid. Diclofenac wordt vaak voorgeschreven bij gewrichtsaandoeningen, zoals reuma, artritis, rugpijn, maar bijvoorbeeld ook bij menstruatiepijn.

Bron: BQmUB2011020 / Wikimedia CommonsBron: BQmUB2011020 / Wikimedia Commons
Ouderdomskwaaltjes
Er zijn nogal wat mensen die het middel bovendien gebruiken bij een 'gewone' hoofdpijn. Erger nog, ze denken dat ze diclofenac kunnen slikken zoals ze paracetamol innemen. De verleiding is dan ook groot. Vooral omdat het middel ervoor zorgt dat je je lijf minder voelt. Allerlei pijntjes – ook de ouderdomskwaaltjes – verdwijnen naar de achtergrond. En de hoofdpijn wordt minder. Twee vliegen in één klap dus.

Wanneer mag ik diclofenac gebruiken?

Diclofenac is vooral bedoeld als pijnbestrijding bij reumatische klachten. Zoals ‘versleten gewrichten’, artritis en rugpijn (wervelaandoeningen). Maar ook bij erge menstruatiepijn. Verder wordt het voorgeschreven bij migraine. Na een uur merkt u de pijnstillende werking ervan. De werking houdt ongeveer vijf tot zes uur aan. Vrouwen die tijdens of na de overgang vaak last hebben van hoofdpijn, lijkend op migraine, hebben doorgaans weinig aan paracetamol.

Gewenning

Dikwijls schrijft de huisarts hen dan diclofenac voor, waarna er gewenning kan ontstaan en ze deze pijnstiller vaker gaan slikken, en in hogere doses. Meestal omdat ze zich daar lekker bij voelen en de ouderdom minder voelen, zoals lichte chronische spier- en gewrichtspijn. Een (cumulatieve) overdosis ligt dan op de loer. Een hele dag winkelen en werken kan dan opeens wel; het middel geeft je inderdaad ‘vleugels’. Bij langdurig gebruik schuilt het gevaar in de bijwerkingen, die vaak sluipend om de hoek komen kijken.

Gebruik nooit diclofenac als u aan de volgende aandoeningen lijdt

Het is belangrijk dat men de volgende contra-indicaties in acht neemt. Lees wat dat betreft de bijsluiter van diclofenac goed door.
  • Als u een maag- of darmzweer hebt (of maag-darmbloedingen hebt gehad).
  • Als uw lever- en/of nierfuncties niet in orde zijn.
  • Als u bloedverdunners gebruikt.
  • Als u onder behandeling bent van de hartspecialist voor hartfalen.
  • In de laatste drie maanden van de zwangerschap.
  • Als u een hersenbloeding hebt gehad.
  • Als u afwijkingen in het bloedbeeld hebt.
  • Als u last hebt van astma. Of klachten die daarop lijken.
  • Bij klachten die lijken op hooikoorts nadat u een andere NSAID hebt geslikt, zoals Ibuprofen maar bijvoorbeeld ook aspirine.

Advies

Als u pijnstillers koopt waar diclofenac in zit, is het altijd beter eerst uw huisarts om advies te vragen. Temeer omdat het bovenstaande lijstje niet volledig is. Raadpleeg dus altijd eerst uw arts bij gebruik van diclofenac als zelfzorgmiddel.

Verslaving

Zoals de meeste pijnstillers werkt ook diclofenac verslaving in de hand, vooral bij langdurig gebruik. Ga er dus zeer bewust mee om en neem ze alleen in als u ze echt nodig hebt. Ook als de arts anders voorschrijft, moet u op uw hoede zijn. Het lichaam went eraan, waardoor u op den duur – vaak op sluipende wijze – steeds meer diclofenac slikt en u er verslaafd aan raakt.

Bron: Editor182 / Wikimedia CommonsBron: Editor182 / Wikimedia Commons

Een greep uit de lange lijst van bijwerkingen

Vooral in combinatie met andere medicijnen – zoals aspirine, antidepressiva – bestaat er een verhoogd risico op maag- en darmbloedingen. Andere bijwerkingen zijn onder meer:
  • Ontsteking van de maag- en darmwand (de huisarts schrijft dan ook vaak maagbeschermers voor, zoals misoprostol, dat de productie van maagzuur vermindert).
  • Leverontsteking.
  • Gestoorde nierfuncties.
  • Oedeem in handen en voeten.
  • Hoge bloeddruk.
  • Verstoorde vruchtbaarheid.
  • Geheugenstoornissen.
  • Wazig zien, dubbelzien.
  • Huidaandoeningen, zoals eczeem en huidblaasjes.
  • Hartkloppingen.
  • Verhoogd risico op een hartinfarct.
  • Oorsuizen.
  • Gehoorbeschadiging door ototoxische eigenschappen van diclofenac.
  • Benauwdheid, moeite met ademen.
  • Afwijkingen in het bloedbeeld, waaronder een tekort aan bloedplaatjes (bloedstolling) en aan rode en witte bloedlichaampjes.
  • Prikkelbaarheid.
  • Depressies.
  • Vermoeidheid.
  • Misselijkheid.
  • Diarree.

