InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van honing

De geneeskracht van honing

De geneeskracht van honing Honing is misschien wel de gezondste zoetmaker die we kennen. Het is veel gezonder dan suiker. Je kunt honing gebruiken om vrijwel elk gerecht mee te zoeten. Nadeel van honing is dat als het te warm wordt de zoete smaak eraf gaat en de voedingsstoffen verloren gaan. Om deze reden mag honing nooit warmer worden dan 37 graden. Honing is een uitstekend antibioticum. Een vrouw in Amsterdam bij wie een kankergezwel was weggehaald kreeg hele potten met honing op de wond gesmeerd omdat honing het beste ontsmettingsmiddel is wat de dokter kende.

Inhoud:

Medicinale werking is een mysterie

Vele medicinale eigenschappen van honing zijn nog steeds een mysterie voor wetenschappers. Artsen en onderzoekers kunnen wel vaststellen dát het werkt maar weten niet hóe het werkt. Vermoed wordt dat gezonde bacteriën verantwordelijk zijn voor de geneeskrachtige eigenschappen van honing, met name 6 verschillende soorten lactobacilli en 4 soorten bifidobacteria.

Rauwe honing

Honing is er in twee soorten, de doorzichtige honing en de cremeversie. Wanneer je honing lang laat staan gaat het kristalliseren en wordt het troebel. Je kunt deze troebele honing weer doorzichtig maken door er een beetje doorzichtige honing aan toe te voegen en het op een verwarming te zetten. Na een paar uur is de hele pot honing weer vloeibaar. Maak honing echter nooit warmer dan 37 graden. Alle belangrijke fytonutriënten verliezen hun werking als het warmer dan 37 graden is. Het heeft dus geen zin om honing in cakeproducten, koekjes of warme sauzen te doen. Honing moet je alleen ´rauw¨ eten om voordeel te hebben van de gezonde stoffen die erin zitten. Je kunt daarom over een cake zonder suiker honing doen, zodat de cake in honing gedrenkt wordt, zo maak je een natuurlijke cake zonder suiker.

Lege honingraat / Bron: fir0002, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)Lege honingraat / Bron: fir0002, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)

Tegen darmkanker

Honing bevat enkele mineralen en vitaminen maar deze nutriënten maken nooit meer dan 2% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Dat is erg weinig. De gezondheid van een product is echter niet enkel af te meten aan het aantal vitaminen en mineralen dat het bevat. Honing bevat des te meer fytonutriënten. Er zitten veel voedingsstoffen in met ingewikkelde namen zoals caffeic acid methyl caffeaat, phenylethyl caffeaat en fenylethyl dimethylcaffeaat. Deze stoffen voorkomen darmkanker doordat ze enkele enzymen die daarvoor verantwoordelijk zijn uitschakelen.

Tegen virussen, bacteriën en schimmels

De belangrijkste medicinale eigenschappen van honing is dat ze als natuurlijk antibioticum werken. Niet alleen virussen maar ook bacteriën en schimmels kunnen worden tegen gegaan met honing. Dat was al langer bekend want in de traditionele geneeskunde werd honing op wonden gesmeerd om infecties te voorkomen. Honing wordt nog steeds als desinfecterend middel gebruikt, zelfs in ziekenhuizen.

Volle honingraat / Bron: George Shuklin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)Volle honingraat / Bron: George Shuklin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)
Een van de mysterieuze bevindingen van wetenschappers is dat honing goed is voor het geheugen.

Honing bij wonden

Een vrouw waarbij een kankertumor was verwijderd kreeg hele potten met honing op de wond gesmeerd omdat de arts van een ziekenhuis in Amsterdam, het AMC, zei dat dit het beste middel was om infecties tegen te gaan. Uit Israëlisch onderzoek blijkt dat het eten van honing het immuunsysteem dermate versterkt dat 32% van de kankerpatiënten er direct profijt van hebben. De athleten op de olympische spelen uit de Griekse oudheid gebruikten al honing om wonden sneller en zonder infectiegevaar te laten genezen Honing kan thuis, zonder tussenkomst van een arts, worden gebruikt tegen wonden die niet snel genezen of dreigen te infecteren.

