InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kan je van gewoon gras sap maken?

Kan je van gewoon gras sap maken?

Kan je van gewoon gras sap maken? Gras is eetbaar! En toch weer niet. Want gras is moeilijk te verteren. In ieder geval kun je zeggen dat gras juicebaar en daarom drinkbaar is. Je kunt er een sap van maken. De meeste mensen weten inmiddels dat je van tarwegras of gerstgras een sapje kan maken. Ditzelfde kan eveneens van gewoon gras! Alle grassoorten zijn omzetbaar in een sap. Dat betekent echter niet dat je alle soorten gras in de juicer kan stoppen. Wild gras wat groeit in een bos is prima juicebaar, maar gras in een park in de stad niet; daar kunnen pesticiden op zitten. Overigens is elke wilde grassoort mogelijk toneel geweest van een dier dat er zijn behoefte heeft gedaan. Daarom is het een goede zaak om gras te wassen.
Bron: Public Domain Pictures, PexelsBron: Public Domain Pictures, Pexels

Inhoud:

Kun je gewoon gras juicen?

Steeds meer mensen vragen zich af of gewoon gras zich leent om een sap van te maken. We weten dat sap van gerstgras en vooral tarwegras gewilde middelen zijn om jezelf gezond te houden. Kan dat ook gelden voor andere grassoorten? Kan een gras uit je achtertuin jou helpen je gezond te houden?

Welk gras moet je niet plukken?

Er zijn een aantal locaties van grassen waarvan je geen grassap moet juicen. Gras wat in de stad of een park groeit of langs een wegkant, of in een gebied waar rook van een industrie overheen waait is ongeschikt. Dit gras bevat allerlei gifstoffen en het is een heel karwei om gras te wassen. Parkgras is vaak belopen waardoor het vol zit met ongezonde bacteriën. Wat je zou kunnen gebruiken is jong gras uit een landelijk gebied waar geen wegen zijn. Het meeste gras is oud gras en heeft te droge stengels om een sap van te maken. Gras uit weilanden van een boer zijn eveneens niet geschikt aangezien boeren bestrijdingsmiddelen gebruiken.

Welk gras kun je gebruiken?

Gras dat in een natuurgebied groeit kun je prima gebruiken om te juicen. Ook gras uit de eigen tuin komt in aanmerking, hoewel vooral in de grote steden er vrijwel altijd vervuilde grond is gebruikt om de tuinen op te hogen. In Amsterdam zal de gemeente adviseren om niet dagelijks uit je eigen tuin te eten aangezien er vervuild slib uit de Amstel is gebruikt teneinde tuinen op te hogen. Wild gras wat je kan gebruiken moet je eerst goed wassen. Er kunnen namelijk dieren over heen zijn gelopen of ze hebben er hun behoefte gedaan. Eventueel kun je het gras ontsmetten door het in een ijzeren vergiet te doen en het te overgieten met kokend water Vervolgens spoel je het gelijk met koud water af en laat je het uit lekken. Daarna kun je er grassap van maken. In de meeste gevallen zullen mensen ervoor kiezen om gras uit hun eigen tuin te juicen. Dat kan alleen als je geen bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Extra attentie bij gras uit eigen tuin

Er is nog een extra aanbeveling voor mensen die grassap uit hun eigen tuin willen gebruiken. Je moet zelf geen bemesting gebruiken of dieren in de tuin hebben rondlopen. Bemestingschemicaliën van de buren kunnen jouw tuin bereiken via het grondwater. Verder kunnen er altijd katten, vogels, ratten, muizen en andere beesten de weg naar je tuin vinden, ook al bouw je er een hek omheen. Daarom is het van elementair belang om het gras goed te wassen of met kokend water te overgieten om het definitief van bacteriën te ontdoen. Dit heeft een klein nadelig gevolg voor de voedingskwaliteit van het gras; die gaat door het kokende water enigszins achteruit.

