InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Fietsen: Voordelen voor gezondheid van maken van fietstocht

Fietsen: Voordelen voor gezondheid van maken van fietstocht

Fietsen: Voordelen voor gezondheid van maken van fietstocht Fietsen is een comfortabele vorm van lichaamsbeweging. Fietsers kunnen steeds de tijd, plaats en intensiteit veranderen naargelang hun eigen wensen en mogelijkheden. Alleen of in groep fietsen biedt tal van voordelen. Mensen van alle leeftijden kunnen immers fietsen, het is leuk, het is goedkoop en het goed voor het milieu. Daarnaast is het regelmatig maken van een fietstocht ook goed voor de gezondheid. Tal van fysieke en mentale gezondheidsvoordelen zijn gekoppeld aan het regelmatig maken van een fietstocht. Af en toe de fiets nemen vermindert de kans op hart- en vaatziekten, verbetert de gezondheid van de hersenen, de huid en het hart, en verlaagt stressniveaus.

Botten, spieren en gewrichten

Fietsen verbetert de kracht, de balans, de houding en de coördinatie. Het voorkomt bovendien valpartijen en breuken en is daarom goed voor de botgezondheid. Fietsen is bovendien ideaal voor het verbeteren van de gewrichtsgezondheid. Patiënten met artrose (reumatische aandoening van gewrichtskraakbeen) zijn gebaat met deze vorm van lichaamsbeweging, omdat dit weinig belasting op de gewrichten legt. Fietsen maakt tot slot gebruik van alle belangrijke spiergroepen terwijl mensen op de pedalen trappen, wat de spierkracht en flexibiliteit verhoogt.

Darmen en fietsritjes maken

Lichaamsbeweging vermindert de tijd die het voedsel nodig heeft om zich door de dikke darm te verplaatsen. Dit beperkt de hoeveelheid water die in het lichaam wordt opgenomen waardoor mensen een zachtere ontlasting krijgen. Bovendien versnelt de aërobe oefening de ademhaling en hartslag, wat de samentrekking van de darmspieren stimuleert. Naast het voorkomen van een opgeblazen gevoel, verlaagt fietsen de kans op het ontwikkelen van dikkedarmkanker.

Diabetes mellitus (suikerziekte)

Diabetes mellitus type 2 is wereldwijd een ernstige bezorgdheid voor de volksgezondheid. Een gebrek aan fysieke activiteit (sedentaire levensstijl) is een belangrijke risicofactor voor patiënten met deze ziekte. Mensen die meer dan dertig minuten per dag fietsten, hebben circa veertig procent minder kans op het ontwikkelen van suikerziekte.

Hart- en vaatziekten

Bekende hart- en vaatziekten zijn een beroerte, een hoge bloeddruk en een hartaanval. Regelmatig fietsen stimuleert en verbetert de hartgezondheid, de longgezondheid en de bloedsomloop, waardoor het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Fietsen versterkt de hartspier, verlaagt de rustpols, verlaagt het vetgehalte in het bloed en verbetert het uithoudingsvermogen.

Hersenen

Geheugen en redenering

Alle aërobe oefeningen zijn mogelijk goed voor de hersenen daar deze de bloedcirculatie verbeteren. Op deze manier krijgen alle organen voldoende toevoer van voedingsstoffen en zuurstof. Mensen die regelmatig sporten, merken vaak dat hun oordeel, leren en denken scherp blijven naarmate ze verouderen. Ook jongeren hebben betere en snellere denkprocessen (geheugen, planning en redeneren) wanneer ze een fietstocht maken.

Hersenkracht

De mentale vaardigheden verbeteren na een fietstocht. Dit heeft te maken met de 'witte stof' in de hersenen. De witte materie, die te vinden is onder het hersenoppervlak, fungeert als een kanaal dat verschillende hersengebieden met elkaar verbindt. Bij gezonde mensen die regelmatig fietsen, verhoogt de werking van de witte stof. Dit zorgt voor een verbeterde hersenfunctie, waardoor mensen makkelijker problemen kunnen oplossen waarmee ze bijvoorbeeld op het werk te maken krijgen.

Welzijn

Regelmatige lichaamsbeweging helpt ook om stress, gevoelens van eenzaamheid, een depressie en angst te bestrijden. Fietsen naar het werk is één van de beste manieren om het dagelijks welzijn te verbeteren.

