InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het dodelijk gevaar van transvetten

Het dodelijk gevaar van transvetten

Het dodelijk gevaar van transvetten Een wetenschapper zei ooit dat het grootste medische experiment was het toevoegen van transvetten aan eten. Honderdduizenden doden zijn het gevolg van dit experiment. Alleen al in de V.S. heeft men berekend dat het 30.000 doden per jaar kost. Fabrikanten gebruiken transvetten om hun voedsel langer houdbaar te maken. Transvet is echter een gif dat al sinds 1978 door de Wereldgezondheidsorganisatie wordt aanbevolen om van de markt te halen. Helaas hebben overheden hun hoofd laten hangen naar winstlustige bedrijven en is de mensheid tientallen jaren voorzien van een ziekmakende vetsoort.
Transvetten zitten in koekjes / Bron: Luisfi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Transvetten zitten in koekjes / Bron: Luisfi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud

Wat zijn transvetten?

Transvetten zijn geharde plantaardige oliën zoals margarine en frituurvet. Transvet wordt in ruime mate gebruikt in de bereiding van koekjes, pizzabodems, croissants, crackers en andere deegwaren, frituurolie, frituurproducten zoals patat, kroket en kip. Fabrikanten werken liever met geharde plantaardige oliën in hun producten omdat boter snel ranzig wordt. Transvet is echter helemaal niet gezond. Hart- en vaatziekten worden veroorzaakt door het eten van transvet. Je zou in plaats van eten bakken in margarine beter eten kunnen bakken in biologische olijfolie, pindaolie, notenolie en avocado-olie. Biologisch staat niet alleen voor het feit dat er geen pesticiden zijn gebruikt tijdens de productie, maar ook ervoor dat er geen fabrieksmatig uitgevoerde bewerkingen zijn gedaan die een natuurproduct degeneren tot een synthetisch product zonder voedingswaarde.

Transvetten zitten in fast food maaltijden / Bron: Akira Kamikura, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Transvetten zitten in fast food maaltijden / Bron: Akira Kamikura, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Hydrogenering

Transvetten ontstaan door het chemische proces dat hydrogenering wordt genoemd, Tijdens de hydrogenering wordt een vet zoals koolzaadolie, palmolie, soja-olie, zonnebloemolie en olijfolie voorzien van waterstofatomen. Het harden van deze oliesoorten zorgt ervoor dat het smeltpunt wordt verhoogd. Hierdoor blijven de oliën hard bij kamertemperatuur en kunnen ze dienen als basis voor margarine, boterhamsmeersels, frituurvet en vetten die gebruikt worden in industriéle bakkerijen en snoepfabrieken.

Transvet veroorzaakt hart- en vaatziekten

In de V.S. worden transvetten als de grote veroorzaker gezien van hart- en vaatziekten. Omdat het er razend populair is om naar een fastfood-restaurant te gaan, raken deze enigszins in paniek. Fastfoodrestaurants zijn de grootste transvet-leveranciers aan het publiek. Allerlei fastfood-ketens zoals MacDonalds, Kentucky Fried Chicken en Burger King zijn bezig om transvetten uit het productieproces te halen of het gebruik ervan te minimaliseren. Dat doet men in de V.S. onder druk van het publiek. In elk land is de frituurolie van een andere samenstelling omdat elk land andere wetten kent. Denemarken is bijvoorbeeld veel strenger in hun wetgeving t.a.v. frituurvet dan de rest van Europa.

Transvet zit in kaas en pizzabodems / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Transvet zit in kaas en pizzabodems / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Transvetten veroorzaken scala aan ziekten

Bloedvataandoening atherosclerose is het grootste gevolg van het eten van transvetten maar er zijn meer ziekten die transvet veroorzaakt. Kanker, suikerziekte of diabetes mellitus, geboorteafwijkingen en grootschalige celafbraak in de celweefsels van organen en zenuwen worden gelinkt aan transvet. Bovendien zorgt het eten van transvetten ervoor dat gewone gezonde oliën minder goed door het lichaam worden opgenomen. Dat betekent dat gezonde omega3-vetzuren niet door het lichaam wordrn opgenomen doordat transvet de opname ervan blokkeert.

Transvet hoort op het etiket te staan

Transvetten staan nog niet als dusdanig vermeld op de etiketten maar het zit eraan te komen dat het verplicht wordt. In de V.S. is het al verplicht. Op deze manier worden mensen zich bewust van het feit dat in vele producten zeer ongezond transvet wordt gebruikt. Totdat het verplicht is staat transvet op het etiket als ´gedeeltelijk gehard plantaardig vet´ of ´gehydrogeneerd vet´. In de V.S, is momenteel ophef over het feit dat als er minder dan 1% transvet in een product zit, op het etiket mag staan dat er 0% in zit. In de praktijk zullen bedrijven precies tot aan de 0,5% gaan zodat het transvetpercentage naar beneden afgerond kan worden. Het lijkt een laag percentage doch 2 gram transvet per dag is volgens het WHO het maximale wat een volwassen persoon eten mag. Met percentages van 0.5% in diverse voeding kom je daar makkelijk aan.