Gras is niet eetbaar, wel drinkbaar

Gras zelf is niet eetbaar. Mensen kunnen dat natuurlijke materiaal niet verteren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld koeien. Een koe heeft vier magen en kan daardoor gras verteren. Òok geiten, antilopes en andere dieren hebben een spijsverteringsstelsel dat is ingericht op het verteren van grassen. Mensen kunnen de vezels van gras niet verteren en kunnen daarom niks met gras eten. Door het te juicen worden de voedingsstoffen losgeperst van de vezels. Als je een slow-juicer gebruikt zie je dat in de ene bak de oneetbare vezels vallen en in de andere bak het drinkbare sap.

Kauw niet op gras

Sommige mensen zouden kunnen denken dat gras kauwbaar is; je kunt op een bolletje gras kauwen en er zo de sappen uit halen. Echter, gras bevat relatief veel kiezelzuur of silicium. Dat werkt als een schuurmiddel voor je tanden. De enamellaag die de tanden beschermt slijt van het gebruik van kiezelzuur. Hierdoor wordt het gebit gevoeliger voor cariës.

Silicium, een erg gezond mineraal

Kiezelzuur of silicium is erg gezond voor de mens, maar niet als je op gras kauwt, dan werkt het als schuurpapier. Silicium is nodig als bouwsteen voor botten en bindweefsel zoals kraakbeen, pezen, huid haar en nagels. Daarnaast heeft de aorta silicium nodig net als alle bloedvaten en lymfevaten en organen zoals de longen, lever en nieren. Silicium is voorts een stimulant voor het immuunsysteem. Daarom is grassap drinken erg gezond. Silicium zit ook in grote hoeveelheden in brandnetel. Als je het drinken van grassap niks leidt, kun je elke week een pan brandnetelsoep maken om aan je siliciumbehoefte te voldoen.

Drink wild grassap

Grassap drinken is daarom de enige oplossing, tenminste als je gras wilt consumeren. In principe is het zelf kweken van gras eenvoudig en goedkoop om te doen. Je doet het binnenshuis zodat je ervan verzekerd bent dat het gras schoon is. Je kunt het echter ook in het wild plukken. Het is dan een goed idee om het gras schoon te maken door er heet water over te gieten.

Gewoon gras en wetenschap

Tarewegrasap en gerstegrassap is uitgebreid onderzocht door de wetenschap. Gewoon gras is nog niet aan wetenschappelijk onderzoek onderworpen maar de kans is zeer groot dat deze grassoorten eveneens gezonde stoffen bevatten voor de mens.

Niet blenderen maar slow-juicen

Al met al is gras niet giftig en kun je er een drank van maken. Je kunt gras echter niet eten. In Nederland zijn er buiten de grote steden genoeg plaatsen om gras te plukken en te juicen. Doe gras nooit in een blender; de vezels moeten niet in je spijsverteringsstelsel komen. Deze kan de mens niet verteren. Maar een slow-juicer kan vezels en sap uitstekend scheiden en is daarom het aangewezen apparaat om zelf vers grassap te maken. Natuurlijk kun je ook grassap maken in tarwegras juicer of sapmachine, apparaten die verkocht worden bij tarwegraswinkels.
Gerelateerde artikelen
Collalift Drinkbaar collageen - Ervaringen en resultatenCollalift Drinkbaar collageen - Ervaringen en resultatenCollalift Drinkbaar collageen is een voedingssupplement in de vorm van zakjes (sachets) dat als doel heeft de collageenp…
Fructaan en paardenJarenlang dacht men dat eiwitten in het gras een oorzaak was voor hoefbevangenheid bij paarden en pony's. Dit is achterh…
Waarom is gras groen?Waarom is gras groen?Het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Iedereen wil graag een groene gazon in hun tuin en met goed grasmaaien en…
Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?In maart begint het gras langzaam aan weer te groeien. Het is tijd om er weer eens aandacht aan te besteden. De eerste m…
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ec-hasslau, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Gras is niet giftig: http://www.livescience.com/32435-why-cant-humans-eat-grass.html
  • Kiezelzuur: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=351&
  • Grassap is gezond: http://www.grainmills.com.au/webcontent59.htm
  • Afbeelding bron 1: Public Domain Pictures, Pexels

Reageer op het artikel "Kan je van gewoon gras sap maken?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!