InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is appelsap gezond?

Is appelsap gezond?

Is appelsap gezond? Appels zijn gezond dus appelsap ook? Het ligt alleen wat complexer. Er zijn namelijk verschillende soorten appelsappen. Je hebt vers puur sap, puur sap en appelsap uit concentraat. Deze hebben allen een andere bereidingswijze. Welke van deze soorten is het gezonds? En wat is eigenlijk het verschil tussen de voedingswaarde van een appel en appelsap?

Soorten appelsap

Vers puur sap

Deze appelsap is de sap die na het persen direct wordt verpakt. Het is hierdoor niet lang houdbaar. Bij de EkoPlaza kun je bijvoorbeeld appelsap kopen die na het openen vijf dagen gekoeld bewaard kan worden.

Puur sap

Bij puur sap wordt er nog een extra stap aan het proces toegevoegd, pasteuriseren. Dit houdt in dat het sap kort wordt verhit zonder het te beschadigen. Hierdoor worden schadelijke bacteriën uitgeschakeld en is de appelsap buiten de koelkast minstens een jaar houdbaar. Flevosap is hier een goed voorbeeld van.

Appelsap uit concentraat

Bij het appelsap uit concentraat wordt nadat de appels zijn geperst het water eruit gehaald, dit wordt vervolgens geklaard, gefilterd en dan is er helder appelsap. Hiervan wordt nog wat water verdampt en dan is er het concentraat: het appelsapconcentraat. Bij het verdampen komen ook de geurstoffen los, de aroma. Deze aroma’s worden apart bewaard. Doordat je verschillende soorten appels hebt, heb je dus ook verschillende soorten aroma’s. Merken kunnen dus een mengeling van de aroma’s maken om zo de juiste geur/beleving voor hun product te maken.

Het appelconcentraat wordt veelal in het buitenland gemaakt. Het wordt getransporteerd naar Nederland en een Nederlands appelsappenmerk, bijvoorbeeld Appelsientje, voegt hier weer water en aroma’s aan toe en je hebt weer appelsap. Appelsap uit concentraat heeft dus een langere weg totdat het uiteindelijk in de supermarktschappen belandt.

Veel merken appelsap uit de supermarkt die gebruik maken van concentraat beelden één ras appels uit op de verpakking. Je moet niet denken dat alleen deze appel soort in het pak appelsap zit. Er worden namelijk verschillende rassen gebruikt. Dit kan wel oplopen tot 50 rassen.

Welke soort is het gezondst?

De minst bewerkte soort, dus het vers puur sap soort is het gezondst omdat deze het dichtst bij de appel staat. Hoe meer stappen er in het proces zitten hoe meer het een fabrieksdrankje wordt. Bij appelsap uit concentraat mag de voedingswaarde dan amper verschillen, er wordt wel steeds iets uitgehaald en weer toegevoegd. Dit kan de sap nooit ten goede komen.

Vezels in appelsap

Je kunt er vanuit gaan dan geen enkele appelsap uit concentraat over vezels beschikt. Vezels zijn zeer belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat suikers niet in één keer worden opgenomen en dat je dus geen suikerkick krijgt. Bij Flevosap blijft het de vraag of er wel of geen vezels in zitten. Dit wordt niet op de website vermeld. Het appelsap bij de EkoPlaza telt een aantal merken die maar vijf dagen gekoeld houdbaar zijn na het openen. Het vers puur sap dus. Bij deze merken is er maar één merk dat wel over voedingsvezels beschikt. Namelijk ‘’Hollands appelsap’’ van het merk Proef.

Appel vs. appelsap

Aan appelsap worden geen toegevoegde suikers toegevoegd. Het zijn uitsluitend natuurlijke suikers van de appel zelf. In appelsap zitten verder iets minder mineralen en vitaminen. Daarnaast zitten er geen vezels in de meeste appelsappen. Toch lijkt het per 100 gram bijna hetzelfde. Een middelgrote appel is 120 gram en één glas appelsap is 250 gram. In één glas appelsap zit dus de voedingswaarde van twee appels. Je eet niet zo snel twee appels achter elkaar op, maar twee glazen appelsap gaan snel. Ook al gaat het over natuurlijke suikers, het blijven suikers. Dus: teveel appelsap is niet gezond, maar je kunt gerust op zijn tijd van een glas genieten. Alleen dit keer misschien halfvol en in de puurst mogelijke vorm.

100 gramAppelAppelsap
Energie54 kcal42 kcal
Eiwit0,4 g0,1
Koolhydraten12 g10,5
- Waarvan suikers11,8 g10,5
Vet0 g0
Vezels2,30
Vitamine B10,02 mg0,02 mg
Vitamine B20,01 mg0,02 mg
Vitamine B60,05 mg0,02 mg
Vitamine B113 mcg0 mcg
Vitamine C10 mg0 mg
Natrium2 mg2 mg
Kalium120 mg110 mg
Calcium4 mg7 mg
Fosfor10 mg7 mg
IJzer0,2 mg0,3 mg
Magnesium5 mg4 mg
Koper0,10 mg0,06 mg
Zink0,04 mg0,12 mg
© 2015 - 2017 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf appelsap makenZelf appelsap makenDit is een recept om zelf appelsap te maken zonder sapcentrifuge. Kook simpelweg de geschilde appels en binnen drie uur…
Kir, cocktail van vlierbessen en frambozenkokokoscocktailEen Kir royaal maar dan zonder alcohol. Een dorstlessende prachtige cocktail van vlierbessensap met bramensap en een ove…
Kerstdrankjes – Frambozenbowl en meloenbowlFrambozenbowl en meloenbowl. Drankjes waar ook de kinderen dol op zullen zijn. U vindt hier het alcoholvrije recept voor…
Gezond snacken, heerlijk en gemakkelijkWie wil het niet, gezond kunnen snacken. Dit kan ook, als je snacks maar met beleid samenstelt en klaarmaakt. Er zijn me…
Kerstdrankjes – AardbeienbowlBowl, een geliefd drankje. U vindt hier diverse recepten voor aardbeienbowl. Alcoholische aardbeienbowl met rosé wijn, a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flunse (Patrick Geltinger), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/08-11-2012
  • http://www.flevosap.nl/Proces
  • https://webshop.ekoplaza.nl/nl/voorraadkast/koude-dranken/vruchtensap/8711521924325.html
  • http://www.ah.nl/producten/product/wi124429/flevosap-appelsap
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=69

Reageer op het artikel "Is appelsap gezond?"

Reactie

Toos, 15-09-2017 11:03 #1
Kan te veel appelsap een allergische jeukende reactie geven?

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 08-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!