InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdluis - niet zo erg als het lijkt

Hoofdluis - niet zo erg als het lijkt

Hoofdluis - niet zo erg als het lijkt Je zoon of dochter komt thuis van school en heeft een briefje bij zich waarop staat dat zij/hij hoofdluis heeft. Je gaat naar de apotheek of drogisterij voor een middel en wast thuis alle beddegoed uit, maakt het huis schoon om ervoor te zorgen dat de hoofdluis snel weggaat uit het huis en uit de haren.

De (hoofd)luis als dier

Een luis is een parasiet die in leven blijft door minuscule druppeltjes bloed te zuigen uit je hoofdhuid. Per luis gebeurt dit zo'n 5 tot 6 keer. Een luis blijft (op de hoofdhuid) maximaal 30 dagen in leven, luizen die niet op een hoofd zitten leven maar een dag of twee. Luizen leggen per 24 uur zo'n 5 tot 6 eitjes (ook wel neten genoemd). Worden deze eitjes gelegd op de hoofdhuid, dan komen deze na een week uit. Zonder een hoofdhuid komen de eitjes niet uit. Uitgekomen eitjes/neten kunnen zelf na tien dagen eitjes leggen.

Hoe wordt hoofdluis verspreid?

De meeste mensen denken dat hoofdluis makkelijk van persoon op persoon overgebracht kan worden via aanraking of kleding, etc. De luizen zouden op deze manier dan ook overal kunnen achterblijven, zoals op beddengoed en vloerbedekking en zo anderen met hoofdluis kunnen besmetten. Dit is echter niet waar, zoals je ook in bovenstaande beschrijving van de hoofdluis kan lezen. Hoofdluizen hebben een hoofd(huid) nodig om in leven te blijven en ze kunnen ook niet (over)springen en nauwelijks lopen. Het overbrengen van hoofdluis kan dus ook alleen maar door middel van haar-tegen-haar contact. Het heeft ook weinig zin om het hele huis onmiddellijk te gaan ontsmetten en schoonmaken omdat iemand hoofdluis heeft.

Wat doe je tegen hoofdluis?

Als er hoofdluis is geconstateerd, kun je bij de apotheek een middeltje krijgen om je haren mee uit te wassen en er is een klein kammetje bij waar je de eerstkomende twee weken elke dag je haren goed mee uit moet kammen. Dagelijks je haar goed uitkammen is volgens de RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) de enige effectieve manier om hoofdluis te verwijderen en ook om hoofdluis te voorkomen.

Bron: Joanna Ibarra, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Joanna Ibarra, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wist je dat …

  • Hoofdluis heeft niets te maken met slechte (hoofd/haar) hygiëne. In tegendeel, hoofdluis heeft het juist meer naar zijn zin in de buurt van schoon en gewassen haar.
  • Op 29 februari is het Luizendag; een initiatief van het landelijk steunpunt Hoofdluis en opgericht om het regelmatig controleren van hoofdluis (vooral bij kinderen) te promoten.
  • Je kunt op basisscholen een “luizenmoeder” worden. Je helpt dan door op een basisschool de kinderen te controleren op hoofdluis. Een goed idee als je de klasgenootjes van je zoon of dochter of wellicht andere moeders wil leren kennen.
  • De hoofdluis wordt gemakkelijk verward met de kleerluis, deze laatste soort kan gevaarlijke ziektes overbrengen.
Gerelateerde artikelen
Manieren om hoofdluizen (neten) te bestrijdenManieren om hoofdluizen (neten) te bestrijdenDe hoofdluis is een insect die vaak basisscholen teistert. Elk jaar hoor je wel berichten in de omgeving dat de hoofdlui…
Wat is hoofdluis?Iedereen krijgt er wel eens direct of indirect mee te maken: hoofdluis! Hoofdluizen komen veel voor, met name op locatie…
Hoofdluis behandelen met brandnetelHoofdluis behandelen met brandnetelDe brandnetel is goed voor vele kwalen en aandoeningen zo ook tegen hoofdluis. Het kan zwaar irriterend zijn en wordt al…
Hoofdluis, hoe neten bestrijden met shampoo en kammenHoofdluis, hoe neten bestrijden met shampoo en kammenDe hoofdluis is een zeer klein insect. Hoofdluis komt alleen bij mensen voor en dan vooral bij schoolgaande kinderen. De…
Hoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenHoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenOp plaatsen waar veel kinderen bij elkaar komen zoals scholen, krijgt hoofdluis altijd gemakkelijk de gelegenheid zich t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoofdluis - niet zo erg als het lijkt"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-02-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!