InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van amandelmelk en amandelboter

De geneeskracht van amandelmelk en amandelboter

De geneeskracht van amandelmelk en amandelboter Amandelmelk wordt gemaakt van amandelboter. Amandelboter kun je zelf maken door geweekte amandelen in een blender een kwartier lang fijn te malen. Amandelboter is een zeer gezond broodsmeersel. Je kunt het op brood doen in plaats van margarine. Amandelboter en -melk heeft een wit-beige kleur. Het is een lekker alternatief voor mensen met melkintolerantie.

Inhoud:

Amandelmelk in de supermarkt

Van amandelen kun je amandelpasta en amandelmelk maken. Je kunt amandelmelk in sommige winkels kopen maar vaak zitten er kunstmatige smaakstoffen en zoetstoffen bij die de kwaliteit van de amandelmelk als geheel omlaag brengen. Tegenwoordig is amandelmelk iets minder populair geworden door de opmars van sojamelk, een erg ongezond product. Veel mensen, met name kinderen zijn allergisch voor sojaproducten. In beperkte mate soja eten en drinken kan geen kwaad maar er zitten allerlei fyto-oestrogenen in die een werking hebben op het hormoonstelsel. Met name voor mannen is sojamelk niet goed; het verlaagt de potentie.

Amandelmelk in de Middeleeuwen

Sommige mensen denken dat amandelmelk iets compleet nieuws is maar dat is een misvatting. In de Middeleeuwen was het een veel gebruikt consumptieartikel. Het werd in die tijd amygdalaat genoemd. In de keuken prefereerde men vaak amandelmelk boven gewone melk aangezien gewone melk (destijds rauwe melk) niet lang houdbaar is. Zowel in de Islamitische wereld als in de christelijke dronk men graag amandelmelk.

Melkvervanger

Je kunt amandelmelk drinken als een vervanger van gewone melk. Het is daarom een extra goed product voor veganisten. Bovendien zit in gewone melk vaak weinig voedingsstoffen meer aangezien deze is gepasteuriseerd. Daarnaast bevat gewone melk veel residuën van medicijnen, met name antibiotica. In China wordt vaak amandelmelk gedronken omdat in dat land veel mensen slecht tegen melk kunnen. Ook elders ter wereld wordt het gedronken door mensen met een melkallergie maar het kan weer niet gedronken worden door wie een notenallergie heeft. Andere gezonder vervangers voor amandelmelk zijn kokosnootmelk en rijstmelk.

Voedingsstoffen amandelmelk

In amandelmelk zitten veel vezels. Vezels zijn niet altijd door iedereen even goed verteerbaar maar ze bevorderen wel de spijsvertering. Bovendien kunnen er zich gifstoffen zoals zware metalen aan vezels binden waardoor ze onschadelijk zijn voor het lichaam. In wetenschappelijke kringen zegt men: Vezelrijk voedsel heeft een hoge MRF ofwel Metalen Retentie Factor. Op het gebied van vitaminen bevat het vooral vitamine E. Verder is amandelmelk zoals vrijwel alle noten rijk aan mineralen zoals magnesium, seleen, mangaan, zink, kalium, ijzer, fosfor, koper en calcium. Er zit een belangrijk aminozuur in, namelijk tryptofaan.

Amandelmelk, beter voor de botten dan koemelk

In gewone melk zit veel calcium, maar in amandelmelk zit tweemaal zoveel calcium. Bovendien moet gewone melk, het witte gevaar, allerlei belangrijke mineralen ontberen. Melk leidt tot osteoporose, botbreuken en aderverkalking. In tegenstelling tot wat artsen in de 20e eeuw hebben verkondigd is alleen calcium uit melk niet goed voor het krijgen van gezonde botten. Je hebt alle mineralen nodig maar met name fosfor en magnesium, om tot een goede botopbouw te komen. Kortom: amandelmelk is veel gezonder voor botopbouw dan gewone melk. Mensen die met osteoporose zijn gediagnosticeerd, of mensen die last hebben van ´broze botten´, dienen gewone melk te laten staan en amandelmelk in te nemen. Gewone melk bevat namelijk een overschot aan calcium zonder de andere bijbehorende mineralen. Deze scheve verhouding leidt ertoe dat het lichaam de mineralenbalans wil herstellen door calcium uit het lichaam te ontrekken. Dat betekent in concreto dat calcium uit gewone koemelk de botten zwakker maakt omdat het lichaam wordt getriggerd calcium uit de botten te onttrekken. Het is een mythe dat melk goed is voor de botten. Amandelmelk is door zijn veel betere mineralensamenstelling wel goed voor het bottenstelsel.

