InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van groene banaan

De geneeskracht van groene banaan

Groene bananen hebben geneeskracht die gele bananen niet hebben. Groene bananen zijn niet echt lekker maar je kunt ze wel eten. Met groene banaan wordt in dit geval bedoeld: de onrijpe gele banaan die normaliter als snackfruit wordt ingenomen. Een onrijpe banaan kan vrij droog smaken. Groene bananen hebben medicinale waarde voor mensen met diabetes mellitus type 2. Daarnaast hebben ze geneeskrachtige eigenschappen bij een maagzweer. Dat zijn wetenschappelijk vastgestelde werkzaamheden.

Inhoud:

Naamgeving

Waarom gebruiken we Latijn in de wetenschap? Een kort antwoord is: zodat we zeker weten over welke plant het gaat. Een van de bananen waar het over gaat is de Musa sapientum. Er zijn veel verschillende soorten bananen.

Algemene informatie

Soms is onrijp fruit gezonder dan rijp fruit. Meel of poeder van onrijpe, groene bananen is anno 2015 een nieuwkomertje in supplementland. Het is nog maar net onderzocht. Veel supplementen zijn ontwikkeld uit het feit dat ze een afvalproduct zijn, zoals mangoschillen en appelschillen. Groene bananen zijn echter geen afvalproduct. Je moet ze speciaal kweken. De bananenboom bloeit maar één keer. Daarom is het kiezen: wil ik gele, rijpe bananen eten of kleinere groene bananen drogen om bananenpoeder van te maken? Daarom is het poeder van groene bananen nog vrij exclusief.

Groene bananen / Bron: Rosendahl, Wikimedia Commons (Publiek domein)Groene bananen / Bron: Rosendahl, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Voedingstoffen groene bananen

In 1993 deden onderzoekers uit Sri lanka een studie naar de fytonutriënten van meel van groene bananen. De onderzoekers vinden het een nutritief rijk meel wat een volwaardig vervanger kan zijn van andere melen. Er zitten veel polysachariden in. Deze meervoudige suikers zijn moeilijker afbreekbaar en hebben geen bloedsuikerspiegelverhogend effect. Daarnaast bevat het veel kalium en vitamine C. Ook is het een natuurlijke, plantaardige bron van proteïne, vet, vezels, cellulose en lignine. In 2015 verscheen er een Fins onderzoek. Men had een studie gedaan naar de opname van ijzer. Er bleek geen verschil te zijn in de opname van ijzer uit rijpe banaan of onrijpe banaan, zo zagen de onderzoekers. Het is te verwachten dat hetzelfde geldt voor alle andere voedingstoffen.

Er zitten meervoudige suikers in onrijpe banaan. Deze zijn moeilijker afbreekbaar en hebben geen bloedsuikerspiegelverhogend effect.

Ontstekingsremmer leucocyanidine

Engelse onderzoekers identificeerden in 1998 de flavonoïde leucocyanidine als maagzweerremmend middel in de groene banaan. Men kon het niet nalaten om gelijk een synthetische vorm van leucocyanidine te produceren en dat bleek volgens de Engelse onderzoekers eveneens ontstekingsremmende effecten te hebben.

Groenebananenpoeder tegen metabool syndroom

Uit Braziliaans onderzoek uit 2014 blijkt dat groene bananen de bloedsuikerspiegel beter reguleren. In het onderzoek moesten proefpersonen 45 dagen lang elke dag groenebananenpoeder innemen. Het bleek dat de bloedsuikerspiegel beter werd gereguleerd. De onderzoekers hadden een afname in het lichaamsgewicht verwacht maar daar bleek geen sprake van. Suikers werden sneller verteerd en de bloeddruk van de proefpersonen was ook wat naar gezondere hoogtes gedaald. Groenebananenpoeder werkt regulerend op de bloedsuikerspiegel en op de bloeddruk. De onderzoekers raden het aan bij metabool syndroom, het voorstadium van suikerziekte of diabetes mellitus.

Pasta van bananenmeel

Braziliaanse onderzoekers slaagden er in 2012 in om een pasta te maken op basis van bananenmeel. Men gebruikte het meel van groene bananen. Deze pasta is glutenvrij. Daarom is het een alternatief voor mensen met coeliakie of gluten-intolerantie. Ook mensen met andere darmziekten zoals lekkedarmsyndroom, prikelbaredarmsyndroom of de ziekte van Crohn kunnen er baat bij hebben.

Ga eens glutenvrij pannenkoeken bakken met groenebananenmeel.

