InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van pompoen

De geneeskracht van pompoen

De geneeskracht van pompoen Pompoen is een grote oranje groente die groeit terwijl hij op de grond staat. Het is een goedkope groente en je kunt hem ook prima zelf in de moestuin kweken. Hij wordt ook gebruikt als siergroente omdat hij er zo mooi uitziet. Pompoensoep is een klassiek Europees gerecht en kan erg lekker zijn wanneer het op de goede manier wordt klaargemaakt.

Inhoud:

Pompoen als superfood

Pompoen is een supergezonde groente. Zoals in vele oranje of rode groenten zit er veel vitamine A in. In Pompoen zit maar liefst 246% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) voor vitamine A. Dat is een imponerend getal. Maar het is niet de groente met het meeste vitamine A. Dat is de zoete aardappel. Ook wortelen, boerenkool, spinazie, raapstelen en snijbiet bevatten meer vitamine A dan pompoen, maar dat zijn dan ook de enige groenten. Pompoen staat 7 van alle groenten als het gaat om een hoog vitamine A-gehalte.

Bron: Kristin Molinaro, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Kristin Molinaro, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Vitamine A, C en E in pompoen

Behalve vitamine A zit er vele andere vitaminen in het knal-oranje vruchtvlees van de pompoen. Voor 100 gram pompoen geldt dat er 15% van de ADH aan vitamine C in zit. Er zit 8.5% van de ADH aan riboflavine of vitamine B2 in. Verder zit er veel vitamine E(7%ADH in. Dat betekent dat alle vitaminen die antioxidantwerking(A, C en E) hebben in ruime mate in pompoen voorkomen. Het is hiermee een hele gezonde groente. Antioxidanten bestrijden vrije radicalen die lichaamscellen aantasten waardoor er een kans bestaat dat je een van de welvaartsziekten kanker, diabetes, obesitas of hart- en vaatziekten oploopt. Het eten van groenten met de vitaminen A, C en E zorgt ervoor dat de kans op het krijgen van welvaartsziekten wordt verkleind.

Nog meer vitaminen

Het totale vitamine-gehalte gaat nog verder. Een ons pompoen bevat 6% van de ADH aan panthoteenzuur of B5. Er zit 5% van de ADH aan pirydoxine of B6 in. Pompoen bevat zowel 4% van de ADH aan B1(thiamine), B3(niacine) als B11(foliumzuur). Er zijn maar weinig groenten die zoveel verschillende vitaminen in zulke hoge hoeveelheden bevatten. Pompoen is misschien wel de goedkoopste superfood die er bestaat. Bovendien is deze vitaminekampioen makkelijk zelf te kweken in een moestuin.

Mineralen in pompoen

Ook de waarden voor mineralen mogen vermeld worden als opzienbarend. 100 Gram pompoen bevat 14% van de ADH aan koper, 10% van de ADH aan ijzer en 7% van de ADH aan kalium. Verder bevat het nog eens 5% van de ADH aan fosfor en van magnesium en zink zit er 3% van de ADH in. Daarnaast zitten er veel gezonde fytonutriënten in, met name de polyfenole flavonoïden zeaxanthine, luteïne en cryptoxanthine.

Omega3 vetten in pompoen

Pompoen bevat veel omega3-vetten in de vorm van alfalinoleenzuur. Deze zijn extra goed voor de werking van de hersenen. Walnoten bevatten relatief meer alfalinoleenzuur, om precies te zijn drie keer zo veel, maar je eet eerder 200 gram pompoen in een soep dan 70 gram walnoten want je wordt er snel vol van. Pompoen wordt gerekend tot brainfood; krachtvoer voor denkvermogen.

Pompoen, een natuurlijke ontstekingsremmer

Pompoen is een natuurlijke ontstekingsremmer. Medicijnen die ontstekingen remmen zoals aspirine en diclofenac onderdrukken alleen de symptomen terwijl de ontstekingen gewoon doorgaan. De antioxidanten in pompoen remmen de ontstekingen echt; ze nemen de oorzaak van ontstekingen weg door vrije radicalen uit te schakelen. Wanneer vrije radicalen de overhand krijgen, en dat is niet onwaarschijnlijk als je met synthtische medicijnen slechts de symptomen onderdrukt, kun je kanker krijgen. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de antikankerwerking van pompoen. Deze groente blijkt zeer effectief te zijn met het voorkomen en bestrijden van prostaatkanker. Ook darmkanker, borstkanker en longkanker kan op deze manier voorkomen worden maar er moet gezegd worden dat dit geconcludeerd wordt uit resultaten van onderzoeken met voedingssupplementen die geëxtraheerd zijn uit de pompoen zoals cucurbitanen. De hele pompooen is niet in het onderzoek gebruikt.

Eettip: Pompoensoep wordt lekkerder door er twee gekookte wortels, vers gebakken uitjes, knoflook en rode peper aan toe te voegen en het geheel samen te blenderen.

Goed voor diabetespatiënten

In pompoen zitten meerdere stoffen die goed zijn voor mensen met diabetes type 2. Alle vitaminen uit het B-complex, die veel in de pompoen zitten, hebben de eigenschap dat ze het bloedsuikerniveau reguleren. Daarnaast wordt het bloedsuikergehalte en de natuurlijke aanmaak van insuline door de alvleesklier gestimuleerd door alle cucurbita-groenten, waartoe alle pompoenen en de courgette behoren. In plaats van de alvleesklier lui maken door insuline in te spuiten, wat de reguliere geneeskunde als oplossing biedt voor diabetespatiënten, zijn kruidentherapeuten er een voorstander van om de alvleesklierzelf te prikkelen om het insulinehormoon aan te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pompoensoep recept: de ideale herfstsoep!Pompoensoep recept: de ideale herfstsoep!Het is herfst! De tijden van kou, wind en regen staat weer voor de deur. Hoog tijd voor een heerlijke herfstachtig recep…
Afvallen met pompoenDe pompoen is een vrucht die je vooral in de herfst en winter tegenkomt. Is de pompoen gezond en kan het helpen om af te…
Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,Recepten met pompoenen, pompoensoep, pompoencake,Pompoenen zijn echte herfstvruchten die veel gebruikt worden als decoratie voor huis en tuin. Pompoenen zijn onlosmakeli…
Risotto met pompoen, pompoensoep, pompoen met spek en uiHeerlijk hoe je kan variëren met pompoen. Deze groente is snel klaar en gaar en daardoor erg geschikt, voor als u weinig…
Het maken van een pompoengezichtje (pompoenen uitsnijden)Het maken van een pompoengezichtje (pompoenen uitsnijden)Rond de herfst zijn de pompoenen weer rijp. Behalve dat u van pompoenen soep kunt maken, kunt u hier ook een gezichtje u…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.nutrition-and-you.com/pumpkin.html
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=63
  • Overige foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: Kristin Molinaro, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van pompoen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 01-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Medische informatie…
Schrijf mee!