Maak eens een kopje koffie met amandelmelk.

Hoe maak je amandelmelk?

Het is vrij simpel om zelf amandelmelk en -boter te maken. Amandelmelk kun je maken door eerst amandelen in water te laten weken. Vervolgens stop je ze in een blender. Voor de smaak wordt er soms een zoetstof bij gedaan. Als je dat doet, gebruik dan rietsuiker, honing, kokosbloesemsuiker of maak een zoet water van steviablaadjes. Voor het blenderen moet er namelijk altijd wat water bij, en je kunt net zo goed met steviablaadjes gezoet water gebruiken. Gebruik niet te veel stevia, want dit is heel zoet spul. Ook is het lekker om per liter melk één of twee geweekte dadels toe te voegen om een klein beetje zoetheid te verkrijgen. Je kunt een mespuntje Keltisch zeezout of himalayazout toevoegen voor een meer volwassen smaakpalet. Nu laat je de blender een kwartier lang draaien zodat je boter creëert. Naarmate je er meer water bij doet, krijg je een melk. Nu moet je enkel het pulp scheiden van de melk. Als je de pulp heel precies wilt scheiden kun je een kaasdoek gebruiken. Je kunt eventueel een ijzeren vergiet hanteren.

Amandelkaas

De overgebleven pulp gooi je uiteraard niet weg maar bewaar je om op brood te smeren. Deze pulp noemen we amandelboter. In sommige restaurants is men zo slim om de amandelboter te gebruiken als veganistische kaasververvanger. Zo wordt het toegepast op pizza's. Het is op allerlei manieren te gebruiken als vervanger van roomkaas. Amandelkaas is een romig en lekker product.

Pas op voor synthetica uit de supermarkt

Amandelmelk uit de supermarkt wordt soms ´versterkt´ met kunstmatige vitaminen. Trap daar niet in. Kunstmatige vitaminen staan leuk op het schema voor de voedingswaarde maar ze hebben nauwelijks meerwaarde aangezien wetenschappelijk is aangetoond dat synthetische vitaminen zo snel mogelijk uit het lichaam worden gebonjourd. Ons menselijk lichaam kan werkelijk helemaal niets met synthetische vitaminen. Synthetische non-nutriënten die in amandelmelk kunnen zitten zijn vitamine D, B12 , B2, A en zink. Het is veel gezonder om zelf amandelmelk te maken want dan zit er meer lichtenergie in. Met kirlianfotografie kan worden aangetoond dat vers bereide producten en natuurlijke producten over beduidend meer lichtenergie beschikken dan fabrieksproducten. In de toekomst zal waarschijnlijk meer onderzoek worden gedaan naar het effect van lichtenergie op lichaam en geest.

Nog eenvoudigere manier voor amamdelmelkbereiding

Een andere manier om amandelmelk te maken is de amandelen malen en in een glazen schaal leggen. Vervolgens overgiet je de amandelen met heet water. Na een paar uur heb je amandelmelk verkregen die je naar eigen gelieven lekkerder kan maken door er vanille aan toe te voegen. Gebruik altijd vanillestokjes en nooit een vanille-essence wat dat is gemaakt van steenkoolteer; een afvalproduct van de papierindustrie wat ze ook gebruiken om wegen van te maken. Ook hier geldt dat de overgebleven pulp en een beetje melk verder kan worden gemalen in een blender teneinde amandelboter te verkrijgen. Bij de bronnen van dit artikel staat een youtube-filmpje waar iemand amandelmelk maakt.

