Mensen met een royaal inkomen leven vaak langer

Mensen met een royaal inkomen leven vaak langer Een onderzoek in oktober 2011 te Groningen, heeft laten zien dat mensen die genoeg geld hebben, in die stad gemiddeld zo'n 9 jaar ouder worden dan mensen die het arm hebben. In de rest van het land bedraagt het verschil in levensverwachting tussen rijk en arm 7 jaren. Er is echter niet aangetoond dat geld de daadwerkelijke oorzaak is dat rijken vaak langer leven dan degenen die weinig hebben te besteden omdat ze een gering inkomen hebben. Tot 1-1-2006 was er een tweedeling in de maatschappij als het om de verzekering van ziektekosten ging. Verdiende je beneden de zogenaamde ziekenfondsgrens dan was je "verplicht verzekerd" in het ziekenfonds. Je kreeg dan zelf geen rekeningen van de huisarts enz. Verdiende je meer dan circa 1,5 maal modaal dan was je "particulier verzekerd" en rekende je rechtstreeks af met de doktoren, waarna je die rekeningen bij je ziektekostenverzekering kon declareren. Een groot nadeel van dat systeem was, dat de huisarts niets verdiende aan een consult van een ziekenfondspatiënt, aangezien hij per ingeschreven ziekenfondspatiënt ieder jaar een vast bedrag kreeg, ongeacht hoe vaak of weinig die patiënt hem consulteerde. Terwijl een bezoek van een particuliere patiënt steeds gelijk kassa voor hem was. Hoewel het merendeel van de huisartsen integer met de regeling omging bestond wel degelijk het risico dat particuliere patiënten een betere behandeling kregen. Sinds 2006 is het enige dat op verzekeringsgebied kan verschillen tussen rijk en arm, de mate waarin wordt bijverzekerd op de basisverzekering.

Waarom leef je langer als je ruim bij kas zit

De redenering dat geld de oorzaak is klopt slechts voor een klein deel. Wel is het zo dat mensen met geld, vaker dan mensen zonder, bepaalde eigenschappen hebben die de gezondheid bevorderen:

Algemene ontwikkeling

Geld kun je erven, maar veel vaker bezit je het omdat je een goede baan hebt (gehad). En een goede baan krijg je over het algemeen omdat je redelijke hersens hebt en een opleiding hebt gevolgd, kortom over een behoorlijke algemene ontwikkeling beschikt. Daardoor weet je ook dat roken en drinken niet bevorderlijk zijn voor je gezondheid, dat je moet zorgen voor gezonde voeding en aandacht aan voldoende lichaamsbeweging moet besteden. Je bent vaak een goed geïnformeerde patiënt waar een arts rekening mee houdt. Een goede baan houdt meestal ook in dat je geen zware lichamelijke arbeid doet, waar je gewricht- of rugklachten van kan krijgen. En stel dat je analfabeet bent, dan ben je zelfs niet in staat belangrijke informatie op de bijsluiter van medicijnen te lezen, wat ook een gezondheidsrisico in houdt.

Karakter

Als je een goede baan hebt en daardoor een leuk inkomen verdient, ben je waarschijnlijk geen doetje dat zich laat wegcijferen of laat overrompelen (door een arts). Integendeel je hebt vaak een sterke persoonlijkheid, want door je karakter, doorzettingsvermogen en hard werken heb je die goede baan gekregen en verdien je dat leuke inkomen. Je weet wat je wilt en bent beleefd doch wel mondig als je de gezondheidszorg nodig hebt.

Geld

Toegegeven, ook de financiën dragen bij aan een betere gezondheid, omdat je het geld voor de sportschool of die mooie racefiets hebt. En van een ontspannende vakantie wordt je natuurlijk bepaald niet ziek. Daarbij komt dat werkelijk geldgebrek tot psychische spanningen en dus gezondheidsproblemen kan leiden en misschien sla je een bezoek aan de tandarts wel regelmatig over als je elke cent moet omdraaien.

Ongelijke behandeling in ziekenhuis

Bovenstaande argumenten sluiten geheel aan bij een onderzoek van drie kankeronderzoekers dat in oktober 2011 is gepubliceerd in het vakblad Medisch Contact. Uit dat onderzoek blijkt dat personen met een hoger inkomen en opleidingsniveau vaker een betere behandeling bij een huidtumor krijgen. Het komt erop neer dat mondige en goed geïnformeerde patiënten eerder naar een specifieke schildwachtklierbiopsie vragen, een belangrijke test die artsen dikwijls niet uit zichzelf aanbieden.

Schrijnend verband tussen sterfte en geldgebrek

Degene die overlijdt aan alcohol en nicotine, omdat hij al z'n geld daaraan heeft uitgegeven.

Jan Modaal

Als je in 2014 een modaal inkomen had, wil dat zeggen dat je per jaar circa 35.000,- euro bruto verdiende en per maand 1945, - netto te besteden had. Een modaal inkomen staat voor het inkomen dat in Nederland het meest verdiend wordt. Het is dus niet hetzelfde als een gemiddeld inkomen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • NH-dagblad 20-10-2011, geld & Recht 2012

Reageer op het artikel "Mensen met een royaal inkomen leven vaak langer"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-10-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!