InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het Lichaam: Spieren en pezen

Het Lichaam: Spieren en pezen

Spieren en pezen spelen een belangrijke rol bij het maken van bewegingen. In feite is een pees de verbinding tussen het actieve deel van de spier en het lichaamsdeel (meestal een bot). In dit artikel lees je alles over de spier en de pees.

Spieren

Soorten spieren

Er zijn drie verschillende soorten spieren.

Willekeurige spieren
De eerste soort zijn de willekeurige spieren. Samen met de beenderen en pezen zijn ze goed voor alle willekeurige bewegingen. Ook zijn ze betrokken bij automatische reacties, zoals reflexen. Ze worden ook wel de gestreepte spier genoemd, vanwege de samenstelling van de vezels. Ze werken door middel van samentrekkingen. Ze moeten in staat zijn om plotselinge, explosieve bewegingen te maken. Ook moeten ze de concentratie vast houden om in een bepaalde stand te blijven. De willekeurige spieren vindt je overal in het lichaam.

Zachte spier
De tweede soort is de zachte spier. Deze is goed voor de onwillekeurige bewegingen van de interne organen. Bij de zachte spier is elke vezel een lange cel. Deze spieren staan niet onder bewuste controle van de hersenen. Ze zijn verantwoordelijk voor de spierconcentraties die nodig zijn voor processen als de spijsvertering

Hartspier
De derde soort is de hartspier, waaruit het grootste deel van het hart bestaat. De hartspieren zijn dik en vormen een compacte massa.

Hoe spieren werken

Willekeurige spieren worden geactiveerd door motorische zenuwen in het ruggenmerg. De zenuwen splitsen zich in draden die een willekeurige spier binnengaan. Elke zenuw maakt contact met een spiercel. Vanuit de hersenen komt een elektrische impuls vrij die zorgt dat er een kleine hoeveelheid acetylcholyde vrijkomt. Die zorgt voor de verbinding tussen de zenuw en de spier.

De eenvoudigste reflexen ontstaan door directe activering van de zenuwen. Bijvoorbeeld de kniereflex. Als er net onder de knieschijf word getikt, vangen receptoren dat op en sturen het signaal naar het ruggenmerg, waarop de zenuwen worden geactiveerd.

Pezen

Pezen zijn een verlenging van de spier. Ze bestaan uit bindweefsel, dat de bundels spiervezels samenbindt en dat op een stevig elastisch koord lijkt. Ze bevatten weinig zenuwuiteinden en bloedcellen. Aan de ene kant ontstaan ze uit het spierlichamen en aan de andere kant uit een bot. Er zijn een aantal pezen die je gemakkelijk kunt voelen. Bijvoorbeeld de dijbeenspieren liggen aan de achterkant van de knie. Ook vind je pezen op een plaats waar een groot aantal spieren zich in een kleine ruimte bevinden. Dit komt omdat de pezen minder plaats in beslag nemen dan een spier. Hierdoor bevinden zich zowel aan de voor en achterkant van de hand pezen. De bijbelhorende spieren liggen verderop in de arm. Een ongebruikte pees is verbonden met het spierweefsel, dat de wand van het hart vormt en de pompbeweging veroorzaakt. Deze pezen beschermd het hart tegen de slechte stoffen die via de grote bloedvaten het hart proberen binnen te dringen.

