InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisie

Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisie

Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisie De reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid niet meer over de eikel worden teruggeschoven. Dit kan leiden tot problemen bij het plassen, bij het schoonhouden van de eikel of pijnlijk zijn tijdens een erectie. Ook kan een vernauwde voorhuid tot infecties leiden. Ook kan een reden geloofsovertuigingen zijn om tot besnijdenis over

Verschillende medische redenen voor een circumcisie of besnijdenis

Fimosis:

Bij fimosis is de vernauwing van de voorhuid zo erg dat deze niet of nauwelijks teruggetrokken kan worden over de eikel. Met Fimosis kun je geboren worden, of veroorzaakt worden door meerdere infecties van de voorhuid. Deze afwijking kan leiden tot ontsteking waarbij de voorhuid opzwelt en rood wordt en soms kan er wat pus ontstaan tussen de voorhuid en de glans van de penis. Doordat de voorhuid niet kan worden teruggetrokken en de eikel eronder niet goed schoon te maken is, hoopt zich smegma op wat ontstekingen veroorzaakt en daardoor wordt de vernauwing alleen maar erger. Ook kan een vernauwing van de opening van de plasbuis ontstaan.

Parafimosis:

Iemand heeft parafimosis als de voorhuid teruggetrokken is, opgezwollen en niet meer terug geschoven kan worden over de eikel. Parafimosis ontstaat door ontstekingen en vernauwingen van de voorhuid. Ook kan het ontstaan door directe beschadiging van de voorhuid parafimosis veroorzaken. Bij deze reden probeert de arts eerst de huid zoveel mogelijk weer terug over de eikel te schuiven, als dit vaker gebeurd gaat een arts pas over op besnijdenis.

Balantitis:

Dit zijn herhaaldelijke ontstekingen van de eikel, dit ontstaat door slechte hygiëne of doordat het wassen van de eikel niet mogelijk is door een te nauwe voorhuid. Ook kan het ontstaan door gebruik van verkeerde zeep.

Eventuele complicaties na een circumcisie of besnijdenis

Bij een besnijdenis komen weinig complicaties voor, alleen die bij alle operaties op kunnen treden zoals, nabloeding of wondinfectie.
Verder kan het voor een jongetje in het begin heel erg eng zijn om te plassen en ook een beetje pijn doen. De verpleegkundigen houden hem in het ziekenhuis tot hij weer geplast heeft, dan mag hij naar huis.
Gerelateerde artikelen
Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Het instrument dat gebruikt wordt voor de besnijdenis wordt 'Izmel' genoemd. Dit is een vlijmscherp chirurgisch mesje. W…
Besnijdenis van jongens en meisjesBesnijdenis van jongens en meisjesHet besnijden van jongens komt vaak voor. Maar voor sommigen is het onduidelijk waarom het nou precies gedaan wordt. Dan…
Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaBetekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaAbram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relati…
Fimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisFimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisAandoeningen van de penis zijn vaak maar lastig bespreekbaar omdat mannen zich schamen. Vernauwing van de voorhuid van d…
mijn kijk opBesnijdenis in de Verenigde StatenDe Verenigde Staten is het land waar de meeste besneden mannen te vinden zijn ter wereld. Op dit moment worden jaarlijks…

Reageer op het artikel "Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisie"

Reacties

Etsel (infoteur), 12-10-2007 20:07 #2
Interessant artikel. Je hebt het bekeken vanuit medisch oogpunt. In de inleiding schrijf je ook dat er geloofsredenen zijn. Die heb je helaas verder niet uitgewerkt. Vandaar dat ik nog wat aanvullende informatie geef. Bij het jodendom heet de besnijdenis 'Briet miela'. Dat betekent het verbond van het woord. Hiermee wordt het verbond tussen het joodse volk en God aangeduid: het Verbond van Abraham (Leviticus 12,3). Degene die de besnijdenis uitvoert heet een Moheel. De besnijdenis vindt op de achtste dag na de geboorte plaats, tenzij het om medische redenen wordt uitgesteld.

Hoe het precies bij moslims zit weet ik niet. Ik geloof dat daar de besnijdenis op 12 of 13 jarige leeftijd plaatsvindt.

Shanna, 27-08-2007 03:35 #1
Een interessant artikel, maar wat ik zeer kwalijk vind is de foto die erbij geplaatst is. Waar heeft de schrijver deze fotoandaan en is daar toestemming voor gevraagd? Ik denk het niet en daarom staat er nu een onschuldig kind bij dit artikel. Plaats dan geen foto… Reactie infoteur, 27-08-2007
Hoi Shanna,

Ik ben de schrijver van dit artikel en omdat ik het naar aanleiding van een stuk over besnijdenis bij kinderen heb geschreven heb ik gekozen voor een kind op de foto. Deze foto heb ik gezocht uit het foto archief van Infonu, dus er is toestemming om dit plaatje te plaatsen, bij wat voor artikel dan ook.

Met vriendelijke groet,
Lobke

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 30-11-2006
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!