InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van citroenschil

De geneeskracht van citroenschil

De geneeskracht van citroenschil Citroenschillen zijn gezond. Je hoeft ze niet weg te gooien. Je kunt ze drogen en later gebruiken als goedkoop supplement. 100 gram citroenschilpoeder kost anno 2015 ruim acht euro. Citroenschillen hebben niet alleen voedingswaarde; ze beschikken zelfs over geneeskracht. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat citroenschil wel eens een goed medicijn kan vormen bij prostaatkanker. Ook bij obesitas kan het een uitkomst zijn. Daarnaast worden de symptomen van diabetes mellitus type 2 verlicht met citroenschilolie.

Inhoud:

Droog zelf citroenschillen

Je kunt citroenschillen drogen. Gebruik enkel biologische citroenschillen zodat je zeker weet dat er geen pesticiden op zitten. Voor het drogen moet je de schillen uitvoerig wassen. Laat ze eerst een half uur weken in zout water. Spoel ze daarna onder de stromende kraan af. Vervolgens kun je ze afdrogen.

En passant limonade maken

Je kunt de vruchten schillen maar het is handiger om het citroensap uit te persen. Dit citroensap kun je mengen met water en suiker. In Zuid-Amerikaanse landen wordt dit een limonade genoemd en is het te koop in elk restaurant. In plaats van suiker kun je het zonder suiker drinken, met stevia of met honing. Als ze in kleine stukjes worden gesneden drogen ze sneller. Na het drogen kun je ze verpoederen in een koffiemolen, keukenmachine of een blender. Daarna kun je dit poeder als extract innemen. Je kunt ze ook als smaakmaker gebruiken in bijvoorbeeld ijs, een smoothie, of als instantpoeder voor een verfrissende drank.

Fruitvliegjes kunnen niet tegen citroenschil

Argentijns onderzoek uit 2002 laat zien dat citroenschillen toxisch zijn voor fruitvliegjes maar dat citroensap niet toxisch is voor deze beestjes. Schillen bevatten stoffen die insecten op afstand houden. Deze zelfde stoffen in schillen zijn niet giftig voor de mens maar kunnen wel bijdragen aan het voorkomen en genezen van ziekten. Met andere woorden: de mens kan de stoffen in citroenschillen die worden gebruikt om de citroen te beschermen tegen gevaren van buitenaf aanwenden om gezondheidsvoordelen te verkrijgen.

Citroenschil tegen kanker

Uit onderzoek uit 2000 blijkt dat inname van citroenschil goed lijkt te zijn tegen kanker. Het onderzoek werd uitgevoerd op mensen maar op een te klein aantal mensen om definitieve conclusies te trekken. Taiwanese onderzoekers deden in 2013 specifiek onderzoek naar de werking van citroenschil bij prostaatkanker. De wetenschappers concluderen dat citroenschil een nieuw en zeer effectieve behandelingsmethode is tegen prostaatkanker. Het onderzoek werd gedaan door menselijke prostaatkankercellen te injecteren in muizen. Met dit soort onderzoeken geldt altijd de regel dat het ethisch onverantwoord is om een wetenschappelijk onderzoek uit te voeren op mensen, met als redenering dat de wetenschappers de patiënten een chemokuur en bestralingstherapie onthouden. Dat ondanks er genoeg vrijwilligers zijn die niet geloven in chemokuur en bestralingstherapie, mede omdat deze beide therapieën als bijwerking hebben dat ze juist kanker kunnen veroorzaken.

Citroenschillen verlagen cholesterol

In schillen van citroenen zit veel pectine. Nederlandse onderzoekers van de Universiteit van Utrecht rondden in 2002 een onderzoek af naar de antikankerwerking van pectine. Men vergeleek de werking met consumptie van citroenschillen en het afvalwater van citroenschillen waaraan pectine was onttrokken. Als deze stoffen werken cholesterolverlagend; de lever slaat minder cholesterol op als één van deze producten werd gegeven aan muizen. De onderzoekers concluderen dat pectine, citroenschil en het afvalwater van citroenschillen cholesterolverlagend werken en dat dit komt door pectine en andere stoffen in citroenschil. Overigens is er een grote controverse tussen wetenschappers betreffende de aard van cholesterol De ene groep wetenschappers denkt dat cholesterol een stof is die verlaagd moet worden in het bloed en de andere groep wetenschappers zegt dat het lichaam niet voor niets cholesterol aanmaakt en dat deze stof juist belangrijke voedingsstoffen in het lichaam vervoert naar plaatsen waar het nodig is.

