InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Fenylalanine en zijn bijwerkingen

Fenylalanine en zijn bijwerkingen

Fenylalanine en zijn bijwerkingen Fenylalanine is een essentieel aminozuur of bouwsteen voor eiwitten. Bij gebruik van meer dan de aanbevolen hoeveelheid kunnen er bijwerkingen zoals jeuk, ademhalingsproblemen, angst, nervositeit en hyperactiviteit optreden, vooral bij mensen met bepaalde gezondheidsvoorschriften. Daarom is het belangrijk om te weten in welke producten deze stof aanwezig is.

Waar vinden we fenylalanine terug?

Om de mogelijke bijwerkingen van fenylalanine te kunnen voorkomen is het essentieel te weten in welke producten deze stof zich bevindt.

Natuurlijke en synthetische fenylalanine

Natuurlijk voorkomende fenylalanine worden L-fenylalanine genoemd en de synthetische variant of diegene die door de mens zelf gecreëerd wordt in een lab noemen we D-fenylalanine. Een mengsel van beide wordt dan DL-fenylalanine.

Fenylalanine is essentieel voor het lichaam maar het is wel belangrijk dat je deze via natuurlijke bron binnenkrijgt in plaats van uit supplementen. Voorbeelden van voedingsmiddelen die natuurlijke fenylalanine bevatten zijn melk, yoghurt, kwark, bananen, noten, vlees en gevogelte.

Aspartaam

De kunstmatige zoetstof aspartaam bevat vrij grote hoeveelheden fenylalanine. Daarom is het ook verplicht om levensmiddelen die aspartaam of fenylalanine bevatten te etiquetteren met: "fenylketonurie:. Bevat fenylalanine". Aspartaam wordt gebruikt in meer dan 6000 voedingsmiddelen waaronder light frisdranken, suikervrije dranken, kauwgom, pepermuntjes, caloriearme yoghurt en ijs, suikervrije snacks en kunstmatige zoetstoffen. Sommige geneesmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging kunnen ook aspartaam bevatten.

Aanbevolen hoeveelheid

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van fenylalanine is ongeveer 15 mg per kilo lichaamsgewicht. Mensen die veel kunstmatig gezoete dranken en voedingsmiddelen verbruiken op dagelijkse basis kunnen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid gemakkelijk overschrijden met ongewenste bijwerkingen tot gevolg.

Mogelijke bijwerkingen

Hoewel fenylalanine noodzakelijk is voor een optimale gezondheid is een overdosis aan deze stof geen goede zaak en kan leiden tot bepaalde bijwerkingen. Negatieve reacties kunnen ook optreden wanneer fenylalanine wordt gecombineerd met bepaalde medicijnen. Als je overweegt om fenylalaninesupplementen in te nemen bespreek je dit best met een arts die je bewust kan maken van de mogelijke bijwerkingen.

Allergische reactie

Sommige mensen kunnen een allergische reactie ervaren bij een te veel aan fenylalanine. Tekenen van een allergische reactie kunnen omvatten:
  • Jeuk
  • Zwelling van de handen of voeten
  • Moeite met ademhalen
  • Mondtintelingen

Angst, nervositeit of hyperactiviteit

Kinderen kunnen na inname van DL-fenylalanine een verhoogde mate van angst, nervositeit of hyperactiviteit creëren.

Fenylketonurie

Fenylketonurie doet zich voor wanneer een persoon wordt geboren zonder het vermogen om fenylalanine adequaat af te breken. Hierdoor kan een verhoogd niveau van fenylalanine in het lichaam worden veroorzaakt:
  • Verlaagd leervermogen
  • Grotere hoofdomtrek dan normaal
  • Hyperactiviteit
  • Schokkende bewegingen
  • Epileptische aanvallen
  • Pigmentatie problemen in de huid en het haar

Verhoogd risico bij zwangerschap

Een verhoogd niveaus van fenylalanine in het lichaam tijdens de zwangerschap kan het risico op ontwikkelingsstoornissen, groei vertragingen, geboorteafwijkingen en microencephaly verhogen. Hierdoor is het belangrijk dat zwangere vrouwen met fenylketonurie heel duidelijk voedingsadvies krijgen. Aangezien de resultaten op het gebruik van aspartaam nog vrij omstreden zijn overleg je toch best met je arts over de risico’s hiervan als je zwanger bent of borstvoeding geeft.

Hoge bloeddruk

Uit onderzoek is gebleken dat de combinatie van fenylalanine en monoamine oxidaseremmers (anti-depressiva)kan leiden tot een gevaarlijk hoge bloeddruk welke kan leiden tot een beroerte of hartaanval. Om extra nadelige bijwerkingen te vermijden wordt het gebruik van fenylalanine afgeraden als je volgende geneesmiddelen inneemt:
  • Baclofen (Lioresal)
  • Levodopa (Sinemet)
  • Anti-psychotische medicijnen waaronder Dilantin, Depakene en Tegretol

Spijsverteringsstoornissen en hoofdpijn

Fenylalanine kan spijsverteringsstoornissen zoals maagzuur, misselijkheid en constipatie veroorzaken evenals hoofdpijn en duizeligheid, vooral wanneer deze worden ingenomen in de vorm van aspartaam. Deze bijwerkingen worden veroorzaakt door de snelle toename van het fenylalanine niveau in de hersenen dat optreedt wanneer een grote hoeveelheid aspartaam wordt genuttigd.

Voorzichtig gebruik van fenylalanine

Fenylalanine moet altijd met mate worden geconsumeerd door gezonde personen. Voor de meeste mensen blijft dit gebruik wel binnen de aanbevolen marges als je consequent gebruik maakt van kunstmatige zoetstoffen of kunstmatig gesuikerde dranken. Het is vooral door een dagelijks gebruik van deze producten dat je ongewenste symptomen kunt ervaren. Indien je toch fenylalanine dient te nemen ter behandeling van een medische aandoening doe je dit best altijd in overleg met een arts zodat je op de hoogte bent van de mogelijke ontwikkeling van bijwerkingen.
Gerelateerde artikelen
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
De zoetstof Aspartaam (E951)Mensen zijn echte zoetekauwen, maar proberen daarentegen wel steeds minder suiker te consumeren. In plaats van suiker wo…
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Zoetstoffen en suiker: de voor- en nadelenZoetstoffen en suiker: de voor- en nadelenOm verschillende redenen zijn zoetstoffen die suiker vervangen steeds meer in gebruik. Algemeen wordt gesteld dat altern…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HebiFot, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenylalanine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/aspartaam
  • http://gezondheidsweb.blogspot.be/2008/11/fenylalanine.html
  • http://aol-broadband.info/Phenylalanine_Side_Effects

Reageer op het artikel "Fenylalanine en zijn bijwerkingen"

Reacties

Tamara, 28-02-2017 17:16 #3
@ F. Jansen

Suiker is niet slecht, er wordt gesproken over kunstmatige vormen van suikers en zoetstoffen, zoals aspartaam.

Hugo Vdr, 01-06-2016 18:10 #2
Er wordt druk onderzoek gedaan.
Hoeft eigenlijk niet, want het resultaat van zo'n onderzoek wordt immers bepaald door de opdrachtgever (die betaalt) en is dus voorspelbaar.

F. Jansen, 28-05-2016 16:44 #1
Bij het lezen van dit artikel krijg ik toch een gevoel van " waarom die rotzooi? Is suiker dan zo erg als je het met mate nuttigt?
Wordt het niet steeds meer een modegril om suiker te mijden?
Afz: F.Jansen

Infoteur: Robin990
Laatste update: 14-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!