InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Trillend ooglid

Trillend ooglid

Trillend ooglid Wanneer je weleens last hebt van een trillend ooglid, dan weet je dat dit behoorlijk irritant aan kan voelen. In de meeste gevallen wordt een trillend ooglid veroorzaakt door vermoeide ogen, langdurig PC gebruik of stress. Ontspanning en de ogen rust geven is vaak voldoende om de klacht te laten verdwijnen.

Oorzaak

Een trillend ooglid is geen aandoening, hoewel het in het verleden wel gezien werd als een aandoening. Het trillen wordt veroorzaakt doordat de kleine spiertjes in je ooglid onwillekeurig samentrekken en ontspannen. Door het samentrekken gaat het ooglid trillen en dit kan een heel vervelend gevoel geven. Het trillen kan een paar minuten aanhouden, maar ook kan het voorkomen dat de klacht een paar dagen aanhoudt. Een trillend ooglid is in de meeste gevallen het gevolg van (over)vermoeidheid, maar ook langdurend inspannend werk met de ogen kan een trillend ooglid veroorzaken, zoals lezen en te lang naar een PC beeldscherm turen. Ook stress kan een trillend ooglid veroorzaken. In de meeste gevallen is ontspanning en de ogen rust geven voldoende om het trillen te laten verminderen of te laten verdwijnen.

Wat kan ik doen aan een trillend ooglid?

  • Neem voldoende rust en slaap eens lekker uit
  • Blijf niet te lang naar een computerscherm turen en las pauzes in
  • Blijf niet te lang in een boek lezen en las ook hierbij regelmatig pauzes in
  • Indien je contactlensdragend bent doe dan de lenzen uit en draag tijdelijk een bril
  • Het ooglid zachtjes masseren
  • Voorkom stress

Botox-injectie

Indien de klachten niet overgaan na bovenstaande tips is het misschien raadzaam eens langs de huisarts te gaan en een doorverwijzing voor de neuroloog vragen. De neuroloog kan een behandeling met botox-injecties starten. Het effect op lange termijn is echter niet lang, meestal duurt de werking twee tot vier maanden, hierna zal opnieuw een botox-injectie gegeven dienen te worden indien de klachten na deze termijn terugkeren.

De werking van botox

Botuline A Toxine wordt in kleine hoeveelheden toegediend en verlamt de zenuwen die de spieren aansturen, hierdoor moet het trillen stoppen.

Voorkomende bijwerkingen van botox

De volgende bijwerkingen kunnen optreden na een botox-injectie:
  • Hangend ooglid (regelmatig)
  • Droge ogen, overmatig tranen, rode ogen, hoornvliesontseking, onvoldoende oogsluiting, gezwollen gezicht (soms)
  • Wazig zien, scheel zien, moeheid en huiduitslag (zelden)
  • Koorts en een grieperig gevoel (zelden)

Gevallen waarbij geen botox gebruikt mag worden

In de volgende gevallen mag geen botox gebruikt worden:
  • Bij overgevoeligheid voor een van de bestanddelen van Botox
  • Bij spierziekte, zoals : myasthenia gravis of het Eaton Lambert syndroom
  • Bij kinderen jonger dan twaalf jaar

Over het gebruik bij zwangerschap en het geven van borstvoeding zijn te weinig onderzoeksgegevens bekend, afgeraden wordt om tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding Botox te gebruiken.
© 2009 - 2019 Becyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een trillend ooglidEen trillend ooglidIedereen heeft wel eens last van een trillend ooglid. Het is ontzettend vervelend, maar gelukkig niet gevaarlijk. Soms k…
Trillend ooglid: het onwillekeurig samentrekken van oogledenTrillend ooglid: het onwillekeurig samentrekken van oogledenIedereen kan er wel eens last van hebben en het is heel irritant: een trillend ooglid. Bij sommigen duurt het slechts en…
Trekkend of trillend ooglid: tips en oorzakenTrekkend of trillend ooglid: tips en oorzakenHeb je last van een trekkend gevoel van je ooglid of een trillend ooglid, of heb je een ooglid waar je af en toe een tik…
Botox party’s meer dan onschuldig plezierBotox, misschien wel de snelste manier om rimpels te laten verdwijnen zonder operatie. Het is onwijs populair en de mens…
Botox injecties: Info, toepasbaarheid, risico's en kostenBotox injecties zijn een populaire anti-rimpel ingreep, die je letterlijk tijdens de lunch kunt laten uitvoeren. Ook kun…

Reageer op het artikel "Trillend ooglid"

Reacties

Lene, 01-12-2015 12:42 #3
Beste… Het heeft niet altijd met stress te maken of moeheid… Ik heb al sinds 1988 last van spiertrillingen, eender waar… Elke minuut een keer of 8… Ik overdrijf niet, tis echt om knetter van te worden. Het is B.F.S. Zogezegd goedaardig, maar mentaal zeer belastend. Ik wil maar zeggen: het gaat niet altijd weg. Soms is het een aandoening, die los van moeheid of stress bestaat. Heel moeilijk. :'(

Dirk, 22-04-2013 14:21 #2
Als je veel achter de computer zit, kan een computerbril ook nuttig zijn. Die zorgt dat de focus van de ogen op de juiste afstand is, zodat je je ogen niet steeds hoeft in te spannen. Werkgevers vergoeden zo'n bril soms vanuit het ARBO-budget.

Victorho (infoteur), 10-05-2009 23:09 #1
Goed artikel. Bedankt voor de informatie :-). Reactie infoteur, 20-05-2009
Dank u :)

Infoteur: Becyn
Gepubliceerd: 09-05-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!