Het gebruik van een zonnebrandmiddel is belangrijk wanneer mensen buiten gaan fietsen / Bron: Dimitrisvetsikas1969, PixabayHet gebruik van een zonnebrandmiddel is belangrijk wanneer mensen buiten gaan fietsen / Bron: Dimitrisvetsikas1969, Pixabay

Huid verbeteren door te fietsen

Regelmatig fietsen beschermt de huid tegen de schadelijke effecten van UV-straling en de vermindert de tekenen van veroudering. Een verhoogde bloedcirculatie door lichaamsbeweging levert zuurstof en voedingsstoffen efficiënter af aan huidcellen, terwijl schadelijke toxines (gifstoffen) worden afgeworpen van de huid. Lichaamsbeweging (zoals fietsen) creëert ook een ideale omgeving in het lichaam om de productie van collageen te optimaliseren, vermindert het ontstaan van rimpels versnelt de wondgenezing. Het is wel belangrijk om zich door middel van een goed zonnebrandmiddel te beschermen tegen de zon bij het buitenkomen.

Infecties bestrijden door te fietsen

Matige lichaamsbeweging maakt immuuncellen actiever, zodat ze klaar zijn om een infectie te bestrijden.

Kanker

Fietsen vermindert de kans op het ontwikkelen van dikkedarmkanker. Mogelijk kampen mensen ook minder snel met borstkanker wanneer ze een regelmatig een fietstocht maken.

Obesitas en gewichtscontrole

Fietsen is een goede manier om het gewicht onder controle te houden, of te verminderen wanneer sprake is van zwaarlijvigheid. Deze gezonde vorm van lichaamsbeweging verhoogt namelijk het metabolisme (stofwisseling), bouwt de spiermassa op en doet lichaamsvet verbranden. Mensen die gedurende één jaar dagelijks een fietstocht van een half uur maken, verbranden bijvoorbeeld bijna vijf kilo vet. Mensen die proberen gewicht te verliezen, combineren regelmatig fietsen best met een gezonde en gevarieerde voeding.

Slapen en regelmatig een fietstocht maken

Een fietser is na een fietsrit op korte termijn mogelijk vermoeid, maar regelmatig rijden met de fiets helpt op lange termijn wel om de slaapkwaliteit te verhogen. Mensen vallen namelijk sneller in slaap en slapen doorgaans één uur langer wanneer ze twintig à dertig minuten per dag fietsen.

Fietsen is goed voor zwangere vrouwen en hun baby / Bron: PublicDomainPictures, PixabayFietsen is goed voor zwangere vrouwen en hun baby / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Zwangerschap en regelmatig een fietsrit maken

Moeders in spe die regelmatig sporten tijdens de zwangerschap hebben een makkelijkere en bevalling met minder complicaties, herstellen sneller en genieten van een betere algemene stemming gedurende de negen zwangerschapsmaanden. Foetussen hebben bovendien minder kans op zwaarlijvigheid en hebben een betere neurologische ontwikkeling wanneer zwangere moeders regelmatig een fietstocht maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fietsers en veiligheid in de stadFietsers en veiligheid in de stadDe stad is een van de onveiligste plekken voor een fietser en dat terwijl er zoveel verkeersregels en voorschriften zijn…
Gevaren en ongelukken met elektrische fietsen of e-bikesElektrische fietsen, oftewel e-bikes, zijn tegenwoordig zeer populair en niet alleen bij ouderen of mensen met een fysie…
Verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsersVerkeersveiligheid voor voetgangers en fietsersAls fietser en voetganger zijn we heel erg kwetsbaar in het verkeer. Daarom is het in de wet geregeld dat een automobili…
Fietsen voor een Ketting van BallonnenFietsen voor een Ketting van BallonnenKetting van Ballonnen is een sponsorfietstocht door jeugdige (ex)kanker patiënten en hun broers en zussen. De fietsers w…
De eerste black box voor fietsersDe eerste black box voor fietsersFietsen zit ons in het bloed. En we hebben als fietser allemaal wel eens benauwde ogenblikken doorgemaakt in het verkeer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MabelAmber, Pixabay
  • Geraadpleegd op 13 juni 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • 15 Benefits of cycling: why cycling is good for weight loss, fitness, legs and mind, https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/benefits-of-cycling-334144
  • 30 great benefits of cycling, https://www.bikeradar.com/advice/fitness-and-training/30-great-benefits-of-cycling/
  • Cycling - health benefits, https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/cycling-health-benefits
  • The Mental Health Benefits of Cycling, https://www.guardcover.co.uk/the-mental-health-benefits-of-cycling/
  • Afbeelding bron 1: Dimitrisvetsikas1969, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Fietsen: Voordelen voor gezondheid van maken van fietstocht"

Infoteur: Miske
Laatste update: 01-07-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Vrije tijd
Medische informatie…
Schrijf mee!