Als je amandelmelk niet binnen een dag opdrinkt, moet je het in de koelkast bewaren.

Eet- en drinktips amandelmelk

Met amandelmelk kun je van alles doen. Je kunt het als verkoelende drank opdrinken. Op Mallorca wordt er een sorbet van gemaakt. Het is eveneens een goede vervanger voor melk die je gebruikt voor het maken van havermout. Als je tijdens het maken van amandelmelk twee of drie dadels gebruikt en twee eetlepels cacao op een liter amandelmelk, verkrijg je amandelchocolademelk. De overgebleven pulp wordt wel amandelmeel genoemd. Dit kun je door een zelf gemaakte muesli doen maar het is ook een lekkere vulling voor pannenkoeken. Verder kun je amandelmelk door de koffie doen; het geeft de koffie een extra smaakdimensie.
Gerelateerde artikelen
Amandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk als alternatief voor koemelkAmandelmelk is een geweldig alternatief voor de koeienmelk! Voor mensen met een lactose intolerantie en geen melkproduct…
Hoe gezond zijn amandelen?Hoe gezond zijn amandelen?Amandelen behoren tot de groep noten, althans dat denken we vaak. We weten ook ergens vaag dat amandelen tot de gezondst…
Maak je eigen drinken klaar, 10 receptenZelf drinken maken wordt steeds populairder. Het begrip ´je eigen eten klaar maken´ is wijd verbreid. Veel mensen verget…
De Tropische AmandelboomOnder veel Indo's oftewel Nederlanders met een Indonesische achtergrond zal deze boom bekend staan als Ketapang. De trop…
Alternatieven voor melkAlternatieven voor melkEr zijn veel alternatieven voor melk, zoals rijstmelk, sojamelk, amandelmelk en nog vele andere varianten. Deze producte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peter Griffin, PublicDomainPictures
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Almond_milk
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Mandelmilch
  • Hoe maak je amandelmelk: http://www.youtube.com/watch?v=WeZCMNB2YO0
  • Voedingsstoffen: http://nutritiondata.self.com/facts/custom/1981172/2

Reageer op het artikel "De geneeskracht van amandelmelk en amandelboter"

Reacties

Allison, 12-06-2016 00:31 #4
Ik wil mijn zoontje van bijna twee geen koeienmelk meer geven, kan ik hem dan wel amandelmelk geven? Was aan het overwegen hem rijstmelk te geven maar toen las ik dat dat gevaarlijk is. Reactie infoteur, 07-09-2016
Amandelmelk is een gezond alternatief voor koemelk. Ik zou wel de amandelmelk zelf maken van verse geweekte amandelen ipv een pak kopen in de winkel.

S-Elle, 14-04-2016 10:35 #3
Over onderstaande reactie: notenallergie bestaat niet? Sorry beste 'infoteur Tom008', maar als u geen arts bent zou ik niet zomaar zulke losse uitspraken doen. Nogal onvoorzichtig en een kwalijke zaak om zomaar te zeggen dat het om pesticiden gaat, dat is een overtuiging die u heeft, geen feit wat bewezen is. (Zo ja, dan zie ik graag uw wetenschappelijk bewijs eerst, dit lijkt mij wel zeer interessant- wat u zelf zegt, iets om te onderzoeken!).

Informatie over het feit dat amandelen dus zaden zijn, is zeker wel belangrijk als u correct wilt refereren naar waar u over schrijft.
Internet blijft het internet, maar als u zichzelf een adviserende rol toebedeeld d.m.v. het schrijven van een artikel en reageren op de reacties erop waarbij om tips op advies gevraagd wordt, zou ik uitgebalanceerder mijn boodschap brengen dan zoals u gedaan heeft in onderstaande tekst. (Dat is uiteraard mijn mening en daarmee kunt u doen wat u zelf wilt.)