Citroenschil tegen obesitas en insulineresistentie

Je weet misschien al dat citroen een wetenschappelijk bewezen middel is dat helpt bij het afvallen ofwel het genezen van obesitas. Uit onderzoek uit 2008 blijkt dat ook stoffen uit de schillen van citroenen een positieve werking hebben op de genezing van obesitas. Er werd in Japan een onderzoek gedaan op muizen. De muizen werden in drie groepen verdeeld: een groep kreeg een dieet dat laag was aan vetten, een andere groep kreeg een dieet waarin veel vetten zaten en een derde groep kreeg een dieet waarin veel vetten zaten maar waaraan 0.5% extract van citroenschillen is toegevoegd. Met vetten wordt hier bedoelt: de vetten uit supermarktoliën die veel transvet bevatten. Het blijkt dat de muizen veel minder aankomen in gewicht als hun dieet voorzien is van citroenschilextract. Daarnaast werd waargenomen dat insulineresistentie verminderde als extract uit citroenschil werd ingenomen. Verder bleek dat het vet beter verteerd wordt in combinatie met citroenschil. Volgens de Japanse onderzoekers kan geconcludeerd worden dat citroenschilextract het vetmetabolisme verbetert, de insulineresistentie vermindert en het de kans op obesitas reduceert. De onderzoekers denken dat in ons huidige eetpatroon waarin we veel oliën (en transvetten) eten citroenschilsupplementering een uitkomst kan bieden.

Citroenschilextract versnelt wondheling

Onderzoek uit Saoedi-Arabië toont aan dat suppletie met citroenschilextract het helen van een wond bij diabetespatiënten versnelt. Diabetici hebben last van minder snel helende wonden. Doordat de bloedsuikerspiegel daalt na inname van citroenschilextract kan een wond sneller worden hersteld, zo zagen de onderzoekers. Het extract van de citroenschillen werd oraal ingenomen. Het wetenschappelijk onderzoek werd uitgevoerd op ratten die men diabetes had gegeven en een wond. De ratten kregen gedurende 12 dagen 400mg/kg citroenschillen.

Citroenschilolie bevordert afbraak van vetten

Lipolyse is het proces in de spijsvertering wat zorgt voor de afbraak van vetten. Zuid-Koreaans onderzoek uit 2006 laat zien dat de etherische citroenschilolie de lipolyse bevordert. Dit mechanisme is mede verantwoordelijk voor het gegeven dat citroenschillen goed zijn tegen obesitas. De lipolyse wordt in gang gezet door de activatie van hormonen. In het onderzoek kwam naar voor dat stoffen in citroenschil beter werken dan de ketonen van frambozen, waarvan allerlei supplementen bestaan ter bevordering van het genezen van obesitas.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke conditioner en kruidenscrubZelf een haartonic maken of een bodyscrub die helemaal is gemaakt van kruiden die iemand lekker vindt, is niet moeilijk.…
Portugese recepten: NagerechtenPortugese recepten: NagerechtenHet dessert is een belangrijk gerecht in Portugal. De Portugezen houden van zoet. In dit artikel ga ik in op de typische…
KoekjesreceptenAltijd al koekjes willen bakken. Met dit artikel vind je de beste koekjesrecepten voor jong en oud. Dus ik zou maar snel…
Toetjes voor een lekker zoete nasmaakToetjes voor een lekker zoete nasmaakIeder seizoen worden er weer nieuwe recepten bedacht en uiteraard ook voor het nagerecht. Vaak zijn het varianten op bes…
De 24 lekkerste cocktails met whisky of cognac zelf maken!De 24 lekkerste cocktails met whisky of cognac zelf maken!Ze zijn hip, ze zijn cool maar bovenal zijn ze ontzettend lekker! Wie lust er nou geen lekkere cocktail? Een mix van ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RichardJohn, Pixabay
  • Kanker citroenschillen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11142088
  • Citroenschillen cholesterol: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11990004
  • Citroenschil prostaatkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23673480
  • Citroenschil fruitvliegjes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15112727
  • Citroenschil obesitas: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15112727
  • Citroenschil wondheling diabetici: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24506007
  • Citroenschilolie vetten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16637681

Reageer op het artikel "De geneeskracht van citroenschil"

Reactie

Stafke, 07-08-2016 00:43 #1
Geachte,
Ik geloof stellig in geneeskracht van citroenschillen. Maar hoeveel moet men er van nemen dagelijks? Reactie infoteur, 27-08-2016
Dat zal voor iedereen verschillen. Vaak weten mensen zelf het beste wat goed voor hen is. Paracelsus, een belangrijk arts die 600 jaar terug leefde, zei al: iedereen is zelf zijn beste arts.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!