InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van ahornsiroop of maple syrup

De geneeskracht van ahornsiroop of maple syrup

De geneeskracht van ahornsiroop of maple syrup Maple syrup komt uit Canada, alwaar het esdoornblad op de nationale banier prijkt. Esdoornsiroop wordt gewonnen uit de boom zelf. Het is het levenssap van een boom. Iets dergelijks zouden we in Europa kunnen doen met berkensiroop; dat is op dezelfde wijze oogstbaar uit de boom. Maple syrup is niet alleen een gezondere zoetstof dan suiker, het biedt geneeskracht bij een aantal aandoeningen.
Zo wordt maple syrup geoogst. / Bron: Oven Fresh, Wikimedia Commons (Publiek domein)Zo wordt maple syrup geoogst. / Bron: Oven Fresh, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving maple syrup

De bomen waarvan maple syrup wordt geoogst zijn voornamelijk de Acer saccharum Marsh. en Acer rubrum L. Deze bomen zijn inheems in Noord-Amerika en je ziet ze vooral in Quebec, Canada. Het wordt in Nederland esdoornsiroop genoemd omdat het van de boom esdoorn komt. Ahorn is een andere en meer gebruikte naam voor deze boom; vandaar de naam ahornsiroop.

Maple syrup of ahornsiroop

Maple syrup wordt geoogst in de late winter en de vroege lente. In die tijd maakt de boom veel levenssappen aan om opnieuw bladeren te krijgen. Uiteraard wordt er niet te veel geoogst anders zou de boom het niet overleven. Er zit veel sucrose in maple syrup. Daarnaast bevat het mineralen, oligosacchariden, aminozuren, organische zuren en polyfenolen. Suiker bevat vrijwel alleen maar sucrose. Door de fytonutriënten in maple syrup is dit natuurproduct van totaal andere aard dan kristalsuiker.

Maple syrup werkt samen met antibiotica

Canadees onderzoek uit 2015 toont aan dat er vele polyfenolen in maple syrup zitten. Deze hebben een antibacteriële activiteit. Deze polyfenolen hebben een synenergetische werking met antibiotica. Dat betekent dat maple syrup antibiotische voeding of medicijnen helpt bij het bestrijden van ziekmakende bacteriën. Catechol wordt als werkzame stof benoemd. Het onderzoek wil een beginpunt zijn om de synenergetische werking van ahornsiroop in kaart te brengen. Vanaf het derde millennium zijn wetenschappers steeds vaker onderzoek gaan doen naar hoe stoffen samen werken. In de 150 jaar wetenschappelijke ontwikkeling daarvoor werd slechts de werkzaamheid van één stof in het lichaam onderzocht. Vandaar dat anno 2015 in de geneeskunde er altijd maar één werkzame stof in een pil zit.

Antioxidanten

Amerikaanse onderzoekers rondden in 2009 een onderzoek af naar de antioxidantwerking van suikeralternatieven. Men zag dat witte suiker ofwel kristalsuiker samen met agavesiroop en glucose-fructosestroop vrijwel geen beschikking hebben over antioxidanten. Honing, bruine suiker in de vorm van rietsuiker en maple syrup leveren een kleine hoeveelheid antioxidanten. De gezondste suikervervangers zijn ruwe rietsuiker (oerzoet) en vooral de molasse die achter blijft als suiker wordt geraffineerd. Maple syrup doet het in dit rijtje redelijk; het is qua gezondheid vergelijkbaar met honing. Honing en maple syrup zijn als onbewerkte natuurproducten het meest gezond want molasse is een overblijfsel van de suikerindustrie. Het wordt vaak gebruikt om alcohol voor bijvoorbeeld rum van te maken, waardoor de vele vitaminen en mineralen alsnog verloren gaan. Vandaar dat rum gebrouwen wordt in landen waar veel suikerriet verbouwd wordt zoals Cuba en Suriname. Overigens is molasse te koop in sommige winkels.