Bijsluiter

Er kunnen bijwerkingen optreden die niet in de bijsluiter zijn vermeld. Waarschuw ook in dat geval uw huisarts, zeker als u andere medicijnen slikt. In het algemeen geldt: hoe hoger de dosering, hoe groter het risico op (gevaarlijke) bijwerkingen. Hoewel sommige van deze bijwerkingen zelden voorkomen, mag u ze niet onderschatten.

Wisselwerking met andere medicijnen

Voordat u diclofenac als zelfzorgmiddel gaat gebruiken, is het belangrijk te weten dat er een wisselwerking kan bestaan met medicijnen die de huisarts of specialist u heeft voorgeschreven. Het gaat dan om geneesmiddelen als:
  • Bloedverdunners, zoals aspirine, sintromitis of marcoumar.
  • Medicijnen tegen hoge bloeddruk of hartfalen, waaronder ook de bètablokkers.
  • Antidepressiva.
  • Plasmiddelen, zoals furosemide.
  • Andere pijnstillers uit de NSAID-groep.
  • Cholesterolverlagers.

Complicaties

Als u diclofenac slikt in combinatie met onder andere de bovenstaande medicijnen, kunnen er versterkt bijwerkingen en complicaties optreden. Bij gebruik van andere geneesmiddelen is het kortom beter geen NSAID's als zelfzorgmiddel te nemen. Vraag altijd eerst advies aan uw huisarts.

Diclofenac tijdens de zwangerschap

Inmiddels is bekend dat ontstekingsremmers, zoals diclofenac, ibuprofen en naproxen, de vruchtbaarheid kunnen verstoren. Het algemeen advies luidt dan ook om NSAID's in elk geval tijdens de vruchtbare periode te mijden. Verder is het beter om met name diclofenac überhaupt niet te gebruiken tijdens de zwangerschap, tenzij uw arts anders voorschrijft. Het gebruik van diclofenac kan immers schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Geeft u borstvoeding? Vraag dan eerst advies aan uw huisarts voordat u diclofenac slikt. De hoeveelheid diclofenac die uitgescheiden wordt in de moedermelk heeft volgens veel deskundigen geen kwalijke invloed en is zeer gering bij een normale dosering. Toch kunt u beter het zekere voor het onzekere nemen.

Diclofenac bij kinderen

Diclofenac wordt voorgeschreven bij reumatische aandoeningen. Ook aan kinderen. Zoals bij chronisch jeugdreuma en reumatoïde artritis. De huisarts of specialist bepaalt de dosis en de wijze van toediening van diclofenac. Let op de bijwerkingen en geef ze meteen door aan de arts. Geef nooit op eigen houtje diclofenac aan uw kind als het andere klachten of pijntjes heeft.

Bron: Doctor Autumnal sky / Wikimedia CommonsBron: Doctor Autumnal sky / Wikimedia Commons

Ouderen en diclofenac

Diclofenac als zelfzorgmiddel bij ouderen moet bij iedereen de wenkbrauwen doen fronsen. Gemiddeld nemen ouderen al meer medicijnen. Door het ouderdomsproces gaan bovendien de nier- en leverfuncties vaak ongemerkt achteruit, waardoor medicijnen - zoals diclofenac - mogelijk trager worden uitgescheiden en er dus sprake is van een sterkere werking. Gelet op de vele bijwerkingen van diclofenac is het beslist af te raden om deze pijnstiller als zelfzorgmedicijn te gebruiken, zeker als de huisarts of specialist andere medicijnen heeft voorgeschreven die mogelijk een wisselwerking hebben met diclofenac.

Medicijngebruik

Diclofenac is vrij verkrijgbaar bij de drogist. Gezien de vele ziekenhuisopnames van ouderen als gevolg van verkeerd NSAID-gebruik hebben de huisarts, de specialist en de apotheker wellicht te weinig zicht op het medicijngebruik bij ouderen, die tussendoor en mogelijk ook uit onwetendheid bij pijn NSAID's uit de drogisterij slikken.

