InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistieken

Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistieken

Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistieken Zelfdoding is nog altijd een taboe. En met name zelfdoding onder jongeren wordt door velen nog altijd in de doofpot gestopt. De cijfers liegen er echter niet om. Jaarlijks overlijden ongeveer 105 jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar middels zelfmoord. In dit artikel vind je enkele statistieken en cijfers rondom zelfdoding onder jongeren.

Zelfdoding onder jongeren

Veel mensen denken dat zelfmoord onder kinderen en jongeren niet voorkomt. Toch overlijden er jaarlijks circa 105 jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar middels zelfdoding.

Het meestvoorkomende motief voor zelfdoding blijkt het hebben van een psychische stoornis te zijn.

Doodsoorzaken jongeren 15 -25 jaar

Dat zelfmoord een belangrijke doodsoorzaak onder jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar is blijkt wel uit de statistieken omtrent de doodsoorzaken van jongeren in deze leeftijdsgroep tussen 2000 en 2008. Belangrijk is om te onthouden dat de mogelijkheid aanwezig is dat een zelfdoding onterecht voor een ongeval aangezien wordt, waardoor het werkelijke aantal zelfdodingen waarschijnlijk hoger ligt. Het is namelijk niet altijd even duidelijk een natuurlijke van een onnatuurlijke dood te onderscheiden. Iemand die tegen een boom gereden is met de auto en overlijdt kan dit namelijk best met opzet gedaan hebben. Dit is echter niet altijd na te gaan.

Opvallend is dat zowel bij ouderen als jongeren het aantal mannen dat zelfdoding pleegt ruim twee keer zo hoog is als het aantal vrouwen dat overlijdt aan een zelfmoordpoging.

Top drie doodsoorzaken mannen

  1. Ongeval (1652 jongeren)
  2. Zelfdoding (688 jongeren)
  3. Kanker en andere nieuwvormingen (487 jongeren)

Top drie doodsoorzaken vrouwen

  1. Ongeval (413 jongeren)
  3. Zelfdoding (250 jongeren)

Wijze van zelfdoding

Mannen en vrouwen verschillen in de wijze waarop zij zichzelf van het leven beroven. Opvallend is dat mannen vaker kiezen voor een meer gewelddadige dood terwijl vrouwen vaker dan mannen voor het sterven middels alcohol en/of medicijnen kiest.

Top drie wijze van zelfdoding mannen

  • 44% kiest voor wurging/ophanging
  • 24% kiest voor het springen voor een trein of metro
  • 12,4% kiest voor het springen van hoogte
  • 8% kiest voor medicijnen en/of alcohol

Top drie wijze van zelfdoding vrouwen

  • 45% kiest voor wurging/ophanging
  • 15% kiest voor kiest voor het springen van hoogte
  • 15% kiest voor kiest voor medicijnen en/of alcohol
Gerelateerde artikelen
Hoe gaat de uitvaartverzekering om met zelfmoord?Hoe gaat de uitvaartverzekering om met zelfmoord?Wanneer een dierbare door zelfdoding om het leven komt, blijven de nabestaanden ontredderd achter. Niet alleen is er ver…
Depressie: zelfmoord/zelfdodingDepressie: zelfmoord/zelfdodingVeel mensen die lijden aan een depressie denken aan zelfmoord. Met zelfdoding zijn ze immers van de depressie af. Maar e…
Zelfbeschadiging en suïcide: wetenschap toont verband aanZelfbeschadiging en suïcide: wetenschap toont verband aanZelfdoding. Het is een onvoorspelbare tragedie. Soms kondigen mensen het aan of zijn er tekenen van hevig psychisch lijd…
Achtergronden bij familiedrama'sVan 2002 tot 2011 werd Nederland opgeschrikt door een dertigtal familiedrama's: moord- en zelfmoordsituaties die zich in…
Zelfdoding jongeren door identiteitscrisis en antidepressivaZelfdoding jongeren door identiteitscrisis en antidepressivaZelfdoding bij jongeren is een belangrijke doodsoorzaak. Worsteling met de identiteit in de adolescentiefase, bij vooral…
Bronnen en referenties
  • http://statline.cbs.nl/statweb/

Reageer op het artikel "Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistieken"

Reacties

Izaak, 17-11-2015 23:41 #5
Is er ook een vereniging die met elkaar over praten over zelfdoding? Mijn zoon van 25 is onder de trein (zelfdoding). Ik heb er zo moeilijk mee en daarom zocht mensen die dit ook hebben meegemaakt.

Izaak

Henk, 25-01-2015 15:32 #4
Bij de top 3 wijze van mannen en vrouwen komt het allebei niet uit op 100% hoe kan dat?

John, 01-04-2014 11:54 #3
Kan iemand mij toelichten waarom er staat dat er jaarlijks 105 jongeren suïcideren maar vervolgens er 688 jongeren zijn (M) en 250 jongeren (V) die suïcide gepleegd hebben?

Vellinga, 24-03-2013 19:06 #2
Zelfmoord onder de jongeren betreft het innerlijke. Als het innerlijk niet in balans is volgen er fysieke ongeregeldheden zoals; Slaan, terughoudendheid, ziektes, en het ergste geval het overlijden. In de maatschappij van nu is er sterke behoefte om deze jongeren te signaleren en te verzorgen.

F. Sikkema, 24-01-2013 12:55 #1
Het kan zo zijn dat versobering van zorg, beperking van vergoedingen naast toenemende individualisering en afnemende solidariteit en gemeenschapszin in onze maatschappij hier debet aan zijn. Sociale netwerken brokkelen in de laatste decennia af en toegankelijkheid van professionals in de zorg raakt bemoeilijkt door bezuinigingen op zorg die met name effecten hebben op de werkvloer; daar waar begeleid en behandeld wordt.
Als ik het concept rapport van het CVZ lees vrees ik het ergste voor machinisten en conducteurs op treinen wanneer ook slechts een deel van deze maatregelen ingevoerd zou gaan worden.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 19-01-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!