Bananenmeel tegen maagzweer

In 1984 werd er een onderzoek gedaan waarbij men de maagwand van ratten had beschadigd door ze aspirine te geven. Het bleek dat als de ratten vervolgens groenebananenmeel te eten kregen, de ontstekingen in het spijsverteringskanaal sneller herstelden. Rijpe bananen bleken echter niet effectief te werken. De aspirine had de proefdieren een maagzweer gegeven, iets wat ook bij mensen kan gebeuren. Het bleek dat de maagzweren bij de ratten die bananenmeel aten, sneller genazen. Men gebruikte in het onderzoek onrijpe bananen. Volgens Indiaas onderzoek uit 2011 werkt het goed bij maagzweren en maagontstekingen. Zij maakten gebruik van de kennis dan leucocyanidine een zweerbestrijdende werking heeft. Er werden sneller nieuwe cellen aangemaakt. Er werd meer slijm uitgescheiden waarvan uit een beschermende werking gaat en het slijm werd steviger van structuur waardoor de zweer werd beschermd van de buitenwereld en het genezingsproces effectief kon plaatsvinden. Nigeriaanse onderzoekers voegen daar in 2013 aan toe dat het genezende effect ook kan komen door een verhoogd cyto-protectie ofwel bescherming van de cellen tegen giftige stoffen.

Onrijpebanaanmeel, goed voor de darmen

Braziliaans onderzoek uit 2012 concludeert dat onrijpe, groene bananen een nuttig supplement is dat hulp kan bieden bij spijsverteringsproblemen. Men ziet dat er meer antioxidanten in de spijsverteringskanalen zitten als er groene bananen worden gegeten. Men raadt het eten van groene bananen aan om ontstekingsziekten in de darmen te voorkomen. Deze ontstekingsziekten kunnen uiteindelijk leiden tot coeliakie en lekkedarmsyndroom. In het onderzoek werd het meel van onrijpe, gedroogde dwergbananen gebruikt.

Eet- en drinktips groenebananenpoeder

Poeder van groene bananen is een supplement. Maar omdat het natuurlijk is kun je het gewoon toevoegen aan bestaande voeding. Eventueel kun je het aanwenden om een nieuw recept mee te maken. Heb je wel eens gedacht aan een milkshake met groenebananenpoedersmaak? Of lijkt een combinatie met gewone bananenpoeder je wat? Hier staan nog een paar culinaire ideeën voor deze gedroogde en verpoederde vruchtensoort:
  • Poeder van groene bananen kun je eenvoudigweg aan een zelf gemaakte muesli of havermout toevoegen. Ook aan andere papsoorten of graanontbijten kun je dit toevoegen.
  • Het is een ideaal poeder om in kleine mate toe te voegen aan een smoothie of sap uit een slowjuicer.
  • Poeder van groene bananen is ideaal om mee te stampen door een stamppot. Eventueel kun je een stamppot zuurkool verrijken met echte bananen.
  • Groenebananenpoeder kun je over een salade strooien.
  • Doe eens wat Hollandse kaas op biologisch, bruin brood, smeer daar veel kwark op en strooi er groenebananenpoeder overheen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van banaanDe geneeskracht van banaanBanaan is niet alleen lekker en gezond. Het biedt eveneens geneeskracht tegen sommige ziekten. Zo kun je een detox uitvo…
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
De geneeskracht van bananenpoederDe banaan is lekker en voedzaam maar bananenpoeder is zo voedzaam dat het als medicijn kan dienen bij een maagzweer! Er…
Hoe maak je een groene smoothie?Hoe maak je een groene smoothie?Hmmm, smoothies zijn lekker én gezond. Smoothies die net iets beter voor je zijn, zijn groene smoothies. Hierin verwerk…
Waar zijn bananen goed voor?Waar zijn bananen goed voor?De banaan is een lange en ietwat kromme gele vrucht, wat groeit aan een bananenplant. Deze bananenplant is ís werelds gr…
Bronnen en referenties
  • Voedingstoffen groene bananen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8385333
  • Opname ijzer banaan: http://www.foodandnutritionresearch.net/index.php/fnr/article/view/25976
  • Ontstekingsremmer http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10404428
  • Groenebananenpoeder metabool syndroom: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24951987
  • Pasta bananenmeel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22889636
  • Bananen maagzweer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1987262/
  • Darmen onrijpebananenmeel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22464807
  • Tegen maagzweer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249781/
  • Afbeelding bron 1: Rosendahl, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van groene banaan"

Reacties

Vereniging Aaneen, 08-03-2018 14:08 #2
Gouden tip!: Groene bananen worden in de Surinaamse keuken gekookt als aardappelen en ook zo genuttigd bij de warme maaltijd!

Jaap, 04-10-2016 16:16 #1
Wat moet ik nu geloven?
http://www.hetkanwel.net/2015/03/16/welke-banaan-is-beter-voor-je-de-rijpe-of-de-onrijpe/

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!