Polyfenolen

In 2011 publiceerden Amerikaanse een onderzoek waar de vondst van maar liefst 30 nieuwe polyfenolen werd aangekondigd. Polyfenolen zijn stoffen in planten die allerlei gezonde werkingen hebben, net als vitaminen en mineralen, maar wetenschappers zijn nog niet op de hoogte van welke soorten polyfenolen er allemaal zijn. Er zijn duizenden verschillende soorten polyfenolen. De stoffen die in ahornsiroop werden ontdekt betroffen met name drie lignanen. Het kan zijn dat wetenschappers in de toekomst nog veel meer polyfenolen in maple syrup ontdekken. De Amerikaanse onderzoekers zagen verder dat er stoffen in maple syrup zitten die net zo goed vrije radicalen elimineren als vitamine C en beter vrije radicalen elimineren dan BHT, een commerciële, synthetische antioxidant. In 2010 had er reeds een soortgelijk onderzoek plaats gevonden en de twee onderzoeken zijn consistent met elkaar.

Maple syrup goed voor de lever

Hoewel de medicinale eigenschappen van maple syrup nog niet helemaal onderzocht zijn kun je nu al zeggen dat deze stof een enorm geneeskrachtig potentieel heeft. Uit Japans onderzoek op ratten uit 2011 blijkt dat het goed is voor de lever.

Maple syrup tegen diabetes

Een ander onderzoeksteam zag dat maple syrup goed werkt bij leververvetting. Deze ziekte komt veel voor onder mensen met metabool syndroom, wat uiteindelijk kan uitmonden in diabetes type 2. Daarnaast zijn er belangrijke aanwijzingen dat ahornsiroop de bloedsuikerspiegel nivelleert. De onderzoekers zien hun onderzoek als een opstapje naar nieuwe kennis over hoe voedsel synenergetisch kan werken met medicijnen tegen diabetes. Synenergie betekent: elkaar versterkend. Anno 2015 ziet de officiële geneeskunde diabetes als een ongeneesbare ziekte. De medicijnen zouden niet helpen om te genezen maar alleen het verloop van het degeneratieve ziekteproces vertragen. Dat blijkt uit het feit dat diabetici ondanks hun medicijnen allerlei ernstige verergeringen van de diabetes krijgen. Diabetes kan uitmonden in hartfalen, blindheid en amputatie van ledematen, met name de voeten. De ontstekingsremmende polyfenolen in maple syrup helpen mee om de degeneratieve ontwikkeling van diabetes type 2 af te remmen of misschien zelfs te stoppen. Een Japans onderzoek uit 2013 sluit hierop aan door te concluderen dat maple syrup een veel lagere GI-index heeft dan pure sucrose waardoor het volgens de wetenschappers kan helpen als preventief middel tegen diabetes, mits het gebruikt wordt als vervanging van suiker.
Gerelateerde artikelen
Zero Syrup: suikervrije vervanging voor siroopZero Syrup: suikervrije vervanging voor siroopSiropen hebben vaak ontzettend veel toegevoegde suikers. Ze bestaan bijna volledig uit suikers. Wanneer je wilt sporten…
Beleggen in AcerAcer is een computerbedrijf dat beursgenoteerd staat op de Taiwan Stock Exchange (TWSE). Hierdoor is het mogelijk om in…
Acer of EsdoornAcer of EsdoornOnder het geslacht Acer vallen grote bomen maar ook heesters. Esdoorns staan bekend om hun mooie blad qua vorm en kleur.…
Wafels, informatie en bereidingWafels, informatie en bereidingVers gebakken wafels zijn in Nederland makkelijk te verkrijgen. Op vele straathoeken worden ze verkocht, maar het is ook…
Canada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple LeafCanada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple LeafEr is veel geld te verdienen met koop en verkoop van de Canadian Gold Maple Leaf. De gouden munt is uitgegeven door Cana…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Miguel Andrade, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Antibiotica: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25819960
  • Antioxidanten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19103324
  • Polyfenolen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3140541/
  • Polyfenolen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21033720
  • Maple syrup lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22146721
  • Maple syrup diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3715094/
  • Afbeelding bron 1: Oven Fresh, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van ahornsiroop of maple syrup"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!