InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoofdluis, hoe kom je er vanaf?

Hoofdluis, hoe kom je er vanaf?

Hoofdluis, hoe kom je er vanaf? Je loopt een besmetting met hoofdluis op door in contact te komen met iemand die al besmet is met hoofdluis. Kinderen lopen vaak een besmetting met hoofdluis op, op school. Op scholen is hoofdluis een veelvoorkomend verschijnsel omdat het een plek is waar veel kinderen met elkaar in contact komen. Er wordt gestoeid, gespeeld, en kinderen zitten naast elkaar en buigen gemakkelijk hun hoofd naar elkaar toe. Iedereen kan hoofdluis krijgen. Hoofdluis, hoe kom je er vanaf? Hoofdluis herken je doordat er sprake is van voortdurende jeuk op het hoofd en aan de luizen en neten die in het haar zitten. Er kan ook sprake zijn van roodhuid van de huid, door het krabben maar ook door irritatie. Soms wordt hoofdluis ontdekt omdat de luizen worden opgemerkt omdat ze over het haar lopen of omdat er eentje op tafel valt. Over het algemeen is jeuk op het hoofd echter de eerste indicatie en een reden om eens kritisch op het hoofd te gaan kijken. Hoofdluis kan iedereen treffen. Vaak ontstaat er een toename van hoofdluis gevallen kort na de vakantie, als de scholen weer begonnen zijn. Het is niet altijd even gemakkelijk om hoofdluis te vinden.

Ongeveer 20 luizen per hoofd

Interessant genoeg is het gemiddeld aantal luizen op een geïnfecteerd hoofd slechts 20 luizen. Het zijn er dus meestal geen honderden, zoals sommige mensen denken. Luizen leggen echter veel eieren, die neten genoemd worden. Die neten worden meestal vlakbij de hoofdhuid op de haren gelegd. Ze bevatten een kleverige substantie waardoor ze moeilijk te verwijderen zijn. ook daarom is hoofdluis soms hardnekkig te bestrijden. Uit de eitjes komen eerst de larven, de zogenaamde nimfen. De hoofdluis heeft zes pootjes met haakjes aan elk pootje, waarmee hij zich aan het haar vastklemt. Om te controleren of er sprake is van hoofdluis is een neten- of luizenkam handig. Kam (volgens het advies in de de gebruiksaanwijzing) boven het laken tegen het haar in, en controleer elke keer de kam op beestjes en/of neten). Hoofdluis zit vaak op waarmee plaatsen op het hoofd, zoals achter de oren en bij de haargrens in de nek. Luizen zijn bruin of grijs, afhankelijk van de haarkleur zijn ze vaak donkerder bij donker haar.

Hoofdluis besmetting, hoe ga je te werk?

Via de huisarts zult u een middel tegen hoofdluis voorgeschreven krijgen. U kunt deze middelen tegenwoordig ook gewoon vrij verkrijgen bij drogist of apotheek. Het wordt niet vergoed door de verzekering. Als u de middelen volgens voorschrift gebruikt, bent u al een eind op weg om de hoofdluis doeltreffend te verwijderen. Dagelijks kammen met een netenkam is echter aan te raden. Met de kam kunt u de neten verwijderen. Er zijn middelen verkrijgbaar waardoor de neten gemakkelijker loslaten van de besmette haren. Het beste middel tegen hoofdluis is volgens velen het middel Prioderm. Het nieuwste middel van Prioderm is op basis van olie en hoeft slechts kort in het haar te blijven zitten. Luizen worden niet resistent tegen de werkzame stof. Als u zich goed aan de voorschriften houdt kunt u met dit middel hoofdluis succesvol behandelen.

