InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De ramp in Tsjernobyl

De ramp in Tsjernobyl

De ramp in Tsjernobyl Het dorpje Tsjernobyl was een dorpje aan de rivier de Prypjat in het noorden van Oekraïne met ongeveer 15.000 inwoner, maar sinds de ramp met de kerncentrale woont er vrijwel niemand meer. Tsjernobyl is veranderd in een dodenstad.

Kerncentrales

Een kerncentrale wekt energie op met uranium in plaats van met steenkool. Met 1 gram uranium kun je net zoveel water koken als met 3000 kilo steenkool. Je begrijpt wel dat ze dit doen omdat dat goedkoper is, maar elk voordeel heeft zij nadeel. Uranium is gevaarlijk. Met uranium wordt water verbrand om stoom te krijgen. Hierdoor gaat er een dynamo draaien, net als een dynamo op je fiets.

Er worden atomen van het uranium gesplitst. Hierdoor komt heel veel warmte vrij die nodig is om het water te laten koken. Het nadeel is echter dat er bij het splitsen van deze atomen radioactieve straling vrijkomt. Normaal wordt dat opgevangen door buizen in de reactoren.

De ramp

De ramp vond plaats op de nacht van 25 en 26 april 1986. Er werd een proef uitgevoerd in kernreactor 4, maar helaas ging die mis. Ze hadden de proef niet goed genoeg voorbereid met als gevolg dat kernreactor 4 de ontplofte. Er ontstond brand waardoor er radioactiviteit vrij kwam die door middel van een wolk ook in Europa en in andere landen rondom Oekraïne terecht kwam.

De evacuatie

De evacuatie was veel te laat. 60 uur nadat de kernreactor ontplofte gingen de alarmbellen pas rinkelen. Eerst werd het centrum van Tsjernobyl geëvacueerd en nog later werd de rest geëvacueerd. Na 10 dagen waren er ongeveer 135000 inwoners geëvacueerd. Natuurlijk was iedereen toen allang blootgesteld aan de radioactieve straling.

3500 inwoners vertikten het Tsjernobyl te verlaten. In 2006 waren van de 3500 mensen nog maar 461 over. Het dodental bij deze ramp is onbekend. Men gaat er vanuit dat van de 600.000 mensen met die het meeste straling aan de straling zijn blootgesteld er ongeveer 4175 dood zullen gaan. Er waren bij het blussen van de brand 31 mensen overleden en natuurlijk zijn er nog veel meer doden gevallen. Denk maar aan degene die als gevolg van deze ramp overleden zijn aan kanker of leukemie.

Gevolgen

De gevolgen waren groot. Door de radioactiviteit werden bij sommige mensen het DNA veranderd, met als gevolg misvorming. Baby’s werden misvormt geboren. Sommige mensen die rondom Tsjernobyl woonden gingen dood door een te hoge radioactiviteit. En ook het aantal leukemie en kankerpatiënten is gestegen. In Polen mochten kinderen hierdoor niet meer buitenspelen en ook in Nederland werden maatregelen getroffen. Koeien moesten in de stal en we mochten geen zelfverbouwde groente meer eten.

De regering

De regering heeft de ramp nog wel verborgen willen houden. Gelukkig kwam Zweden erachter dat er te veel radioactieve straling in de lucht was en aangezien de wind uit de richting uit Oekraïne kwam was het al snel duidelijk dat de kerncentrale ontploft was.

kerncentrales in Nederland

In Nederland zijn ook twee kerncentrales te vinden. Één staat in Zeeland in het dorpje Borssele. De andere staat in Dodewaar, maar is niet meer in gebruik. We hoeven niet meer bang te zijn dat er weer een generator ontploft. Deze ramp heeft ogen geopend. Ze zijn er nu veel voorzichtiger mee. Nederland was eerst van plan nog een paar kerncentrales te te bouwen, maar dat ging na de ramp in Tsjernobyl niet meer door.
© 2009 - 2019 Donker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pripjat: De spookstad nabij TsjernobylPripjat: De spookstad nabij TsjernobylAan het einde van de twintigste eeuw vond er een desastreuze ramp plaats die grote gevolgen had. In 1986 vond er namelij…
Tsjernobyl en haar natuurTsjernobyl en haar natuurDe nucleaire ramp in Tsjernobyl was verschrikkelijk, vandaag de dag zijn de gevolgen nog overal te zien in Oekraïne en W…
Tsjernobyl en Pripjat: op vakantie naar het rampgebiedTsjernobyl en Pripjat: op vakantie naar het rampgebiedZin in een ongewone en leerrijke vakantie? Waarom dan niet op vakantie naar Tsjernobyl en Pripjat? Of tenminste, naar wa…
De kernramp in Tsjernobyl, Pripyat: verloop en gevolgenDe kernramp in Tsjernobyl, Pripyat: verloop en gevolgenDe ramp in Tsjernobyl kostte 20.000 mensen het leven en de cijfers blijven anno 2017 nog steeds oplopen. Misvorming en k…
Ziekten als gevolg van kernrampenEen kernramp, een gevolg van bijv. een atoombom of als gevolg van een fout bij een kerncentrale zoals in Tsjernobyl, is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Amort1939, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Tsjernobyl
  • http://www.scholieren.com/werkstukken/10384

Reageer op het artikel "De ramp in Tsjernobyl"

Reactie

Maria, 08-08-2012 13:40 #1
Lees het boek: ' Stralingstekort, stel dat straling goed voor je is'.
Relativeer dan wat hierboven staat. Zorg dat er kennis is over straling, echte kennis, en verbreid geen onnodige angst.

Infoteur: Donker
Gepubliceerd: 06-12-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!