De meeste voedselallergieën zijn IgE-afhankelijk. Dit betekent dat zich alleen symptomen voordoen, indien IgE in het lichaam aanwezig is. IgE is een afkorting voor immunoglobuline E. Immunoglobuline E is een antilichaam. Een antilichaam is een stof in het lichaam dat lichaamsvreemde stoffen aanvalt. Een antilichaam hecht zich aan een allergeen. Een allergeen is de stof die de allergische reactie veroorzaakt. Een allergeen is altijd een eiwit. Een eiwit is echter niet altijd een allergeen. Een eiwit is alleen een allergeen voor een persoon die allergisch is voor datgene waar het eiwit een onderdeel van is.
Voor mensen met een notenallergie kan eiwit van noten een allergische reactie veroorzaken. Een allergische reactie wordt vaak opgewekt door een specifiek eiwit.
Het eiwit van noten is dan het allergeen.
(bron: https://www.dietcetera.nl/allergie%C3%ABn/noten-allergie)

Misschien zou u zich op betrouwbare websites beroepen zoals informatie via het voedingscentrum, niet wikipedia.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/aandoeningen/als-ik-allergisch-ben-voor-noten-mag-ik-dan-wel-pinda-s-.aspx
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/noten.aspx#blok3 Reactie infoteur, 08-09-2016
Notenallergie als ziekte bestaat wel, maar zijn het wel de noten waarvoor mensen allergisch zijn? Dat bedoel ik te zeggen. En vele allergieën hebben te maken met een verminderd immuunsysteem. Allergieën zijn auto-immuunziekten. Er zijn erg veel gevallen auto-immuunziekten, veel meer dan vroeger. Dit aantal stijgt erg snel, iedere dag.

Ligt het dan aan de noten? Of aan al die andere dingen waar mensen allergisch voor kunnen zijn? Nee. Het is veel waarschijnlijker dat het ligt aan de aanslag op onze darmflora, waar ook veel macrofagen in zitten. Deze macrofagen moeten ziekten bestrijden. Maar wat doet den mensch?

Hij propt zich vol met medicijnen die de darmflora vernietigen, en ook de macrofagen…

De websites die een allergie sec bekijken en dan maar adviseren: eet geen noten hoor, zijn niet wetenschappelijk bezig. Je moet eerst de oorzaak van een allergie weten.

Neem ook voedselintoleranties, komt veel meer voor. Deze worden ook gelinkt aan niet goed werken de darmen.

Marja, 22-01-2016 04:30 #2
Amandelen zijn geen noten! Maar Pitten. Mensen met noten allergie kunnen vaak wel tegen amandelen. Behalve als ze in een noten fabriek verwerkt zijn. Quote: " Verder is amandelmelk zoals vrijwel alle noten rijk aan "… Dit komt meerdere malen voor in dit bovenstaand bericht dat amandelen noten zijn. Reactie infoteur, 01-02-2016
Wat je zegt is totaal onbelangrijk. Ik zou me als ik jou was meer druk maken om het feit dat een notenallergie op zich helemaal niet bestaat; mensen met notenallergie kunnen gewoon niet tegen de pesticiden die op noten zitten. Dat soort informatie is belangrijk om te onderzoeken.

Ilonka, 17-10-2014 12:28 #1
Met interesse uw artikel gelezen. Heb een vraag over de voedingswaarden van de eigengemaakte amandelmelk: hoeveel eiwit bevat 1 dl amandelmelk? Heb nog een vraag: moeten de amandelen ontvliest worden voordat je ze laat weken in water? Reactie infoteur, 18-10-2014
Het antwoord op vraag 2 is : ja de amandelen moeten ontvliest worden. Maar misschien is het een idee om eens amandelmelk met vliesjes te maken; misschien smaakt het wel elkkerder. Het antwoord op vraag 1 weet ik nog niet. Op deze site http://nutritiondata.self.com/facts/custom/1728555/2 staat dat er in 100 gram amandelmelk 1 gram eiwit zit maar er zijn allerlei redenen om aan te nemen dat dit geen betrouwbaar getal is.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 08-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!