  • Behandel consequent met de middelen tegen hoofdluis, en volgens voorschrift.
  • Achter de oren en in de nek houdt de luis zich graag op, behandel daar extra zorgvuldig en gebruik de netenkam.
  • Was alle kleding en beddengoed op 60 graden, en verschoon het bed.
  • Was ook dekens, knuffelbeesten, jassen, en pyjama's . Stop alle kleding en spullen die niet op 60 graden gewassen mogen worden, in vuilniszakken en sluit deze gedurende 2 tot 3 weken af.
  • Verschoon vanaf de behandeling gedurende de eerste week de bedden extra en in elk geval twee weken lang elke dag de kussenslopen van het bed.
  • Was gedurende enkele weken alle kleren die gedragen wordt steeds op 60 graden.
  • Kam dagelijks met de netenkam.
  • Knip de nagels kort. Was de handen na krabben op het hoofd.
  • Controleer regelmatig op luizen.
  • Vermijd haar op haar contact of kleding met neten, en haar. Zorg op school dat de jas beschermd wordt met een plastic zak of luizen-cape, om her besmetting te voorkomen via jassen.
  • Stofzuig stoelen en banken dagelijks, in het bijzonder op de plaatsen waar het hoofd de bekleding raakt.
  • Behandel het hele gezin.
  • Hou in gedachten dat jassen en knuffelbeesten ook besmet kunnen zijn, stop ook deze voorwerpen gedurende 2 tot 3 weken in afgesloten vuilniszakken (of was op 60 graden).
  • Leg uw kinderen uit dat ze moeten proberen te voorkomen dat ze andere kinderen omhelzen, om besmetting te voorkomen.
  • Kook kammen en borstels uit en gebruik geen kam of borstel van anderen.
  • Herhaal de behandeling volgens voorschrift.

Als hoofdluis niet weg gaat

Hoofdluis gaat wel over als u consequent doorzet met bovenstaande behandeling. Het probleem is vaak dat mensen na een week denken dat de besmetting wel over zal zijn. Het hoofd is vrij van luizen, de jeuk is weg en het probleem lijkt voorbij. De neten van de luizen komen echter nog uit en dan begint het weer van voren af aan. Zodra u denkt dat u kleding of beddengoed niet meer hoeft te wassen op 60 graden, of zodra u denkt dat een her behandeling met Prioderm niet meer nodig is, of zodra u denkt dat u dat ene kledingstuk vast alweer dragen kunt, dan begint het weer opnieuw. Hou u daarom aan de voorschriften en de besmetting zal dan echt voorbij gaan.
  • Alle kleding en beddengoed op 60 graden wassen.
  • Alle gezinsleden behandelen alsof ze besmet zijn.
  • Alles wat niet op 60 graden gewassen kan worden in afgesloten zakken 3 tot 6 weken wegzetten.
  • Dagelijks de kussenslopen verschonen.
  • Dagelijks neten kammen.
  • Op tijd (volgens voorschrift) met Prioderm nog tenminste eenmaal her behandelen.
  • Niet knuffelen met besmette personen.
Gerelateerde artikelen
Hoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomenHoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomenAls je vaak op je hoofd moet krabben, kan dat betekenen dat je last hebt van hoofdluis. En wanneer je hoofdluis hebt gec…
Wat is hoofdluis?Iedereen krijgt er wel eens direct of indirect mee te maken: hoofdluis! Hoofdluizen komen veel voor, met name op locatie…
Hoofdluis - niet zo erg als het lijktHoofdluis - niet zo erg als het lijktJe zoon of dochter komt thuis van school en heeft een briefje bij zich waarop staat dat zij/hij hoofdluis heeft. Je gaat…
Hoofdluis en netenDie constante kriebel! Vervelend! Wat zijn neten? Wat kan ik er tegen doen? Wat zijn dat nou voor een puntjes in mijn ha…
Hoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenHoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenOp plaatsen waar veel kinderen bij elkaar komen zoals scholen, krijgt hoofdluis altijd gemakkelijk de gelegenheid zich t…
Bronnen en referenties
  • http://www.hoofdluiscampagne.nl/hoofdluis-herkennen/

Reageer op het artikel "Hoofdluis, hoe kom je er vanaf?"

Reacties

Erica, 21-11-2013 12:19 #7
Ik had nog een vraag. jassen die niet van stof zijn moet die ook behandeld worden?

Erica, 21-11-2013 12:08 #6
Moeten de broeken ook op 60 graden gewassen worden? omdat het niet direct in contact komt me de haren.