Eerst naar de huisarts voor het beste advies

Het bovenstaande lijstje is beslist niet volledig en ook niet bedoeld om u de stuipen op het lijf te jagen. Het wil u er alleen maar van bewust maken dat u diclofenac niet mag slikken of het een gewone pijnstiller is, zoals de ‘onschuldige’ paracetamol. Als dit artikel daartoe kan bijdragen, dan is het doel bereikt. Diclofenac is geen onschuldige pijnstiller, ook al is die bij de drogist zonder recept verkrijgbaar. Ga altijd eerst naar de huisarts als paracetamol niet of niet meer helpt als u klachten hebt. Er zijn namelijk altijd alternatieven die veilig zijn. Diclofenac is eveneens veilig, mits verstandig gebruikt. En wie kan dat beter bepalen dan uw huisarts...

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet b…
Hoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnHoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnEr zijn verschillende vormen van hoofdpijn. Niet altijd worden er medicijnen voorgeschreven. Bij spierspanningshoofdpijn…
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Verslaafd aan pijnstillersVerslaafd aan pijnstillersVerslaafd aan pijnstillers, het bestaat. De dozen aspirines, ibuprofen en ontstekingsremmers gaan in Nederland grif over…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pas op met diclofenac"

Reacties

Jan, 16-07-2017 10:11 #30
Ik gebruik al vanaf 1992 diclofenac 50mg 2x per dag.
Lyrica 75mg 1x per dag
2x morfine 25mg per dag
dus al een 25 jaar nu.bijwerking vermoeidheid en lustenloos.
ik heb mijn rug op 3 plaatsen gebroken en een nekhernia.mijn rug is zonder operatie weer aan elkaar gegroeid. Nekhernia is geopereerd maar na een 6 maanden weer hevige pijn. Ben het nu gewent het hoort bij mijn dagelijks leven. Ik ben wel door dit naar een warmer land gegaan. Nu gebruik ik 50% van deze medicijnen.
Nu is het hier regentijd en dan is het wat lastiger maar ik verhoog mijn medicijnen niet. Nu woon ik al weer 4 jaar in het mooie thailand waar ik me gewoon kan bewegen zonder pijn te hebben. Ik zwem, wandel, maai gras :) enz.
dus ja het verhuizen was voor mij een goed plan.

B. Ott, 08-07-2017 14:56 #29
Wat is een goed alternatief voor diclofenac? Pijnstillend en ontstekingsremmend.

Ok, 24-02-2017 21:57 #28
@Jj Zeijseink
Het blijft 2 uur in je lichaam

Berendina, 28-06-2016 11:29 #27
Ik gebruik tyrax schildklier tablet, heeft dat ook bijwerkingen als ik diclofecac gebruik, kan dit wel samen?

Jj Zeijseink, 14-04-2016 11:11 #26
Heb zelf ook dicoflenac geslikt, wel van de huisarts, voor hevige pijnklachten. nu 6 dagen gestopt, wil graag weten hoe lang het nog in je lichaam blijft. vriendelijk dank mevr zeijseink.

Zorana, 25-03-2016 17:33 #25
Ik schrik ervan dat er zoveel mensen hier om advies vragen over deze pijnstiller. Waarom bellen deze mensen niet hun huisarts voor hun vragen. Huisartsen bijten echt niet. Internet is vaak een slechte raadgever, iedereen kan maar gewoon iets zeggen of zich voordoen als arts.

Nel, 30-05-2015 22:56 #24
Wat is een goed alternatief voor diclofonac?

Jan, 08-02-2015 22:17 #23
Misschien moet je wat vaker in de zon gaan zitten of de frisse lucht opzoeken, dat helpt beter dan een paar pilletjes.

Vos, 25-08-2014 12:02 #22
Hoe lang werkt 1 tablet diclofenac?

Patricia, 05-08-2014 20:06 #21
Ik schrik ervan dat ik dit allemaal lees. Ik heb zelf Diclofenac 100mg elke dag gebruikt, zeker een half jaar lang. Sommige dagen wel 3 per dag. Ik vind het een supermiddel! Ik heb alleen last van benauwdheid en moeilijk ademen wanneer ik er 3 per dag neem. Verder totaal geen last van bijwerkingen gehad ook niet icm ibuprofen.