Grootverbruiker van transvet / Bron: Rimitaisback, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Grootverbruiker van transvet / Bron: Rimitaisback, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

We hebben gevaarlijk voedsel gegeten

Tientallen jaren lang hebben fabrikanten transvetten gebruikt terwijl dit voor mensen zeer ongezonde vorm van vet is, zo blijkt uit diverse wetenschappelijke onderzoeken. Je zou kunnen stellen dat de fabrikanten er verantwoordelijk voor waren dat miljoenen mensen ziek werden, onnodig vroeg zijn gestorven of in een melkkoe voor de medische, farmaceutische industrie werden getransformeerd. Die tijd lijkt nu over te zijn maar schijn bedriegt. Er zit nog steeds transvet in koekjes, chips, kaas, snoep, chocola, kroketten, frituurvet, broodsmeersels en margarine alleen iets minder. Volgens de WHO is het ongezond om meer dan 2 gram transvet te eten; daar zit je al snel aan als je je dagelijks te buiten gaat aan het eten van supermarktproducten. Het geeft aan dat het heel gezond is om wantrouwig tegenover industriële voedingsproducten te staan. De industrie zegt dan wel dat er minder transvetten in margarine zit, bijvoorbeeld via de spreekbuis van de Unilever, het Voedingscentrum, maar dat betekent geenszins dat fabrieksproducten gezond zijn. Op de Voedingscentrum-Unilever site wordt overigens in tegenstelling tot sites uit andere landen zeer laconiek gedaan over het grote gevaar van transvet. 2 Gram transvet is het maximum wat een mens mag binnen krijgen. Transvet is een onnodige, nutriëntloze toevoeging aan voeding. Ook al is het waar wat Unilever, de margarinefabrikant, zegt, namelijk dat in margarine nog maar één procent transvet zit, dan is dat nog teveel aangezien iedereen elke dag meerdere malen boter op zijn brood smeert en transvetten uit koekjes, snoep en chocola binnenkrijgt.

Grootverbruiker van transvet / Bron: Eduardo P, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Grootverbruiker van transvet / Bron: Eduardo P, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Ga op zoek naar de waarheid

De waarheid over transvetten toont niet alleen de donkere kant van bedrijven, die de gezondheid van de mens van geringer belang achten dan bedrijfswinst maar openbaart ook de dubieuze rol van overheidsorganisaties die falen wetgeving te maken die de volksgezondheid beschermen. De Voedsel- en Warenautoriteit in Nederland en gelijksoortige organisaties in de rest van de wereld hebben hun geloofwaardigheid verloren door ondanks dat al tientallen jaren het gevaar van transvet bekend was, men toch heeft toegelaten dat transvet op de markt mag blijven. Als bedrijven en instanties mensen structureel voorliegen dan gaan mensen zelf op zoek naar de waarheid en daalt het vertrouwen in overheid en bedrijfsleven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom opletten met Transvetten?Waarom opletten met Transvetten?Dat transvetten ongezond zijn, daar zijn heel veel mensen zich wel van bewust, maar het overgrote deel sluit daar de oge…
Transvetten  schadelijke vettenTransvetten schadelijke vettenTransvetten zijn schadelijke vetten. Heel veel mensen weten zo langzamerhand wel dat bepaalde vetten heel slecht voor ze…
Transvetten zijn dodelijkTransvetten zijn dodelijkTransvetten komen voornamelijk in bewerkte vetten voor, zoals margarine en halvarine. |Met name soja-olie bevatten schad…
Is margarine gezond of ongezond ten opzichte van roomboter?Is margarine gezond of ongezond ten opzichte van roomboter?Het smeren van roomboter of margarine op brood zorgt ervoor dat we diverse vitaminen en mineralen binnenkrijgen, zoals o…
MacronutriëntenMacronutriënten zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Micronutriënten zijn vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BMK, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.naturalnews.com/019410_trans_fat_hydrogenated_oils.html
  • http://www.webmd.com/diet/features/trans-fats-science-and-risks
  • http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2003/07/19/trans-fat-part-three.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrogenering
  • http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=f6JG656j-lM
  • Afbeelding bron 1: Luisfi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Akira Kamikura, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 4: Rimitaisback, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 5: Eduardo P, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Het dodelijk gevaar van transvetten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!