InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gezonder met muziek en een beter humeur

Gezonder met muziek en een beter humeur

Gezonder met muziek en een beter humeur Muziek is meer dan luisteren naar mooie muziekstukken en songs. Muziek is goed voor lijf en leden. We vinden het fijn om naar te luisteren en het kan ontspannen. Muziek kan zelfs ons geheugen sterken. Het blijkt ook een positief effect te hebben op mensen die kampen met epileptische aanvallen. Muziek is louterend, vergroot je ruimtelijk inzicht, verbetert je focus en is in het algemeen goed voor je brein en intellectuele vermogens. Dat het daarnaast ook nog eens een weldaad is om naar te luisteren is helemaal mooi. Dat verbetert het humeur.

Gezonder met muziek - goed voor je geheugen

Muziek heeft een diepgaand effect op de hersenen. Muziek is goed voor ons. Dat begint al bij het muziek luisteren. Deskundigen uit de neurowetenschap hebben ontdekt dat muziek de hersenen stimuleert. Vooral de hippocampus gedijt goed bij schone klanken. De hippocampus ligt in de temporaalkwab, het hersengebied achter de oren. Het maakt onderdeel uit van het limbisch systeem, het deel van de hersenen dat betrokken is bij het emotioneel geheugen. In beide hersenhelften is een hippocampus aanwezig. Hippocampus is Grieks voor zeepaardje en refereert aan de gekromde vorm die enigszins aan een zeepaardje doet denken. De hippocampus is essentieel bij het langetermijngeheugen, bij de opslag van informatie in het geheugen en speelt een rol bij de ruimtelijke oriëntatie en bij het aansturen van het gedrag dat we nodig hebben bij het overleven.

Muziek vergroot ruimtelijk inzicht

Muziek kan je ruimtelijk inzicht vergroten, het inzicht dat je nodig hebt om te kunnen meten en navigeren. Met muziek is het IQ voor ruimtelijk inzicht omhoog te brengen, onder meer doordat het de focus verbetert.

Muziek kalmeert de zenuwen

Wie zenuwachtig is voor een ingrijpende gebeurtenis, een operatie of de bevalling van je kind, kan de zenuwen kalmeren door naar muziek te luisteren. Het is een mooie manier om je angst onder controle te krijgen. Het is goedkoper en gezonder dan het slikken van kalmeringsmiddelen. Onderzoek bracht aan het licht dat mensen die voor spannende momenten naar muziek luisteren minder stresshormoon cortisol in het lijf hebben.

Anner Bijlsma

Ter voorbereiding van een ingeleide bevalling brengt het cello concert van Anner Bijlsma die Bach speelt het nodige luisterplezier en de nodige ontspanning. Bijkomend effect van het luisteren naar muziek bij een belangrijke gebeurtenis is de associatie die voor altijd kleeft aan de muziek. Voor immer zullen de celloklanken gekoppeld zijn aan het baby’tje en niet aan de spanning en altijd zal het vreugde oproepen.

Muziek draagt bij aan herstel van hersenschade

Muziek kan ook bijdragen aan herstel van hersenen na bijvoorbeeld een beroerte of ongeluk. Muziek helpt vooral bij schade aan de linker hersenhelft, het gebied waar de spraak huist. Er is zelfs een speciale methode ontwikkelt die mensen met het onvermogen om te spreken kan helpen: Melodische Intonatie. Patiënten worden daarbij gestimuleerd om te gaan zingen totdat ze weer kunnen praten. Muziek zou de beschadigde hersendelen kunnen repareren waardoor de spraak zich kan herstellen. Muziek helpt het brein bij het koppelen van melodieën aan taaluitingen. Muziek zorgt tevens dat er dopamine vrijkomt, dat ook wel het ‘gelukshormoon’ wordt genoemd. Dopamine verbetert de hersenfunctie.

Miss Montreal

We kennen zangeres Miss Montreal die, als ze praat stottert dat het een aard heeft, maar achter de microfoon zingt dat het een lust is. Met ondersteuning van de melodie komen de woorden vloeiend uit haar mond.

Mozart helpt bij epileptische aanval

Voor mensen die last hebben van epileptische aanvallen kan muziek van grote betekenis zijn. Ze kunnen zelfs voorgoed van die abnormale elektrische activiteit in de hersenen afkomen. Daarvoor hoeven ze alleen maar naar muziek te luisteren. Vooral pianomuziek van Mozart werkt louterend en epileptici kunnen er al na vijf minuten baat bij hebben. De muziek vermindert de signalen die een aanval veroorzaken. In 1998 is er onderzoek gedaan waarbij 23 van de 29 mensen die last hadden van epileptische aanvallen positief uit de muziektest kwamen. Het effect van de muziek op de cerebrale cortex was bij die 23 enorm.

Muziek verbetert je humeur

Muziek verbetert je humeur en muziek houdt je waakzaam. Het maakt daarbij niet uit of het je lievelingsmuziek is of muziek waar je minder van houdt. Het lijkt er wel op dat instrumentale muziek een sterkere werking heeft dan zang. Vocale muziek, waarbij er dus tekst gezongen wordt, leidt af en kan juist zorgen voor een minder goede focus, een minder goed geheugen en minder aandacht. Dat mindere effect gaat vooral op wanneer het geluid hard staat.

Lees verder

© 2014 - 2019 Piejet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is het Mozart effect?Wat is het Mozart effect?Ouders zoeken naar allerlei manieren om hun kind te ontwikkelen en zo sterk en zo slim mogelijk te maken. Een tijd geled…
Muziek en de hersenenMuziek en de hersenenMuziek is leuk en ontspannend om naar te luisteren. Maar uit onderzoek blijkt dat het ook helpt bij leren en concentrere…
Hersenen: Ontspan met (barok)muziek - rustgevende muziekHersenen: Ontspan met (barok)muziek - rustgevende muziekRustgevende muziek: Barokmuziek reinigt de verbindingen tussen onze hersencellen. Vooral de muziek van Bach schijnt erg…
Epileptische aanvallenEpilepsie is een aandoening waarbij een persoon getroffen wordt door vaker terugkerende aanvallen waarbij de motoriek, d…
Muziek die je humeur beïnvloedtMuziek die je humeur beïnvloedtSoms stap je met het verkeerde been uit bed en heb je de hele dag een slecht humeur. Hier kun je zelf verandering in bre…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsnet.nl
  • Klank muziektijdschrift
  • www.brainmatters.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Gezonder met muziek en een beter humeur"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 10-09-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!