Anoniem, 15-07-2014 01:07 #20
Ik lijd al meer dan 25 j aan het Scheuermann Letsel (Morbus Scheuermann) http://www.fysiotherapie-enschede.nl/content/ziektenbeelden3upo/Morbus%20Scheuermann.htm
En slik sinds de zelfde tijd die pijnstillers, maar alleen als de nood hoog is en anders niet. Ik heb min of meer leven met die lage rugpijn in mijn lage onderrug. Ik ga er mee slapen en sta er de volgende dag weer mee op.Daar heb ik leren mee omgaan en na lange tijd voel ik dat nog met moeite, je blijft het wel voelen en je houd het wel erg in de gaten natuurlijk. Ik slik alleen diclofenac (in Belgie alléén verkrijgbaar op dokters voorschrift)

En dat slik er steeds 2 tijdens de maaltijd en om de 3 uur mag je dat herhalen. Ik heb er nog geen nevenwerking van ondervonden en ze werken al na ongeveer 10 min en ik ervaar geen enkele vorm van verslaving maar ik ga er dan ook heel erg verstandig mee om zoals dat je dat moet doen met elke medicijn want het zijn echt geen snoepjes. Ik heb wel eens een ander middel gekregen van mijn Huisarts als pijnstiller en die hielpen in totaal niet en dit middel daar voel ik me goed bij en de pijn gaat echt weg en ik voel me als herboren maar das wel een beetje een vals gevoel want eigenlijk is de pijn niet echt weg maar verdoofd en kan je bijna weer normaal leven.

Ik slik nu ook zware antidepressiva en dus ook soms en met een regelmaat diclofenac en daar ondervind ik helemaal geen nevenwerkingen van dus mag ik wel van geluk spreken. Jammer dat ik hier lees dat ze toch mensen zijn die er heel wat meer slechter bij varen. De hele tekst wat hier boven vermeld staat moet je niet altijd zo heel nauw nemen want bij de een heeft is er een bij werking en bij de andere niet. Bij twijfel moet je altijd je Huisarts raad plegen en speel nooit zelf voor Arts door zomaar alles te geloven wat er op internet staat wees daar aub heel voorzichtig mee.

Ik zal nooit iets ondernemen zonder dat mijn Huisarts hier van op de hoogte is en dat weet hij ook. En hij weet ook heel goed dat ik heel goed met men pijnstillers kan omgaan en dat het géén snoepje is dat is ook zo voor men antidepressiva. En vaak doen mensen dat niet echt genoeg dat is raad vragen en er over praten met hun Huisarts, die man of vrouw heeft niet voor niks 10 j gestudeerd en 4 a 6 j praktijk op leiding gevolgd bij een collage Huisarts. Ik weet echt niks meer dan men Huisarts en hij wel.

Wens iedereen heel veel sterkte als je met pijn (en) moet leven want het is geen pretje.

Rina, 12-03-2014 07:17 #19
Ik heb ziekte van chron op dit moment heb ik last van hernia in hals. Deze straalt uit naar mijn arm. Ik neem sinds paar dagen diclofenac en dafelgan codeïne, maar nu ik dit lees ben ik er niet gerust in.

J., 25-07-2013 16:38 #18
Beste mensen,

Hopelijk heeft iedereen het gezonde verstand dit soort dringende vragen niet alleen op websites te stellen, maar ook aan hun arts en apotheker.
Hoewel deze site een interessante en uitgebreide verzameling aan informatie biedt, zitten hier geen artsen of anderszins deskundigen die mensen te woord kunnen staan.

Henk van de Kaa, 11-06-2013 12:52 #17
Kan men van het medicijn diclofenac ineens jeuk over het lichaam krijgen?

Dini Panhuis@gmail Com, 10-06-2013 11:18 #16
Ik ben 76 jaar, heb vaak last van slijmbeursontsteking. in dijbeen met helse pijnen kan echt niet bewegen ik gebruik halve priadel, paracetemol helpt niet. kunt U mij raadgeven, kan ik dit wel gebruiken 1 per dag dank U bij voorbaat.

Marcel, 28-04-2013 10:09 #15
Ik heb sinds 1995 pijn in de onderrug, behoorlijke pijn, mag ik wel zeggen en zonder diclofinac kan ik amper goed functioneren. Ik gebruik het dus nu al 18 jaar, niet constant, maar wel met regelmaat en nergens bijwerkingen van dit medicijn! Zonder dit medicijn is het niet te harden, zoveel pijn en wat denk je dat de doktoren zeggen? "leer maar met die pijn te leven", ze kunnen niets vinden, dus heb ik dan nog een andere keus dan het slikken van diclofinac?

