InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is erwtensoep gezond?

Is erwtensoep gezond?

Is erwtensoep gezond? Erwtensoep is een bekende soep in Nederland die ook wel snert genoemd wordt. Het kan gemaakt worden van spliterwten (of doperwten), prei, bleekselderij, knolselderij en varkensvlees. Daarnaast zitten er vaak stukjes rookworst in. Erwtensoep kun je zelf maken of je koopt een kant en klare erwtensoep uit de supermarkt. Welke van de twee is gezonder?

Wat is erwtensoep?

Erwtensoep is een soep gemaakt van spliterwten (of doperwten), prei, bleekselderij, knolselderij en varkensvlees. Hierbij worden ook vaak stukjes rookworst toegevoegd. De soep is een bekende winterse maaltijd in Nederland. Naast Nederland wordt het ook veel in andere landen gegeten. In Zweden is het bijvoorbeeld de gewoonte om erwtensoep wekelijks te eten.

Spliterwten gezond?

Spliterwten zijn een ingrediënt in erwtensoep dat vaak wordt gebruikt. Er worden soms ook doperwten gebruikt. Spliterwten hebben een aantal gezonde eigenschappen.

Zeer lage glycemische index

Met een zeer lage glycemische index van 22 zijn spliterwten een perfect product voor mensen met diabetes. De glycemische index geeft namelijk aan hoe snel de suikers van het product door de darmen worden verteerd. Bij spliterwten heb je geen last van bloedsuikerpieken.

Goed voor het hart

De vezels in spliterwten verlagen het LDL cholesterol. Hierdoor wordt de kans op hart- en vaatziekten verminderd. Daarnaast helpen spliterwten met het behouden van een goede bloeddruk. Een te hoge bloeddruk kan voor hartklachten zorgen.

Juiste gewicht

In spliterwten zitten nauwelijks calorieën, terwijl je er toch van eet. Daarnaast zitten er veel vezels in spliterwten. Bij voedsel met veel vezels duurt het vaak langer om het op te eten. Hierdoor ben je langer bezig met eten. Daarnaast verzadigt voedsel met vezels meer, waardoor je minder trek in andere producten hebt.

Verschil met doperwten?

Doperwten en spliterwten komen van dezelfde plant, maar zijn ze in een ander stadium geplukt en bewerkt. Spliterwten hebben hun velletje niet meer. Daarnaast hebben doperwten een hogere glycemische index dan spliterwten.

Andere bestanddelen in erwtensoep zijn prei, bleekselderij, knolselderij, varkensvlees en rookworst. Niet al deze ingrediënten worden door iedereen gebruikt.

Prei

In prei zitten veel vitaminen, waaronder vitamine K en C. Verder beschikt het over veel mineralen zoals ijzer en koper. Naast deze goede bestanddelen zitten er ook fytonutriënten in prei. Dit is een stof die goed is voor de bloedvaten.

Bleekselderij

Bleekselderij zit ook vol met vitaminen. Er zit een goede hoeveelheid vitamine A, B11, K in. Bovendien zitten er mineralen zoals kalium, molybdeen en mangaan in bleekselderij.

Knolselderij

Ook in knolselderij zit veel vitamine K, met erwtensoep ben je dus verzekerd van een goede dosis vitamine K. Daarnaast is vitamine B5, B6 en C goed vertegenwoordigt in knolselderij. Verder bevat knolselderij fosfor, ijzer, koper en mangaan.

Rookworst

In rookworst zit veel vet, ook in de magere variant. Het veelvuldig eten van rookworst is dan ook zeker niet gezond. Maar als je het met mate eet is het geen probleem voor je gezondheid.

Supermarkt erwtensoep versus eigengemaakte erwtensoep

Zelf gekookte verse producten zijn altijd gezonder dan supermarktproducten. Dit omdat er bij supermarktproducten vaak ingrediënten worden gebruikt om het product houdbaar te houden. Daarnaast weet je precies wat er in het product zit als je het zelf maakt. Zelf erwtensoep maken is dus gezonder.
Gerelateerde artikelen
Magere snert of erwtensoep: hoe maak je magere snert?Magere snert of erwtensoep: hoe maak je magere snert?Magere snert of erwtensoep maken is zo moeilijk niet. Vaak wordt de volvette variant gegeten met veel worst, varkensvlee…
Soep, tussendoor of als maaltijd, altijd lekker!Soep, tussendoor of als maaltijd, altijd lekker!Soep is lekker en gezond, dat weet iedereen. Of je het nu als tussendoortje eet of bij de maaltijd, of zelfs als vervang…
Het snelle snert receptSnert of ook wel erwtensoep genoemd, is een van de weinige traditionele gerechten in Nederland. Maar snert is wel heel e…
Typische winterreceptenTypische winterreceptenOmdat zowat alle groenten en fruit het hele jaar door verklaarbaar is, raken we haast het gevoel bij de typische seizoen…
Erwtensoep in november: dat is de slachtmaandErwtensoep in november: dat is de slachtmaandVroeger was november de maand waarin traditioneel het varken werd geslacht. Meteen na de slacht werd het varken buiten o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • http://www.livestrong.com/article/354682-health-benefits-of-green-split-peas/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Erwtensoep
  • https://www.salusi.nl/varkensvlees-gezond-voordelen-en-nadelen-varken-dieet/
  • http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/84/rookworsten-slecht
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/

Reageer op het artikel "Is erwtensoep gezond?"

Reacties

Marcel, 15-05-2018 10:35 #4
Sandra:

Je vergeet hierbij dat spliterwten vaak ingedroogd zijn en als je er soep van maakt er dus heel wat vocht bij moet. Als je doperwten net zo zou indrogen zou je er per 100 gram nog meer koolhydraten uit halen en ook nog eens sneller vanwege de hogere GI

Sandra, 01-12-2017 15:51 #3
Vreemd.In gedroogde spliterwten zitten per 100 gram 359 calorieën. (61 gram koolhydraten)Ik vind dat nogal wat. Zou je toch bijna denken dat je dik wordt van erwtensoep. In 100 gram doperwten uit een potje zitten 61 calorieën.

Maarten, 09-03-2017 12:32 #2
In erwtensoep uit blik zit ook erg veel zout. Als je een grote eter bent en in je eentje een blik op kan, dan kom je al ver boven de dagelijks aanbevolen hoeveelheid uit. Na het laten staan van de vuile vaat heb ik weleens uitgekristalliseerd zout gezien in de restjes blik-erwtensoep! Tegenwoordig maak ik de soep zelf. Echt veel lekkerder!

Y., 03-03-2017 19:13 #1
Handig om te weten, nu eet ik zeker mijn kom leeg.

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 19-01-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!