InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Geluidsoverlast zit soms vooral tussen de oren
mijn kijk op

Geluidsoverlast zit soms vooral tussen de oren

Geluidsoverlast zit soms vooral tussen de oren Hoe is het mogelijk dat we doorslapen terwijl treinen voorbij ons huis denderen. Dat we op vakantie rustig in onze tent slapen naast een ruisende waterval. Dat we dikwijls in slaap vallen als we ís-avonds naar de radio luisteren of TV kijken. Maar dat het daarentegen niet lukt om in slaap te komen als we het geluid van de buren horen, ook al stelt het aantal decibels weinig voor. Van geluidshinder door vliegtuigen is ook vaak alleen maar sprake als we er ons aan ergeren.

Burengerucht

Geluidshinder heeft vaak helemaal niets van doen met de sterkte van het geluid. Geluidsoverlast is in feite dan ook een verkeerde benaming. Het is namelijk bijna nooit het volume dat irritatie geeft. Nee het is meestal de onverschillige houding van de veroorzaker van het geluid jegens ons, die tot ergernis en woede leidt. We kunnen boos en opgewonden raken als we merken dat buren geen rekening met ons (onze nachtrust) houden en asociaal gedrag vertonen. Vandaar ook dat werknemers in ploegendienst overdag vaak door geluiden heen kunnen slapen, waar ze ís-nachts geërgerd wakker van zouden liggen.

Hoe geluidshinder ombuigen tot acceptabel geluid

Daartoe dienen we in de eerste plaats het volgende experiment in onze gedachten te nemen:
Wat is er niet heerlijker dan op de camping wakker te worden van het ontspannende geluid van zingende vogels. We liggen er in onze slaapzak van te genieten of dommelen nog even heerlijk weg. Maar daarentegen zouden we reuze boos worden als we er achter kwamen dat het vogelgeluid niet van tsjilpende vogels afkomstig was, maar van een geluidsinstallatie in de tent van onze buurman. Het overduidelijke bewijs dat de veroorzaker de werkelijke bron van de overlast is en meestal niet het geluid zelf.

Burengerucht of burenplezier

Geluid van de buren is minder storend als we goed met de buren overweg kunnen, en als we weten dat de buren meestal rekening met ons houden. Als de buurman elke dag een uurtje op zín drumstel oefent, nadat hij met ons tijdstip e.d. heeft overlegd is het geen enkel probleem. Als wij op onze beurt de buren hebben laten weten dat we een nieuwe geluidsinstallatie hebben gekocht en dat we in het begin de knop af en toe iets verder opendraaien is het ook geen probleem. Laten weten dat je rekening met de ander houdt en respect hebt voor je omgeving. Vandaar het goede gebruik je naaste buren te waarschuwen als je een luidruchtig feestje gaat houden. Communicatie, informatie en wederzijds respect zijn de sleutels die geluidsoverlast voorkomen.

Als we er weinig tegen kunnen doen zoals vliegtuigherrie

Ook hier geldt dat de irritatie voor een belangrijk deel is te wijten aan de onverschilligheid van anderen (de luchthaven en autoriteiten) jegens ons. Dat is dan ook de reden dat er klachtenlijnen door de veroorzaker in het leven zijn geroepen. Te vergelijken met de buurman die ons vraagt te laten weten als hij voor overlast zorgt. Als we iemand aardig vinden kunnen we ook meer van hem verdragen. Om die reden is het Schipholfonds opgericht dat allerlei verenigingen, sportclubs e.d. in de wijde omtrek subsidieert.

Als de omgeving totaal niet mee werkt

Als de omgeving totaal onverschillig jegens ons blijft kunnen we alleen onszelf nog beïnvloeden. We kunnen bijvoorbeeld op de luchthaven gaan werken en derhalve ons brood gaan verdienen aan die lawaaimakende vliegtuigen. Of we maken er onze hobby van en worden vliegtuigspotter, zodat we voortaan blij zijn met elke overvliegende herriemaker.

Als niets helpt

Het is niet iedereen gegeven, maar we moeten ons vaker realiseren dat de sterkte van het geluid meestal dusdanig laag is, dat we daar eigenlijk niet wakker van mogen liggen. En laten we niet vergeten dat onze buren ook veel vaker last van ons hebben dan we denken.

Als de geluidshinder niet tussen onze oren zit

Als de buren totaal geen rekening met ons houden en negatief reageren op onze vriendelijke verzoeken, kunnen we misschien hulp inroepen. Hebben andere buren er ook last van, valt daarmee samen te werken? Is het mogelijk iemand in te schakelen die invloed op de herriemaker heeft, zoals ouders, vriendin, de huisbaas, buurtregisseur, enz. Probeer te voorkomen dat er echte ruzie ontstaat, want dan zal de bereidheid tot inbinden alleen maar kleiner worden. Je kunt ook proberen begrip te vragen d.m.v. een brief. Of stuur een kaartje op z'n verjaardag, of met Valentijnsdag. Niet geschoten is altijd mis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlast is het als hinderlijk ervaren van geluid: ook wel lawaai genoemd. De meeste mensen hebb…
Geluidsoverlast van de buren of op het werkGeluidsoverlast van de buren of op het werkGeluidsoverlast kan heel vervelend zijn. Waar de een er na een korte periode al genoeg van heeft, heeft de ander die gre…
Geluidsoverlast door buren, wat mag en wat kanEen van de grootste bronnen van geluidsoverlast, na het wegverkeer, zijn buren. Het is natuurlijk heel vervelend als uw…
Geluidsisolatie: het isoleren van een woningGeluidsisolatie: het isoleren van een woningEr zijn verschillende manieren waarop een huis kan worden geïsoleerd in het geval van geluidsoverlast. Er bestaan twee v…
Vliegtuig schoonmakenVliegtuig schoonmakenAltijd al een apart beroep willen hebben? Er is een diploma dat landelijk erkend is: het vliegtuigschoonmaakdiploma. Wil…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Spoba, Pixabay