Peesschedes

Een peesschede zorgt ervoor dat de pezen soepel en zonder wrijving of slijten kunnen bewegen. De pezen mogen niet in contact komen met andere organen. De peesschede bestaat uit twee lagen en beschermd, isoleert en smeert de pees om druk en wrijving te voorkomen. De ruimte tussen de twee lagen in de schede bevat vloeistof, zodat ze soepel over elkaar glijden. Er zijn rustperiodes nodig om het smeervloeistof aan te vullen. Als dit niet gebeurt beginnen de twee lagen van de peesschede over elkaar heen te schuren, wat een pijnlijk en krakend geluid kan veroorzaken. Op deze manier kan de peesschede ontsteken.
© 2008 - 2019 Sjoerdvo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken en behandelingen bij een peesontstekingTendinitis ook wel peesontsteking is een ontsteking aan de pezen. De pezen zijn de verbindingen tussen de spieren het he…
De achillespees en de blessuresDe achillespees is de sterkste pees in het menselijk lichaam. De pees heeft zijn naam te danken aan de Griekse mythologi…
Peesreflex, samentrekken van een spierPeesreflex, samentrekken van een spierEen peesreflex wordt ook wel een spierrekkingsreflex genoemd. Wanneer de pees snel samentrekt wordt er een prikkel via h…
Het spierstelselHet spierstelsel noemt men ook wel het actieve bewegingsapparaat. Doordat spiercellen kunnen samentrekken, kunnen zij de…
Spieren; fysiologische en anatomische dwarsdoorsnedeNiet alleen het soort spiervezeltype (type 1, 2A, of 2B) heeft invloed op de kracht die een skeletspier kan ontwikkelen.…

Reageer op het artikel "Het Lichaam: Spieren en pezen"

Reacties

Fieke Steuns, 15-01-2019 09:04 #5
Volgens de radioloog heb ik geen pezen meer in de schouder. Wat betekent dat letterlijk? Herstelt zich nog iets, wordt het nog erger?

Mevr W. V. Solinge, 30-06-2016 15:22 #4
Vraag: ik heb waarschijnlijk een beklemde pees in de liesstreek waardoor bij stoten of een verkeerde beweging een erge pijnscheut krijg. Is dit te zien op een echo?

André de Metz, 10-08-2014 16:24 #3
Na een mislukte ingreep aan het basisgewricht van mijn rechterduim (implantatie van een prothese) wegens te erge degradatie van het middenhandsbeentje, heeft de chirurg een pees uit mijn voorarm genomen en er een prop van gemaakt om het gewricht te vervangen. Hierdoor heb ik een week na de ingreep regelmatig last van kramp in mijn voorarm. Mijn vraag is: is het waar wat de chirurg zegt dat het een pees is die niet bij iedereen voorkomt en best kan gemist worden. Bestaat dat?

Rean, 03-06-2013 22:20 #2
Kan iemand mij een orthopeed gespecialiseerd in spierblessures aanraden. Ik heb een scheurtje in een spier in de lies. Deze geeft veel klachten en ik heb het advies gekregen naar een orthopeed te gaan. Het scheurtje is meer dan een jaar geleden ontstaan en kan niet meer genezen door behandeling van fysio o.i.d.

Piet Visser, 10-06-2010 12:42 #1
Ik doe aan hardlopen, doe o.a. halve mararthons en train 3 x per week. Volgens de sportarts die mij een maand geleden keurde ben ik gezond van lijf en leden. Tijdens een van mij sportmassages maakte de masseur mij attent op een verdikking aan de achterzijde van mijn bovenbeen. Ik had hier geen enkele weet van en had en heb hier geen pijn van. Voor alle zekerheid ben ik er naar de huisarts mee geweest. De huisarts kon niets bijzonders vinden en dacht dat het een " aan sport gerelaterde spier is". Maar adviseerde mij om het hele proces af te ronden een echo te laten maken. Dat heb ik nu net laten doen bij de afdeling Radiologie van het plaatse ziekenhuis. Tijdens het maken van de foto vertelde de persoon die de echo maakte dat hij rommelig spierweefsel zag en dat de uitslag mogelijk zou zijn een nader doorverwijzing naar een orthopedisch chirurg voor het maken van scan of het spierweefsel in te prikken.

Mijn vraag aan u is: wat is dat precies: rommelig spierweefsel en wat is er aan te doen. Reactie infoteur, 11-06-2010
Een rommelig spierweefsel is een weefsel dat niet helemaal gezond is. Wat er precies aan gedaan kan worden is per geval verschillend. Het is verstandig dit aan uw huisarts voor te leggen.

Infoteur: Sjoerdvo
Gepubliceerd: 22-02-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!