Luchtweginfecties

Inwendige infecties aan de luchtpijp die leiden tot nachtelijk hoesten wat weer leidt tot slapeloosheid kan met honing uitstekend worden tegen gegaan. In een wetensschappelij onderzoek kregen patiënten, met name kinderen, of honing of een naar honing smakend medicijn waartussen op het oog geen onderscheid te maken was. Het bleek dat de mensen die honing slikten veel minder last van infecties hadden.

Honing helpt de bloedsuikerspiegel

Honing helpt mee om de bloedsuikerspiegel te controleren. Er zit veel natuurlijke fructose in wat in tegen stelling tot synthetische fructose heel gezond is. Natuurlijke fructose zorgt ervoor dat de lever beter in staat is om glucose om te zetten in glycogeen. Een tekort aan glycogeen triggert de hersenen om meer van de stresshormonen adrenaline en cortisol aan te maken om glucose uit het eiwitten uit de spieren om te zetten. Wanneer deze hormonen, met name cortisol, herhaaldelijk in actie komen dan leidt dit tot insulineresisitentie, diabetes, verhoogde kans op hart- en vaatziekten en obesitas.

Honing beter dan zoetjes of suiker

Er is nog een reden waarom honing beter is dan zoetjes of suiker. In honing zitten antioxidanten welke ook de bekende welvaartsziekten, met name diabetes type 2, kunnen voorkomen. Diabetespatiënten hebben een goede tolerantie voor honing, meer dan voor sucrose.

Gebruikstips honing

Honing doe je pas door koffie of thee als deze op drinktemperatuur(37graden) is. Anders gaat veel van de werkzame stoffen verloren. Honing kun je op brood doen of op een cake die niet te zoet is gebakken. Het is lekker om honing en mosterd te mengen met azijn voor een dressing over een groene salade. Honing is ook gezond om zo op te eten. Het smeert de keel en helpt tegen schorheid en keelontsteking. Veel zangers gebruiken honing in pure vorm om hun stembanden en keel in optimale conditie te houden. Sommige zangers gebruiken de combinatie honing en groene thee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten honingWist je dat er wel meer als tien soorten honing bestaan? Ben je ook benieuwd welke jij het lekkerst vindt? Dan wordt het…
Hoe gezond is honing?Hoe gezond is honing?Honing is een natuurproduct en dat maakt het gezond, althans zo redeneren we. Gezond leven lijkt een soort hype en we vi…
Manuka honing voor uw gezondheidManuka honing oftewel honing afkomstig van de Leptospermum scoparium, heeft een unieke eigenschap het is een van de ster…
Vijf recepten voor het maken van een gezichtsmasker!Elke week een gezichtsmasker is goed voor een mooie egale huid. Er zijn veel verschillende masker te koop in de winkel,…
Honing, een natuurproduct en natuurlijke zoetmakerHoning, een natuurproduct en natuurlijke zoetmakerHoning is de eerste zoetstof die mensen vroeger bij het bereiden van gerechten gebruikten. Heel lang is dit de enige zoe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van honing"

Reactie

Van Duijn-Zuur, 25-10-2014 11:59 #1
Veel luchtweginfecties. Hoeveel honing moet men per dag ongeveer nemen wil het affect hebben? 1? 2? theelepeltjes? of eetlepel? dank u. Reactie infoteur, 26-10-2014
Driemaal daags een eetlepel is erg goed, in combinatie met andere middelen zoals het eten van uien ( is salades, gebakken uien, uiensoep). Lees ook dit artikel, waar in staat welke voedingssoorten je kunt gebruiken bij astma en kortademigheid. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/119424-genees-met-water-astma-en-kortademigheid.html

Denk eraan om alleen biologische honing te gebruiken. Honing uit de supermarkt is zo goedkoop omdat het gemaakt wordt van puur suiker en de fabrikanten het recht hebben verworven om deze honingvervanger honing te noemen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!