Receptenlijn van de huisarts, hoe werkt dat?
Steeds meer huisartsen maken gebruik van een receptenlijn waardoor u telefonisch herhaalrecepten kunt bestellen. De meeste huisartsenpraktijken zijn overbelast en komen om in het werk. De receptenlijn zorgt ervoor dat u niet zo lang hoeft te wachten voordat dat u er telefonisch doorheen komt. Voor de arts en assistenten is het ook prettiger werken als herhaalrecepten telefonisch worden ingesproken.Huisartsenpraktijken, die gebruik maken van een receptenlijn hebben vaak een apart telefoonnummer waar u naartoe kunt bellen om uw medicijnen te bestellen. Het gaat om medicijnen die u al eerder heeft voorgeschreven gekregen en u dus op herhaling kunt krijgen. U kunt niet alle nieuwe medicijnen, dus medicijnen die u nooit eerder heeft gebruikt, bestellen via de receptenlijn bij de huisarts. Soms heeft een praktijk slechts een telefoonnummer bij met een keuzemenu. U kunt dan kiezen via toetsen of u belt voor spoed, voor vragen, voor persoonlijk contact met de arts of voor een herhaalrecept. Eenmaal in contact met de herhaalreceptenlijn gekomen wordt u via een geautomatiseerd systeem enkele vragen gesteld waarop u het antwoord moet inspreken:
- Uw naam
- Uw geboortedatum
- De naam van de medicijnen + de sterkte + het gebruik
- Of u de medicijnen zelf gaat ophalen of dat ze thuis bezorgd moeten worden
De bezorgservice van een apotheek is in principe voor mensen die om gezondheidsredenen niet zelf naar de apotheek kunnen.
Omdat u de namen van de medicijnen moet inspreken is het verstandig om doosjes van de medicijnen, of een lijstje van de medicijnen, bij de hand te houden voordat u gaat bellen. Als u de naam van uw pillen namelijk niet meer weet en bijvoorbeeld inspreekt ‘ik moet die langwerpige pillen voor mijn rugpijn hebben, u weet wel, die witte…’ dan weet niemand wat u bedoelt en dan zal de boodschap niet goed doorkomen en u zult dan geen medicijnen kunnen ophalen bij de apotheek. Zorg dus dat u de naam en de sterkte van uw medicijnen weet als u gaat bellen. Ook is het fijn als u kunt inspreken hoe vaak u de pillen gebruikt. Bijvoorbeeld: tweemaal daags 1 tablet van 20 milligram.
Als u de medicijnen via de receptenlijn heeft besteld, gaat personeel van de arts er op een rustiger moment van de dag mee aan de gang. ’s Morgens is het in een huisartsenpraktijk erg hectisch. De telefoon gaat voortdurend over, mensen lopen binnen voor het spreekuur, de wachtkamer zit vol... Per patiënt wordt er ongeveer tien minuten in de agenda gereserveerd. Voor patiënten die een onderzoek moeten ondergaan, ongeveer 15 minuten tot 20 minuten. Op die manier probeert een arts te voorkomen uit te lopen met het spreekuur. Maar als patiënten in de spreekkamer bij de huisarts meer tijd vergen dan de in de agenda gereserveerde tijd, dan loopt het spreekuur wel uit. Daardoor raken sommige mensen in de wachtkamer weer geïrriteerd waardoor ook de arts zich opgejaagd kan gaan voelen, enzovoorts. Ook daarom is een receptenlijn handig. Het scheelt een hoop tijd aan de telefoon.
De doktersassistenten luisteren de band van de receptenlijn daarom vaak pas af als het ochtendspreekuur voorbij is en de arts ochtendvisites is rijden. De assistenten voeren alvast de goedgekeurde recepten in de computer in. De arts geeft later wel of geen akkoord nadat zij/hij een en ander heeft controleert. De assistente en de arts zien in de computer of de medicijnen niet te vroeg besteld zijn. Als alles in orde is worden de recepten definitief doorgestuurd naar de apotheek. Over het algemeen kunt u de medicijnen vaak dezelfde dag nog ophalen bij uw apotheek.