M. Dalemans, 12-04-2013 09:47 #14
Geachte medewerker,
Ik gebruik al meer dan een jaar diclofenac 50 mg na twee rugoperaties binnen een jaar.
Sinds een maand gebruik ik enal april 10 mg, voor hoge bloeddruk. Voor spierkrampen in da nacht gebruik ik sinds enkele weken inhibin 100 mg. Ik merk de laatste weken een duizeligheid als ik gezeten heb en snel opstaat.

Mijn vraag is of een combinatie van deze middelen op een of andere manier met elkaar in conflict komen?
Met vriendelijke groeten
M.Dalemans

Anna, 16-11-2012 17:09 #13
Ik heb zowel de diclofenac 50mg als de 75mg gebruikt en dat ging even goed, tot ik er op een keer een heel vervelende allergische reactie op kreeg. Ik voelde het eerst aan mijn lippen en binnen 10 minuten werd ik helemaal gek van de jeuk, het was niet uit te houden. Ik ben toen onder een lauwe douche gaan staan om de jeuk te verzachten want ik kon niet stoppen met brabben overal totdat het bloed kwam eruit. Mijn huid was vuurrood, en gloeide helemaal, de jeuk was zo erg dat het zelfs in mijn ogen en in mijn oren jeukte. Ik kan het beter omschrijven dat de jeuk van mijn haarwortels tot onder mijn teennagels zat, en dit hele verhaal duurde 3 uur, en dat is heel erg lang. Voor mij NOOIT geen diclofenac meer., ik wens dit echt niemand toe

Anna, 16-11-2012 13:49 #12
Ik heb zowel de diclofenac 50mg als de 75mg gebruikt en dat ging even goed, tot ik er op een keer een heel vervelende allergische reactie op kreeg. Ik voelde het eerst aan mijn lippen en binnen 10 minuten werd ik helemaal gek van de jeuk, het was niet uit te houden. Ik ben toen onder een lauwe douche gaan staan om de jeuk te verzachten want ik kon niet stoppen met brabben overal totdat het bloed kwam eruit. Mijn huid was vuurrood, en gloeide helemaal, de jeuk was zo erg dat het zelfs in mijn ogen en in mijn oren jeukte. Ik kan het beter omschrijven dat de jeuk van mijn haarwortels tot onder mijn teennagels zat, en dit hele verhaal duurde drie uur, en dat is heel erg lang. Voor mij NOOIT geen diclofenac meer., ik wens dit echt niemand toe.

Dagmar, 16-11-2012 09:18 #11
Mijn vader slikte zijn hele leven dagelijks Saridon tegen hoofdpijn (een familie kwaal). Toen hij een ontsteking in zijn knie had, kreeg hij van de arts Diclofenac en Omeprazol (maagbeschermers) voorgeschreven. Op dag 2 na het innemen van de medicijnen kreeg hij een hersenbloeding met fatale afloop. We kunnen het niet loslaten dat dit medicijn, wellicht in combinatie met saridon, dit heeft veroorzaakt. Hij was volledig gezond en had ook geen andere klachten…

Jaap, 13-11-2012 18:10 #10
Diclofenac kan ook diarree veroorzaken, dat is bij mij het geval dus moet je daarom ook meer vezels eten om dit te onderdrukken. Ook andere mensen hadden last van diarree, maar dit verdwijnt vanzelf wel. Oorzaak is wel dat je mogelijk last hebt van spastische darmen, daarom de diarree.

B. Tonnaer, 28-06-2012 09:06 #9
Mijn zoon (toen 19 jaar) kreeg na een kleine operatie diclofenac voorgeschreven als pijnstiller. Na twee dagen moest hij worden opgenomen in in 't ziekenhuis op de intensive care met een dubbele nierinsufficientie. Beide nieren waren uitgevallen met alle gevolgen van dien. In twee ziekenhuizen zag men geen kans zijn nieren weer op gang te brengen. Uiteindelijk hebben we in nauw overleg met een natuurarts en een neurologe, twee natuurlijke oertincturen toegediend.nHij heeft vier dagen niet kunnen plassen. 20 minuten na het toedienen van de veenbes en jeneverbes tinctuur, plaste hij 8 liter uit en kwamen zijn nieren weer langzaam op gang. Het heeft meer als een jaar geduurd voordat z'n nieren weer normaal functioneerde. De behandelende artsen waren stomverbaasd. Nader onderzoek wees uit dat de Diclofenac de oorzaak was. Een soms levensgevaarlijk middel waarbij je jezelf moet afvragen of je het écht nodig hebt. Wéés gewaarschuwd!