Von, 06-08-2012 10:33 #5
Op zich goede adviezen, welke je ook zeker moet uitvoeren als je je er beter hij voelt. Het is echter allang achterhaald om alles te wassen etc. Zelfs de officiele RIVM site raad dit af omdat het niet is aangetoond dat dit uitmaakt. Hierbij zeggen de deskundigen als biologen (zie officiele sites over fabels/waarheden m.b.t hoofdluis:o.a fragmemt uit 'vroege vogels' dit jaar) ook dat een luis zodra het uit zijn natuurlijke habitat komt (hoofdhuid/haar) meteen verzwakt en de meesten maximaal twee uur leven, waarbij ze nog maar moeilijk kunnen lopen. Hierna kun je de logische conclusie trekken dat 2/3 weken kleding en andere spullen afzonderen totaal overbodig is. Ook de chemische luizen middelen worden niet meer aangeraden, zelfs afgeraden wegens ten eerste de resistentie(luizen kunnen er tegen) maar vooral (zeker bij kinderen) wegens het toxische gevaar. Het offciele en meest gezonde advies is nu vooral twee weken elke dag kammen, kammen, kammen, eventueel in combinatie met een luizen bestrijdend middel (je hebt ook 'fysieke' middelen, welke niet op basis van chemiciteit werken maar door verstikking van de beestjes). Hierbij moet ik zeggen dat ik zelf geen bioloog/expert ben, maar wel goed onderzoek hiernaar heb gedaan (heb het zelf gehad) en erg voor wetenschappelijke onderbouwing van adviezen ben. Iedereen doet maar wat hij zelf prettig vind, alleen de soms wat ouderwetse adviezen wilde ik even een kanttekening bij zetten: Neem niet alles aan, zeker niet wat al tientallen jaren zogenaamd 'gewoonte' is!

M. Boom, 19-06-2012 21:07 #4
Goedenavond,

Als er hoofdluis is geconstateerd, is het dan noodzakelijk om de gehele inhoud van de kleding kast ook op 60 graden te wassen?

Vriendelijke groeten,

M. Boom Reactie infoteur, 19-06-2012
Alleen de kleding die vermoedelijk gedragen is na de besmetting.

Soumia, 01-01-2012 16:02 #3
Hallo ik heb hoofdluis en ik weet niet hoe ik ervan af moet? kunnen jullie mij helpen hoe ik ervan af kom! alvast bedankt! Reactie infoteur, 02-01-2012
Bij de apotheek of drogist kan je prima spul kopen waarmee het al snel weg zal zijn. Lees wel goed de gebruiksaanwijzing.

Liza, 28-08-2011 16:10 #2
Hallo
ik dacht dat ik luize3n had dus ik krabde me haar en hield het boven een wite a4 papier en dan zag ik een beesje lopen schrok echt supper maar wat moet ik nu doen heb echt nodig tips mag ik tips aub
groetjes liza Reactie infoteur, 28-08-2011
Beste Liza,

Iedereen krijgt wel eens hoofdluis. Je kunt het behandelen met Prioderm olie. Dezelfde dag zijn de luizen dan al dood. Dat spul kan je kopen bij de apotheek. In het artikel staat verder precies wat je moet doen om de hoofdluis blijvend weg te krijgen. Succes!

Luizenhater, 26-12-2010 14:29 #1
We zijn al een jaar verder, en mijn dochter heeft nogsteeds hoofdluizen ze is er dan wel tussendoor steeds maanden vanaf geweest, maar elke keer komen ze terug. Gister hele paniek dat ze ze weer gezien had. Dus weer alles uit de kast en dit keer echt alles grondig aangepakt.
we hebben alle kleren in plastic zakken en vuilniszakken gedaan en met een stofzuiger luchtledig gemaakt. Die laten we nu zeker 5 dagen buiten liggen in de kou. Geen idee of het helpt maargoed. Het beddegoed word weer verschoond. En alle middelen die we hebben op het haar aangebracht.
Hoop dat het gaat lukken. Iemand nog goede tips?

Groetjes

Infoteur: Kisses
Laatste update: 26-08-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!