Manukahoning voor uw gezondheid, let wel op het UMF gehalte

Manukahoning voor uw gezondheid, let wel op het UMF gehalte Manukahoning oftewel honing afkomstig van de Leptospermum scoparium, heeft een unieke eigenschap het is een van de sterkste antibacteriële middelen die er is. Manukahoning komt steeds meer in de belangstelling te staan. Ook worden er wetenschappelijke studies verricht naar de werking van manukahoning.Als je manukahoning koopt, let er dan op dat je manukahoning koopt met een hoog UMF-gehalte. Het UMF-gehalte in de honing bepaalt de werkzaamheid van de honing.

Wat is manukahoning

Manukahoning is honing afkomstig van de Leptospermum Scoparium. Deze boom wordt manukaboom genoemd door de Maori's. De Manukaboom komt voor op Nieuw-Zeeland en in het zuidoosten van Australië. Honingbijen verzamelen nectar op de bloemen van de manukaboom, waarvan ze een honing maken met een heel bijzondere eigenschap.
De meeste manukahoning wordt geïmporteerd uit Nieuw Zeeland, een kleiner deel is afkomstig uit Australië.

De manukahoning is een hele donkere honing. De smaak van de manukahoning valt het beste te omschrijven als pittig met een beetje een houtachtig aroma. Sommige mensen vinden de smaak van manukahoning lijken op die van heidehoning.

Antibacteriële werking van honing

Alle honing heeft in meer of mindere mate antibacteriële eigenschappen. De antibacteriële eigenschappen berusten bij de meeste honingsoorten op het hoge suikergehalte van de honing. Ook bevat honing kleine hoeveelheden waterstof-peroxide, dit stofje heeft een sterke bacterie en schimmeldodende werking. Manukahoning bevat naast de waterstofperoxide nog andere stoffen die de antibacteriële werking en de schimmeldodende werking van de honing versterken.

De eigenschap van manukahoning

Manukahoning heeft zeer sterke anti-bacteriële eigenschappen. Wetenschappelijke studies naar de werking van manukahoning hebben aangetoond dat manukahoning infecties tegen kan gaan en de genezing kan bevorderen.

UMF

De stof in manukahoning die verantwoordelijk is voor deze bijzondere eigenschap heet methylglyoxal. De concentratie van methylglyoxal in de manukahoning bepaalt uiteindelijk de werkzaamheid van de manukahoning. Hoe meer methylglyoxal in de manuka honing, hoe krachtiger de anti-bacteriële werking. Het gehalte methylglyoxal in de manukahoning wordt UMF genoemd (unique manuka factor). Hoe hoger de UMF, hoe werkzamer de honing.

Gebruik van manukahoning

Manukahoning kan zowel inwendig als ook uitwendig worden gebruikt.
Je kan de manukahoning onder andere gebruiken voor de volgende kwalen:
  • droge huid
  • maagzweren
  • slecht helende wonden herpes
  • brandwonden
  • zweren
  • geïnfecteerde wonden
  • klachten met betrekking tot het spijsverteringssysteem

Verkrijgbaarheid van manukahoning

Manukahoning wordt verkocht in de meeste reformzaken en natuurvoedingswinkels. Daarnaast is manukahoning goed te bestellen via internet. Als je manukahoning koopt let dan goed op het gehalte UMF in de honing. Dit UMF-gehalte dient op het etiket van de manukahoning vermeldt te staan. Bij lage UMF gehaltes is de manukahoning niet meer werkzaam dan gewone honing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Daria-Yakovleva, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Manukahoning
  • https://www.umf.org.nz/
  • https://www.webmd.com/a-to-z-guides/manuka-honey-medicinal-uses#1

Reageer op het artikel "Manukahoning voor uw gezondheid, let wel op het UMF gehalte"

Reactie

Willie de Bres-Buunk, 25-02-2016 20:07 #1
Voor mijn hoestende kleinkind, af en toe een half theelepeltje manuka vindt ze heerlijk!
Ze is vijf jaar, het help haar opknappen.
Kan ze er te veel van krijgen?
Ongeveer 5 x per dag een half theelepeltje.
Groeten willie.

Infoteur: P1234
Laatste update: 16-01-2020
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!