InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De gevaren van groene smoothies

De gevaren van groene smoothies

De gevaren van groene smoothies Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan. Bijna iedereen is aan de groene smoothies. Als ontbijt, als tussendoortje of net voor of na het sporten. Omdat het lekker is. Of, voor de slechte ontbijter onder ons, omdat ze je helpen om ís morgens in ieder geval iets te eten. Echter, de meest genoemde reden voor het gebruiken van groene smoothies is dat ze gezond voor je zijn. Maar hoe gezond of ongezond is een groene smoothie nu eigenlijk?

Ongezonde doseringen

Als je elke dag een of meerdere groene smoothies eet, zorg dan dat je veel afwisselt met de ingrediënten. Teveel van dezelfde ingrediënten, keer op keer, kan ongezond voor je zijn. Het kan zorgen voor een overschot aan bepaalde vitaminen en mineralen, maar ook aan bijvoorbeeld suikers. Niet goed voor je calorie-inname, je figuur en je tanden.

Spinazie, gezond of ongezond?

Spinazie is misschien wel een van de meest gebruikte bladgroente in de groene smoothie. Je smoothie wordt er mooi groen van, je smoothie behoudt de smaak van het fruit dat je gebruikt en spinazie is daarnaast ook nog eens erg gezond. Toch? Ja, dat klopt. Spinazie is inderdaad gezond. Het is draagt bij aan het gezond houden van je hart, het versterken van je botten en de opbouw en herstel van spieren.

Maar spinazie kan ook ongezond zijn, zeker als je deze dagelijks gebruikt voor jouw groene smoothie. In spinazie zit namelijk oxaalzuur. Deze stof, die ook voorkomt in bijvoorbeeld bietjes, cacoa, spruiten, peterselie, thee en bessen, bindt zich gemakkelijk aan calcium. En dat is slecht voor je gebit. Ook wordt oxaalzuur veelvuldig in verband gebracht met nierstenen. Is een groene smoothie niet weg te denken uit jouw dagelijkse routine? Zorg dan in ieder geval dat je afwisselt met de ingrediënten.

Bananen in je smoothie

Ook bananen worden veelvuldig gebruikt in de smoothie. Het zorgt voor een goede textuur, een banaan is lekker en het levert snel energie. Ook spelen bananen een rol in het functioneren van het zenuwstelsel, het op peil houden van je bloeddruk en het verbeteren van je afweersysteem. Tenslotte zorgen de vezels van de banaan voor een verzadigd gevoel. Maar zoals voor bijna alles, geldt ook hier dat teveel banaan niet goed voor je is.

Een banaan kan, afhankelijk van de mate waarin de banaan rijp is, tot maar liefst 20 procent uit suiker bestaan. De natuurlijke suikers, fructose, sucrose en glucose, zorgen voor energie. Maar ook voor extra calorieën. Daarnaast wordt fructose sneller dan andere enkelvoudige suikers opgeslagen als vet. Hier zul je vast niet blij mee zijn. Een rijpe banaan bevat ergens tussen de 110 en 120 calorieën. Houd hier dus rekening mee als je het boodschappenlijstje maakt voor de komende week.

Vitaminen en mineralen die elkaar nodig hebben

Een groene smoothie is eigenlijk pas echt gezond als je weet en begrijpt wat je er in stopt. De ingrediënten van je groene smoothie zijn van groot belang. En voornamelijk ook de combinatie van ingrediënten. Want elk los ingrediënt van je groene smoothie zal ongetwijfeld gezond zijn. Maar door de combinatie van ingrediënten kunnen de verschillende voordelen opgeheven of verminderd worden. Zo heeft calcium vitamine D nodig om goed opgenomen te worden. Maar krijg je teveel vitamine D binnen, dan put dat jouw voorraad vitamine A uit. En vitamine B11 (foliumzuur) heeft vitamine B12 nodig om goed opgenomen te worden. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je groene smoothie. Je zou hier altijd rekening mee moeten houden. En om te voorkomen dat je eerst een universitaire graad in orthomoleculaire geneeskunde moet halen om te weten wat je wel en niet in je groene smoothie moet stoppen, is de belangrijkste tip om veel af te wisselen. Gevarieerd eten is belangrijk om eten gezond te houden.

Zonder vetten is een smoothie ongezond?

Gezonder gaan leven, dat is de meest gehoorde reden om aan de smoothies te gaan. Meer fruit, groente en minder koolhydraten en vet. Vet is namelijk ongezond. Toch? Dat is natuurlijk een misvatting. Iedereen heeft vetten nodig. Sterker nog, als je niet of nauwelijks vetten binnenkrijgt, hebben al je gezonde snacks ook geen zin. Je lichaam heeft namelijk vetten nodig om de vitaminen en mineralen te vervoeren en op te nemen. Als je dus nauwelijks vetten binnenkrijgt, is je smoothie niet meteen ongezond. Maar super gezond is het dan ook niet meer. Om dit te voorkomen kun je (kokos)olie, Griekse yoghurt of een avocado toevoegen aan je smoothie. Ook hierbij geldt: afwisselen!

Smoothie drinken of eten?

Een goede smoothie is eigenlijk net te dun om te eten en vaak maar net te drinken. En dat drinken vinden we met zín allen wel lekker makkelijk. Na je bak koffie een smoothie er in en gaan! Toch zou het beter zijn om je smoothie nog wat dikker te houden, zodat je er op moet kauwen. Waarom? Omdat het kauwen er voor zorgt dat de groente en fruit in je groen smoothie vermengt wordt met speeksel. En speeksel is goed, want speeksel zorgt er voor dat je jouw smoothie beter kan verteren door het toevoegen van enzymen. Zonder deze enzymen wordt je smoothie pas in een laat stadium verteerd, worden de voedingstoffen minder goed opgenomen en zorgt jouw smoothie op den duur voor een opgeblazen gevoel.
© 2015 - 2019 Viatori, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Groene smoothies voor meer energieGroene smoothies voor meer energieGelukkig zijn steeds meer mensen zich ervan bewust dat de kwaliteit van groenten en fruit niet meer is wat het ooit gewe…
Afvallen met behulp van groene smoothiesAfvallen met behulp van groene smoothiesSmoothies zijn heerlijke verkoelende drankjes, waarbij fruit wordt gepureerd in de blender en veelal wordt aangelengd me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marker Photography, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx
  • http://www.gezondheidsnet.nl/

Reageer op het artikel "De gevaren van groene smoothies"

Reactie

G. P. B., 05-08-2018 09:05 #1
Ik ben een leek op gebied van het kauwen.
Maar ik neem al jaren groene smoothie zonder te kauwen.
Speeksel heb je altijd in de mond.dit slik je door iedere paar seconden toch?
Dit komt volgens mij in de maag terecht.mijn maag zit er vol mee.dus denk ik ik hoef niet te kauwen want het speeksel voegt zich logisch gewijs met men groene smoothie zowel in mijn mond als in mijn maag. Toch?

Infoteur: Viatori
Gepubliceerd: 29-04-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!