T. Koelstra, 11-04-2012 11:59 #8
Beinvloedt diclofenac het rijden? Slaperig/suffig worden tijdens autorijden?

Jeannette, 18-01-2012 13:35 #7
Mijn schoonvader is pas aan zijn hart geopereerd, omleidingen. Tevens is hij astma patiënt en heeft ook daar medicijnen voor. Ook slikt hij bloedverdunners. Hij heeft nu diclofinac en omeprazol voorgeschreven gekregen. Inmiddels is hij opgenomen geweest in het ziekenhuis. Hij leek een herseninfarct te hebben gehad. We twijfelen nu om dat hij waanbeelden heeft. Hij ziet kabouters, mensen, teksten op muren… kortom vanalles wat er niet is. Zijn gezicht heeft een trek naar links en soms is hij in niemandsland en is hij niet aanspreekbaar. Helaas wilde hij niet meer in het ziekenhuis blijven omdat hij voor zijn gevoel zieker werd. Nu gaat het beter maar hij blijft de dingen zien. Kan dat komen door de combi van medicijnen?

Kamele, 23-10-2011 15:57 #6
Begin juli ben ik geopereerd. mijn baarmoeder is verwijderd. alles is goed gegaan en na 4 weken revalidatie kreeg ik ontzettend veel pijn in mijn onderbuik. Onderzoek in het ziekenhuis leverde niets op. wel ben ik diclofenac door gaan slikken totdat ik deze niet meer nodig had. Dus vanaf 5 juli tot eind augustus ieder dag 2 pilletjes. Nu 2 maanden later zijn mijn bloedwaardes lever niet goed alat van 400 en asat van 200 (of andersom)
kan dit hiermee te maken hebben?

Mevr Abel, 19-08-2011 21:27 #5
Ik ben hartpatient kreeg voor artose in rug en knie diclofenac na gel MAG IK DAARMEE MASSEREN?mevr Abel

Corrine van Balen, 30-05-2011 09:23 #4
Corrine
ik kreeg in 2003 sarcoidose, een vorm van vliegende reuma, ik heb anderhalf jaar diclofinac gebruikt, via de reumatoloog. heb nu sinds dien geheugenstoornis.moet vaak lang nadenken over namen etc. heb briefjes nodig om afspraken niet te vergeten.het is in de jaren wel iets beter geworden, maar het blijft best een groot probleem. ben pas 41. en voel me af en toe dement. het is een zeldzame bijwerking, maar ik zit er mooi mee.
maar als ik het had geweten, had ik het misschien toch gebruikt, ik kon met medicijn weer lopen, zonder bijna niet. en waarom zou ik die zeldzame bijwerkijg krijgenwel dus.
dus voor iedereen, gebruik het zo kort mogelijk, alleen in ernstige gevallen.

Marjorie, 18-08-2010 21:17 #3
Mijn zoon zit bij de landmacht en is heel erg atletisch, helaas is hij vandaag geblesseerd aan zijn knieschijf zijn lichaam draaide en zn knie bleef achter. Van de militairarts heeft hij diclofenac voorgeschreven gekregen 3x per dag. Wij balen hier enorm van omdat hij volgende week vrijdag zijn eindmars heeft, kan iemand mij vertellen wat wij moeten doen om deze pijn te verzachgten en of deze medicijn te vervangen want ik lees op internet dat deze dicoflenac best schadelijk kan zijn.

Rosemary Martis, 24-05-2010 21:59 #2
Is diclofenac een andere naam voor flogosan? En wat gebeurt er als je diclofenac inneemt zonder toestemming van een arts?

Rob Veldhuis, 26-12-2009 16:42 #1
Is er geen ander geneesmiddel dat misschien veiliger is en ook werkt tegen pijnbestrijdeing als Paracetamol? Ik bedoel als pijn bestreden moet worden is het toch handiger dat je een veiligerpil krijgt voorgeschreven van je huisarts dan deze troep, ik ben het programma van die voetballers niet vergeten die onder hoge druk moesten presteren en er letterlijk dood bij neervielen op het voetbalveld, aderen dichtgeslipt door het medicijn!

Infoteur: Orion
Laatste update: 05-06-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Gevaarlijke pijnstillers
Reacties: 30
Medische informatie…
Schrijf mee!