Reageer op het artikel "Geluidsoverlast zit soms vooral tussen de oren"

Reacties

Math, 09-03-2019 09:37 #8
Woonde vroeger naast een treinrails, ben blij dat ik daar vanaf ben, wat een rot geluid. Kon niet inslapen of doorslapen daarna. Alsof iemand keihard tegen je oren zit te schreeuwen. Slapen is van noodzaak, geluiden zijn daarbij niet van natuurlijke oorsprong, men kan er zelfs aan overlijden door geluidsoverlast.

Veerle, 24-12-2015 16:39 #7
Ik word al gek van de vroege vogeltjes in de ochtend en kan niet meer doorslapen, laat staan iets anders. Dus het hoeft echt niet tussen je oren te zitten. de 1 is wat gevoeliger dan een ander. Slapen vereist rust, laten we het ook zo houden.

Edwin, 09-03-2012 18:56 #6
Het is zeker waar dat geluidsbeleving subjectief is. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk sprake kan zijn van objectiveerbare overlast. Met name in de nacht wordt geluid veel sneller als hinderlijk ervaren dan overdag. Een berucht voorbeeld is de windgong. De metalen uitvoering produceert een intens geluid in een specifiek frequentiegebied, waar het gehoor erg gevoelig voor is. Deze apparaten zouden echt verboden moeten worden. Zo'n apparaat hangt buiten te bungelen zonder ook maar één doel te dienen, behalve als treiter instrument. Weg met die tingeltangelterreur!

Van Winteren, 28-02-2009 19:17 #5
Jaren wonen we in een rijtjeshuis, niets aan de hand. De buurman verhuist echter en er komt een alleenstaande vrouw in te wonen, en vanaf dat moment is het ellende. Zelfs klagen over het getik van de wekker op de vensterbank of het doortrekken van de wc is bij dat mens al geluidsoverlast, waarop ze dan de politie belt. Het klinkt overdreven, maar jammer genoeg realiteit. ELke keer weet dat mens er een drama van te maken en elke keer is de politie die trouw komt, echter niets hoort en met de nodige excuses weer afdruipt. Het is je reinste belaging! De verhuurder legt de verantwooordelijkheid in het midden, maar moeten we dan fluisteren als we met elkaar willen praten? In de vuilnisemmer maar poepen? Reactie infoteur, 01-03-2009
Beste Van Winteren,

Kun je haar niet het gevoel geven dat je haar klachten serieus neemt?
Zeg bijvoorbeeld eens tegen haarin de geest van: "Je kunt zeker wel merken dat we er tegenwoordig veel rekening met je houden. Je zult wel niets meer van ons horen."

Beetje een suggestieve benadering dus. Geef haar vooral het gevoel dat je haar klacht serieus neemt en dat je er rekening mee houdt.

Misschien brengt haar dat tot kalmte

Succes.

Truus Jansen, 11-02-2009 18:44 #4
Heb ik al gedaan met getuigenverklaringen erbij. Nog gaan ze niets doen. Dit is een burenruzie volgens hun en dat is hun werk niet. Maar ik vecht door, al moet ik in hongerstaking voor mijn recht. Reactie infoteur, 12-02-2009
Beste Truus ik leef met je mee.
Vaak is het zo dat als je denkt dat er geen uitweg meer in en je helemaal vast zit in een probleem, er toch onverwachts een oplossing komt

Hou je haaks,
Rob

Truus Jansen, 11-02-2009 13:49 #3
Zijn vrienden hebben mij en mijn beste vriend al een paar maal dreigend gewaarschuwd op te houden. De hele familie is van dat Tokkievolk. Ook mijn familie word dreigend nagekeken. Maar kijken op de openbare weg mag. Reactie infoteur, 11-02-2009
Truus, Heeft het zin de huisbaas/woningbouwvereniging te informeren, zodat die een brief aan ze sturen?

Truus Jansen, 10-02-2009 23:23 #2
Daar valt geen zinnig woord mee te wisselen. Het is zo'n jonge kerel die vind dat hij tot 22:00 dit mag. Voor bij zijn blowtje heeft hij graag luide muziek. Maar ik ben met een jurist bezig eraan. Reactie infoteur, 11-02-2009
Truus, waar ik aan denk:
Als je niet rechtstreeks met hem kan praten, is er dan misschien een ander die invloed op hem heeft, z'n vriendin enz.

Truus Jansen, 09-02-2009 18:07 #1
Dan moet ik mij voorstellen dat gisteren Frans Bauer bij mij binnen stond te zingen zeker? En een paar dagen geleden wasren Jan Smit en Ali B te gast. En dan die Willy Alberti en Andre Hazes waren er ook nog, die waren toch al dood?

Allemaal leuk en aardig, maar ga er eens een paar jaar naast wonen. Ik zou graag een grens aan de tijdstippenen duur zien dat ik weet wanneer ze weer een ongevraagd concert geven. Reactie infoteur, 09-02-2009
Beste Truus,
Heb er ooit ook veel last van gehad. Als je echte overlast van je buren hebt, is het inderdaad heel onplezierig. valt er helemaal niet met ze te praten?

Infoteur: Robbie
Laatste update: 01-09-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Omgang buren
Reacties: 8
Mijn kijk op…
Schrijf mee!