InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Obsessief gedrag: stalking

Obsessief gedrag: stalking

Het is over. Jullie passen niet meer bij elkaar, hebben andere toekomstplannen, zijn op elkaar uitgekeken of misschien is er een ander in het spel. De relatie loopt ten einde. Hoe pijnlijk dit ook kan zijn, uiteindelijk zullen beide partijen de situatie te accepteren en gaat ieder zijn eigen weg. Maar wat als dit niet gebeurt? En je ex partner je stalker wordt? Wanneer een relatie stukloopt, is de kans groot dat een van beiden er meer problemen mee heeft dan de ander. Dit verwerkingsproces is per persoon verschillend. Soms treed er geen acceptatie op en verschijnen er eerste, op het oog onschuldige tekenen. Je ex geliefde probeert je te bellen en gaat dat steeds vaker doen. Wanneer je niet gauw genoeg reageert, volgen er sms-berichten of e-mails. Zonder dat het je misschien opvalt gebeurt het steeds vaker. Je hebt dan te maken met stalking.

Wat is stalking?

Stalking betekent het veel en vaak lastig vallen van een persoon. Een ander woord voor stalking is belaging (in het nauw drijven). Stalking is strafbaar in Nederland, mits er duidelijke aanwijzingen en bewijzen zijn. De meeste slachtoffers van stalking zijn vrouwen. Een veelgegeven tip van buitenstaanders is: probeer het te negeren. In veel van de gevallen gaat de stalking echter zo ver, dat het slachtoffer er niet omheen kan. Stalking is een inbreuk op de privacy van het slachtoffer.

Obsessie

De stalker is obsessief met zijn slachtoffer bezig. Bellen – zowel naar het werk als privé- , sms’en, e-mails versturen, vrienden en familie lastig vallen, brieven schrijven, roddels verspreiden of in extreme gevallen zelfs het plaatsen van een overlijdensadvertentie. Bedreigingen en chantage kunnen een grote rol spelen binnen stalking. Dit vloeit voort uit een gevoel van machteloosheid. De stalker hoopt dat op deze manier het slachtoffer voor hem buigt, doet wat hij vraagt of misschien zelfs weer in een liefdesrelatie stapt. Voor een stalker is geen stereotype aan te duiden, wel valt op dat stalkers veelal psychische problemen hebben of emotioneel labiel zijn.

Wat te doen met een stalker?

Een stalker zelf vragen op te houden, haalt zelden iets uit. Verzamel bewijzen en gooi niets weg. Het probleem is echter, dat de politie in een vroeg stadium weinig stappen onderneemt en slachtoffer bang zijn voor wraak. Mede hierdoor worden politie en het OM vaak buiten deze praktijken gehouden. Vaak worden stalkers pas gestraft wanneer het al uit de hand is gelopen. In extreme gevallen loopt het uit tot bedreiging of zelfs moord.

Mocht het wel zover komen dat een stalker daadwerkelijk wordt opgepakt, heeft deze geen baat bij strafrechtelijke vervolging. Mensen die emotioneel labiel zijn, dienen daarvoor behandeld te worden.

Voor meer informatie over stalking surf je naar www.centraalmeldpunt.nl. Word je zelf lastiggevallen, dan kun je contact opnemen met de Stichting Stop Stalking. Zij kunnen je verder helpen, informeren of advies geven. Het telefoonnummer van de stichting is tijdens ochtenduren bereikbaar op: 0499 - 375567
© 2009 - 2019 Doemaar88, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Obsessief gedrag: stalking"

Reactie

Vervoorn, 16-05-2013 06:44 #1
Over obsessief gedrag. Als mensen door hebben met iemand met obsessief gedrag te maken te hebben, met iemand die bewust iemand zwart maakt en iedere keer weer terug komt en terug komt en terug komt en… en het slachtoffer steeds weer achtervolgd en steeds weer alles wat hij wil vertellen over het slachtoffer steeds weer opnieuw verteld. Wat hij zegt zijn de ergste verhalen over het slachtoffer. De meeste mensen zullen zo een persoon geloven. Een enkeling zal het op zijn minst vreemd vinden dat zo iemand steeds weer aanwezig is om het weer over het slachtoffer te hebben (zij hebben het niet over het slachtoffer maar over de dader die moet bestreden worden. Ze kunnen alles zo vertellen alsof het lijkt dat de obsessief persoon het slachtoffer is). In het brein van de zeer obsessief persoon is het slachtoffer de dader. En hij vertelt rond dat de ''dader'' bestreden moet worden. Anderen luisteren naar het obsessief persoon! Als de obsessief persoon aan anderen opdraagt dat er lawaai gemaakt moet worden en dat het slachtoffer van de obsessief persoon aangewezen moet worden dat zij voor al het lawaai zorgt dan doen enkele anderen dat ook nog!. Mocht het slachtoffer er over klagen wordt er door niemand wat gedaan.

Infoteur: Doemaar88
Gepubliceerd: 29-10-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!