InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Van de hoofdluis af zonder gifmiddelen

Van de hoofdluis af zonder gifmiddelen

Van de hoofdluis af zonder gifmiddelen Wanneer de kinderen na de vakantie weer naar school gaan, ziet men vaak een uitbraak van hoofdluis. Er zijn diverse middeltjes op de markt die hoofdluis kunnen doden, maar deze zijn alles behalve gezond voor u en uw kind.

Wat is hoofdluis

De hoofdluis is een luizensoort die zich nestelt in de hoofdharen van mensen. Vaak wordt aangenomen dat luizen op vieze hoofden leven en dat mensen met luizen niet schoon op zichzelf zijn of hun haren niet wassen. Niets is minder waar, luizen houden van schone hoofden. De hoofdluis loopt ook graag over van het ene naar het andere hoofd, zodat er op scholen vaak hele groepen kinderen besmet zijn met de hoofdluis.

Hoe voorkom je het krijgen van hoofdluis?

Hoofdluis is niet altijd te voorkomen, maar er kunnen wel voorzorgsmaatregelen genomen worden. Op steeds meer scholen worden er “luizenmoeders” ingesteld. Dit zijn moeders van leerlingen die na iedere schoolvakantie alle kinderen controleren op luizen. Wanneer bij een kind hoofdluis geconstateerd wordt, dan krijgt het betreffende kind een briefje mee naar huis met het verzoek het kind te behandelen met een luizenwerend middel.

Steeds meer scholen bieden ook de mogelijkheid om luizencapes te kopen voor de kinderen. Deze luizencape wordt over de jas van het kind gehangen, zodat luizen niet meer van de ene op de andere jas kunnen overlopen en zich zo van hoofd naar hoofd kunnen verplaatsen. Wanneer de school van je kind geen luizencapes heeft, laat je kind dan zijn of haar jas in een tas aan de kapstok hangen.

Wat kun je doen tegen hoofdluis?

  • Wanneer jij of je kind last heeft van hoofdluis, dan kun je naar de apotheek of drogist gaan voor een luizendodende shampoo. Nadeel van dit middel is dat het giftig is, en dat het bovendien niet altijd werkt. De hoofdluis blijkt steeds vaker resistent te zijn tegen dit soort middelen. Wil je een dergelijk middel niet gebruiken, of helpt het niet ga dan over op de volgende methode:
  • Kijk alle gezinsleden na op hoofdluis
  • Was het haar met hoofdluis met gewone shampoo
  • Spoel het haar uit
  • Wrijf het haar volledig in met crèmespoeling
  • Terwijl de crèmespoeling nog in het haar zit, kam het haar met een netenkam goed door. De luizen in het haar komen samen met de smurrie van de crèmespoeling in de kam te zitten. Spoel de kam steeds goed uit onder heet stromend water. Kam net zolang tot er geen luizen meer op de kam zitten.
  • Spoel het haar goed uit, net zolang tot alle crèmespoeling er goed uitgespoed is.
  • Herhaal bovenstaande iedere dag, gedurende twee weken.
  • Was na de eerste behandeling alle beddengoed, knuffels en kleding schoon (ook de jas!).
  • Was na de laatste behandeling nogmaals alle beddengoed, knuffels en kleding.

Bovenstaande methode blijkt vaak nog veel effectiever te werken dan een luizendodende shampoo en de methode is veilig voor u en voor uw kind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis zorgt voor jeuk en komt vooral bij kinderen voor. Dit komt omdat kinderen vaker direct contact hebben waarbij…
Hoofdluis - niet zo erg als het lijktHoofdluis - niet zo erg als het lijktJe zoon of dochter komt thuis van school en heeft een briefje bij zich waarop staat dat zij/hij hoofdluis heeft. Je gaat…
Hoofdluis, hoe kom je er vanaf?Hoofdluis, hoe kom je er vanaf?Je loopt een besmetting met hoofdluis op door in contact te komen met iemand die al besmet is met hoofdluis. Kinderen lo…
Natuurlijk middel tegen hoofdluis en chili talkpoederNatuurlijk middel tegen hoofdluis en chili talkpoederHoofdluis komt nog steeds overal voor. Hele oudergroepen proberen het beest terug te dringen, maar vaak zonder al te vee…
Hoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenHoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenOp plaatsen waar veel kinderen bij elkaar komen zoals scholen, krijgt hoofdluis altijd gemakkelijk de gelegenheid zich t…

Reageer op het artikel "Van de hoofdluis af zonder gifmiddelen"

Reacties

M., 14-06-2014 20:55 #3
Citroen of azijn bestrijden de luizen en de neten! Nog een paar andere tips: mayo, luizen kunnen niet tegen zout en in mayo zit zout! Veel succes en vegeet je haar niet uit te spoelen!

F., 11-01-2009 12:50 #2
De shampoo van Prioderm is wel degelijk effectief hoor! je moet alleen wel zorgen dat de hele hoofdhuid 'geraakt' wordt door de shampoo. dat eindeloos kammen en je kinderen dus twee weken lang met steeds opnieuw uitkomende luisjes te laten lopen vind ik echt te smerig. al die tantje-betje middelen geloof ik dus echt niet in. En net of afwaszeep niet een chemisch goedje is…

Hikari (infoteur), 10-09-2008 12:30 #1
Wat ook vaak gedaan wordt (en ook echt helpt!) is gewoon met pure afwaszeep (dus waar je thuis de afwas mee doet). Dit in nat haar smeren en een kwartiertje laten zitten. Daarna goed uitwassen en uitkammen. Daarna met een luizenkam door het haar.
Luizen kunnen namelijk niet tegen afwaszeep, schijnt beter te werken dan met shampoo! Reactie infoteur, 10-09-2008
Goed te lezen dat er nog meer mogelijkheden zijn, alleen kan afwaszeep wel irriterend zijn voor de luchtwegen. De truc bij mijn advies zit 'm in de crèmespoeling. Door de dikte van de crèmespoeling kam je de luizen gemakkelijk uit het haar. Ooit mijn 3 kinderen volledig luizenvrij gekregen hiermee.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 10-09-2008
Subrubriek: Diversen
Special: Ziekten en gezondheid
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!