InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De smerigste plekken op kantoor

De smerigste plekken op kantoor

De smerigste plekken op kantoor Toetsenborden, vloerbedekking, bureaustoelen en plantenbakken zijn voorbeelden van plekken op kantoor waar het kan wemelen van bacteriën en schimmels. Een bepaalde hoeveelheid bacteriën en schimmels zullen altijd aanwezig zijn. Maar vooral in de situaties waar de schoonmaakbeurten op de kantoorplekken te wensen over laat kan een bepaalde grens aan hoeveelheid bacteriën en schimmels worden overschreden. Dit kan leiden tot ongezonde werkomstandigheden en een toename van het verzuim.

Voedingsbodems voor bacteriën en schimmels

Op toetsenborden worden vaak grote hoeveelheden micro-organismen aangetroffen zoals stafylokokken, microkokken en bacillussoorten. Ook schimmels voelen zich daar erg thuis vanwege de aanwezigheid van broodkruimels, koffieresten en huidschilfers tussen de toetsen. De bekleding van bureaustoelen zijn een verzamelplaats van huidschilfers waarop micro-organismen zoals stafylokokken, microkokken en bacillussoorten een prima voedingsbodem vinden. Het zitten op een bureaustoel zorgt voor een warm, vochtig en groeizaam klimaat. Het afwisselend gaan staan en weer gaan zitten zorgt ervoor dat de bacteriën zich kunnen verspreiden door de lucht en kunnen worden ingeademd. Ook de vloerbedekking kan een verzamelplaats zijn van bacteriën en schimmels. Als er niet frequent wordt gestofzuigd kunnen door luchtverplaatsing de bacteriën en schimmelsporen worden ingeademd.

Niet frequent geleegde prullenbakken, plantenbakken die gebruikt worden als afvoerputje voor koffieresten en rondslingerende boterhammen, appels en andere etenswaren in bureaulades of op vensterbanken zijn ideale voedingsbodems voor schimmels. De schimmelsporen worden vervolgens weer via de lucht verspreid en ingeademd. Daarnaast kunnen de filters in de luchtbehandelingskasten te laat worden vervangen en vervuild raken met grote hoeveelheden micro-organismen en schimmels. En tot slot zijn tappunten en waterleidingen met warm, stilstaand water gevoelig voor het ontwikkelen van legionella. Deze gevaarlijke bacterie kan ernstige ziekteverschijnselen veroorzaken en in het ergste geval ook leiden tot de dood.

Ziekteverschijnselen

Er zullen altijd in zekere mate bacteriën en schimmels op de werkplek aanwezig zijn. Maar indien het aantal bacteriën de grens van 500 per kubieke meter overschrijdt is er sprake van een ongezonde situatie. Een ongezonde werkplek door een te grote hoeveelheid schimmels en bacteriën kan leiden tot geïrriteerde ogen, irritaties aan de luchtwegen, vermoeidheid, allergieën, verkoudheidsverschijnselen, hoofdpijn, longinfecties en griep. Vooral slecht of minder vaak schoonmaken is de oorzaak van de groei van het aantal micro-organismen. Bureaus met stapels papier, ordners, dossiers en andere persoonlijke spullen verzamelen meer bacteriën en schimmels dan een opgeruimd bureau. Het schoonmaakpersoneel zal bij een clean-desk principe makkelijker en beter schoonmaken en niet met een doekje om de ordners en paperassen heen vegen. Werkgevers zijn overigens verplicht om op grond van de Arbowet te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden maar de controle hierop is minimaal. In fabriekshallen zijn werknemers dan ook beter af in verband met de daar gehanteerde strenge veiligheids- en hygiënevoorschriften bij de productie of de verwerking van goederen.

Allersmerigste plek

Het allersmerigste plekje op de werkplek is het schaaltje borrelnootjes of pinda’s tijdens de vrijdagmiddagborrel of afscheidsrecepties. Iedereen kan daar naar hartelust in graaien en daar kunnen dan ook met gemak zeven urinesporen in aangetroffen worden.
© 2008 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • IntermediairPW/ARBO & reïntegratie gids 2007

Reageer op het artikel "De smerigste plekken op kantoor"

Reactie

Tineke Brouwer, 10-07-2011 23:06 #1
Zeer goed artikel. Ben al lange tijd ziek, verkouden, hoesten, bronchitis, en de laatste tijd
ook doof geworden van het langdurig verkouden zijn. Inmiddels is er een buisje in mijn oor geplaatst om het vele vocht achter m'n trommelvlies te laten weglopen. Op kantoor zijn testen gedaan en daar bleek uit dat er ruim 1100 aan microkokken waren. Ook stafylokokken zijn gevonden. De stoelen en vloerbedekking zijn inmiddels gereinigd, maar de lichtbakken en luxaflex niet. Via dit artikel kwam ik erachter dat je behoorlijk ziek kan worden van deze bacterieen. Mijn dank is daarom groot, er zijn nl. meer collega's met klachten, we zijn er nog steeds mee bezig, alleen wordt er verder door het afdelingshoofd geen actie ondernomen. Dit artikel heeft mij op het goede spoor gezet.

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 11-08-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!