InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Snellezen en snel leren lezen

Snellezen en snel leren lezen

Snellezen en snel leren lezen Zie jij ook zo vaak op tegen die enorme stapel papers die je nog door moet lezen? En heb je ook moeite om je studieboeken door te werken? Er is een oplossing! Snellezen, ook wel speedreading genoemd. Snel leren lezen is niet zo moeilijk als je denkt, waardoor je meer tijd overhoud voor de leukere dingen des levens. Er zijn een aantal snel lezen technieken die je gemakkelijk onder de knie kan krijgen: de structuur herkennen, je leesdoel bepalen en sleutelwoorden herkennen. Snellezen klinkt heel interessant en dat is het ook! In principe is snellezen niets bijzonders, het komt neer op het snel door lezen van een tekst door voornamelijk efficiënt te lezen. Hierbij hoef je lang niet de hele tekst of het hele boek te lezen, zolang je maar gebruik maakt van enkele trucjes die bij snel lezen van pas kunnen komen. Snellezen wordt soms ook wel speedreading genoemd, afkomstig uit het Engels.

Snellezen leren

Hoe cliché het ook klinkt, het is de enige manier: door veel te lezen en te oefenen kan je het snellezen onder de knie krijgen. Voor je begint met lezen is het handig je een eerste indruk van de tekst te vormen.

De eerste indruk van de tekst

Het is handig een globaal overzicht te hebben van de tekst die je snel door wilt lezen. Bekijk wie de auteur is, bekijk de titel, eventuele tussenkopjes en de inhoudsopgave of tekst. Op deze manier stuur je je brein al een bepaalde kant op in gedachten. Probeer er ook achter te komen wat het doel van de tekst is. Er worden globaal vier tekstdoelen onderscheiden:
  • Informatieve teksten: deze staan vol feiten, waarbij de schrijver geen standpunt inneemt
  • Opinie teksten: deze bevatten de opinie, de mening van de schrijver, meestal ondersteunt met feiten
  • Persuasieve teksten: deze teksten willen je overtuigen, je overhalen de mening te delen van de schrijven
  • Amuserende teksten: deze bevatten veel minder feiten maar vertellen een verhaal

Bepaal je leesdoel

Het bepalen van je leesdoel vormt een soort houvast voor je zoektocht door de tekst én heeft een handige eigenschap: het versnelt je leesproces. Vergelijk het leesdoel met de zoekwoorden die je intikt in de zoekmachine. Wanneer je op bepaalde woorden zoekt, zal de zoekmachine deze sneller vinden dan wanneer je random ergens begint te zoeken en lezen. De twee leesdoelen die met name onderscheiden worden zijn:
  1. Het vinden van de belangrijkste informatie uit de tekst
  2. Het antwoord vinden op een gerichte vraag

De structuur herkennen

Wanneer de structuur in een tekst duidelijk voor je is, is het gemakkelijker informatie te vinden in een tekst. Een tekst bevat een macrostructuur en een microstructuur.
  • De macrostructuur: dit is de hoofdstructuur, bestaande uit alinea's, paragrafen en hoofdstukken.
  • De microstructuur: de microstructuur bestaat uit signaalwoorden en sleutelwoorden, deze vormen de kern van een zin of alinea

Wanneer je een tekst doorleest, en je hebt van tevoren bedacht wat je leesdoel is, kan je de sleutelwoorden en signaalwoorden uit een tekst sneller herkennen. Je hebt je brein als het ware voorbereid op een bepaald type woord. Deze sleutel- en signaalwoorden zijn de woorden waar je blik op blijft rusten wanneer je een tekst bekijkt, zonder deze grondig door te lezen.

Drie leestechnieken

Er zijn globaal drie leestechnieken te onderscheiden:
  1. Oriënterend lezen
  2. Skimmend lezen
  3. Diagonaal lezen

Oriënterend lezen

Oriënterend lezen komt neer op de stappen volgen die bij het kopje "Snellezen leren" genoemd worden. Je vormt je een basale indruk van de tekst.

Skimmend lezen

Bij het skimmend lezen sla je onbelangrijke tekstdelen over. Wanneer je een boek aan het lezen bent over verkooptechnieken en je snapt de principes hierachter, is het onnodig om de drie gegeven voorbeelden bij de betreffende verkooptechniek uitgebreid door te lezen. Op meer macroniveau kan je ook bepaalde stukken uit een alinea weglaten en alleen de eerste en laatste zin lezen.

Diagonaal lezen

Diagonaal lezen wordt ook wel scannen genoemd. Bij diagonaal lezen lees je niet de hele tekst van links naar rechts en van boven naar beneden, maar laat je je blik vluchtig over de tekst gaan en je blik blijft vanzelf steken bij belangrijke sleutelwoorden. Tenminste, wanneer je je leesdoel vantevoren nauwkeurig vastgesteld hebt.

Oefening baart kunst

Dit gaat zeker op voor het leren snellezen. Een hulpmiddel in het begin kan een markeerstift zijn waarmee je de belangrijkste woorden en zinsneden markeert. Dit scheelt een heleboel tijd wanneer je de tekst uiteindelijk gaat bestuderen met het doel de informatie te kunnen herhalen voor bijvoorbeeld een overhoring.
Gerelateerde artikelen
Snellezen en sneller lezenSnellezen en sneller lezenSnellezen is een manier om zeer snel teksten en stof op een efficiënte wijze door te nemen, zonder het risico dat de tek…
Hoe kun je sneller leren lezen: de basisHoe kun je sneller leren lezen: de basisAls je dagelijks veel moet lezen voor je werk of voor school, is het handig dat je snel en begrijpend kun lezen. Iederee…
Snellezen: De voordelen van sneller lezenSnellezen: De voordelen van sneller lezenSnellezen verhoogt niet alleen je leessnelheid, het zorgt ook voor een verhoogd tekstbegrip. Als je je leessnelheid weet…
Snellezen: oude leesgewoonte aflerenSnellezen: oude leesgewoonte aflerenAls je veel te maken krijgt met het lezen van teksten, bijvoorbeeld op je werk of voor je opleiding, is het handig als j…
Snellezen: hoe kun je leesvaardigheden verbeteren?Snellezen: hoe kun je leesvaardigheden verbeteren?Als je voor je werk, school of andere redenen veel moet lezen, is het fijn als je dit snel kunt doen en dat je begrijpt…

Reageer op het artikel "Snellezen en snel leren lezen"

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-02-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!