Is airco ongezond?

Is airco ongezond? Koele lucht van een airco kan het werken of slapen op warme zomerdagen verlichten. Maar is de temperatuurregeling in de auto, op kantoor of in het vliegtuig eigenlijk wel gezond? Welnu, je kan niet zonder meer stellen dat airco per definitie ongezond is, maar er is wel een aantal punten waar je op zou moeten letten.

Airco, voer voor veel discussie

Wie het kantoor, de slaapkamer of de auto met andere mensen deelt, moet vroeg of laat waarschijnlijk de discussie over de juiste temperatuur aangaan. Hoewel meestal uitgevochten tussen man en vrouw, kan de discussie ook voor verdeeldheid zorgen tussen kamergenoten van hetzelfde geslacht. Gevoeligheid voor temperatuur is nu eenmaal erg subjectief. En men kan zich met recht afvragen of gekoelde lucht eigenlijk wel gezond is.

De temperatuur mag niet te koud te worden ingesteld

Het verschil tussen de geconditioneerde ruimte of auto en de buitentemperatuur moet maximaal zes graden bedragen. Grotere temperatuursverschillen belasten het organisme en kunnen in het ergste geval zelfs leiden tot volledige verstoring van de bloedsomloop.

Droge lucht

Airconditioners maken de lucht niet alleen koud, ze onttrekken er ook vocht aan. Onder andere in het vliegtuig kan dat een probleem worden. De huid droogt snel uit, vooral op onbedekte en gevoelige plekken. Men kan zich voor de vlucht het beste nog een keer goed incrèmen. In ieder geval het gezicht, de nek, de onderarmen en misschien zelfs de voeten. Bovendien wordt aanbevolen om de slijmvliezen van de neus vochtig te houden. Een droog slijmvlies laat ziekteverwekkers sneller binnendringen. In sommige apotheken krijg je neuszalf die geschikt is voor dit doel. Ook zeewaterspray kan nuttig zijn.

Voedingsbodem voor bacteriën en schimmels

De airco onttrekt tijdens het afkoelingsproces water aan de warme lucht. Het vocht condenseert op de warmtewisselaar. Het systeem is derhalve aan een zijde zeer koel, aan de andere zijde warm, want daar wordt de warmte afgevoerd. Nadeel: vocht en warmte bieden samen een ideale voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. In het ongunstigste geval woekert zelfs de legionellabacterie, die bijzonder gevaarlijk kan zijn voor mensen met een verzwakt afweersysteem en die de veteranenziekte kan veroorzaken.

Ook de airco in de auto raakt verontreinigd

Niet alleen koelsystemen in gebouwen, maar ook die in de auto kunnen verontreinigd raken. Dat kan men merken aan een muffe geur bij het inschakelen van de airconditioning. Grote aircosystemen zoals die in kantoren voorkomen, moeten regelmatig worden onderhouden. Dit helpt ook bij de airco in de auto. Het vervangen van het filter draagt ertoe bij dat bacteriën en schimmels zich niet gemakkelijk in het systeem nestelen.

De airco in het vliegtuig

Veel mensen zijn bang dat de airco in een vliegtuig ziektekiemen door het gehele passagierscompartiment verspreidt. Maar dat is doorgaans geen probleem: de koude luchtstroom verplaatst zich immers van het plafond naar de bodem. Daarnaast worden de systemen voortdurend onderhouden, het filter regelmatig vervangen en het gehele koelsysteem is, zoals alles aan het vliegtuig, aan strenge controles en beperkingen onderworpen.

Milieu-aspecten van airconditioning

Het is een bekend gegeven dat airconditioning het energieverbruik van de auto verhoogt. Anderzijds is het natuurlijk ook zo, dat een geopend raam de luchtweerstand van de auto zou verhogen en dus tot een vergelijkbaar hoger energieverbruik zou leiden. Toch is het aan te raden om de airco in de auto alleen in te schakelen als dat echt nodig is en de temperatuur niet al te zeer afkoelt. Voordat de reis aanvangt kan men trouwens, op ouderwetse manier, eerst de portieren even openzetten en zo de luchtcirculatie bevorderen.

De veiligheid

Airco is tegenwoordig in bijna alle nieuwe auto’s standaard geïnstalleerd en dat verhoogt het comfort voor de bestuurder aanzienlijk. Bovendien draagt het bij aan de veiligheid want bij 28 graden en meer, neemt de concentratie aan het stuur vaak af. Dan kan het zeer nuttig zijn om het hoofd koel te houden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Is airco ongezond?"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: November 2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!