InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Bessen, verschillende soorten en hoe gezond zijn ze?

Bessen, verschillende soorten en hoe gezond zijn ze?

Bessen, verschillende soorten en hoe gezond zijn ze? Vooropgesteld dat er verschillende soorten bessen zijn, kunnen we ook stellen dat we ze allemaal als gezond kunnen betitelen. De een heeft net iets meer of minder voedingswaarde en waardering bij de mens dan de ander, maar iedere bessensoort komt ergens tot zijn recht in een gezond voedingspatroon. Maar wat voor voedingswaarde bevat de bes en wat zijn de populairste?

Allemaal bessen

De meeste bessen zijn klein van omvang en sappig. Verder hebben ze stuk voor stuk een opvallende kleur. Allerlei dieren (vooral de vogels) moeten ze namelijk goed kunnen zien. De plant waar de bes groeit, is immers afhankelijk van de verspreiding door deze dieren.

Voor de mens geldt dit niet, die wil gewoon lekkere vruchten eten. Wetende dat ze gezond zijn en omdat ze voor de meeste mensen een prettige smaak hebben. De meest bekende zijn:
  • Zwarte bes deze bes heeft een wat kruidige smaak. Sommige mensen vinden dit lekker, maar het is niet de meest populaire bes. De bes heeft een wat doffe kleur.
  • Aalbes (rode en witte bessen) afkomstig uit Europa en West Azië en in rode en witte variant. Ze zijn maar klein, zijn max. 1 cm in doorsnee. De rode groeien in trossen en ze hebben een typisch zurig vruchtvlees, de witte is net even wat zoeter van smaak.
  • Blauwe bes afkomstig uit Noord-Amerika en is na de Tweede Wereldoorlog geïntroduceerd in Europa. De bes groeit in trossen aan vrij hoge struiken en is nogal populair in (West) Europa.
  • Kruisbes de kruisbes kan rond of langwerpig zijn, soms glad en soms een beetje harig. Ze zijn meestal zoet, maar hebben ook wel eens een zurige ondertoon. Het is een typisch Europese bes (West en midden Europa).
  • Cranberry Noord-Amerika is de basis van deze bes. Ze hebben een lichtrode kleur en zijn ietwat ovaal. De bes is vers een beetje wrang en wordt als zodanig dan ook meestal niet gegeten.

Bewaren

Bessen zijn, zeker in een smoothie verwerkt, erg populair. Koop ze vers* en goed op kleur. Om ze enkele dagen goed te houden is het belangrijk ze direct na aankoop in de koeling te leggen. De bessen wassen en een steeltje verwijderen moet pas plaatsvinden als je ze wilt gaan gebruiken. Laat bessen vooral ook niet lang in water liggen na het wassen. Bessen gaan anders snel in kwaliteit achteruit.

* Inmiddels hebben de meeste supermarkten ze ook in kleine verpakkingen in de diepvries liggen. Dit is met name handig voor het maken van een smoothie.

Voedingswaarde van bessen

Bessen zijn gezonden te noemen en hoewel de ene bes net iets meer dan de andere zal bevatten, is het grofweg als volgt:
  • Vitamine B1, B2, B6
  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • Beta caroteen
  • Retinol
  • foliumzuur
  • Natrium
  • Kalium
  • Zink
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Calcium
  • Selenium
  • IJzer

Wat doen bessen voor de gezondheid?

Anthocyaan, wat de blauwe bes zijn kleur geeft, heeft een positieve werking op het hart en de bloedvaten. Het is met name cholesterol verlagend. De rode bes en de cranberry hebben ook een positieve werking als het gaat om ons hart en bloedvaten.

De antioxidanten in de bessen zijn weer goed om het verouderingsproces tegen te gaan en zijn ontstekingsremmend. Ook hier geldt weer dat met name de blauwe bes er boordevol mee zit. Combineer blauwe bessen alleen niet met suiker, deze combinatie breekt de werking van de blauwe bessen een heel eind af.

Cranberry is bijvoorbeeld weer een boostgever als het gaat om het immuunsysteem en helpt bij blaasproblemen. De rode bes zou ook een positieve werking hebben voor mensen met diabetes, blaasproblemen, cirrose en pijn bij het plassen.

Bessen als maaltijd

Dagelijks bessen als maaltijd is mogelijk iets te veel van het goede. Maar een fruitmaaltijd waar de verschillende soorten bessen deel vanuit maken, is wel een aanrader. Fruit geeft voldoende natuurlijke suikers en is erg smakelijk, eventueel gecombineerd met een zuivelproduct als magere kwark of yoghurt.

Tot slot

Bessen zijn gezond voor de mens en bieden net een andere smaak in het pallet van al die vruchten die we al nuttigen. Bovendien hebben ze een aantrekkelijke kleur, wat in een mix van vruchten weer prettig oogt (en veel mensen zijn visueel ingesteld, dus is een pre) en tenslotte zijn ze bij uitstek geschikt in een smoothie. Gezondheid ten top en heerlijk te combineren met ander fruit, ijs of zuivelproduct.
Gerelateerde artikelen
Zomerfruit, lekker en gezondZomerfruit, lekker en gezondIn dit artikel vindt u informatie over drie verschillende zomervruchten. Deze drie soorten zomervruchten die besproken w…
De cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry een unieke en gezonde vrucht op TerschellingDe cranberry wordt veelal gezien als typisch streekproduct van het Waddeneiland Terschelling. De cranberry komt daar in…
Geld verdienen met het verkopen van fruitDe zon straalt weer heerlijk aan de hemel, de mensen komen weer naar buiten en jij wilt graag wat geld verdienen! Als de…
Fruit, wat is gezonder?Fruit, wat is gezonder?Fruit verzorgt het lichaam optimaal met belangrijke vitaminen en mineralen. Echter, sommige fruitsoorten zijn nog gezond…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • Groenten en fruit mei 2015: http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/bessen.html
  • Gezondheid België - mei 2014: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=16274

Reageer op het artikel "Bessen, verschillende soorten en hoe gezond zijn ze?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!