InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Djeroek poeroet gezond?

Djeroek poeroet gezond?

Djeroek poeroet gezond? De bladeren van de djeroek poeroet zijn erg gezond voor je. Ze zijn een geweldig product voor gezonde tanden en tandvlees, maar de djeroek poeroet heeft meer te bieden. Aan de boom zit namelijk ook de zogenaamde djeroek limo. Dit is een groene citrusvrucht met een aantal zeer goede voordelen voor de gezondheid. Welke voordelen zijn dit?

Wat is djeroek poeroet?

De djeroek poeroet is een boom uit Azië. De altijd groenblijvende boom heeft een vrucht genaamd djeroek limo en bladeren die een hoop voordelen voor de gezondheid hebben.

Djeroek limo

De djeroek limo is de vrucht van de djeroek poeroet. Het is een kleine groene vrucht die een rimpelige buitenkant heeft. Deze vrucht heeft de volgende voordelen.

Tegen gevaarlijke bacteriën

De vrucht vecht tegen gevaarlijke bacteriën. Het valt bijvoorbeeld de bacterie E. coli aan. Deze bacterie zorgt voor voedselvergiftiging.

Gezonde huid

De antibacteriële werking van de djeroek limo resulteert ook in een gezonde huid. Een studie uit 2014 toont aan dat de oliën uit de djeroek limo de bacteriën stoppen die voor puistjes zorgen. De oliën verminderen ook de littekens van acne en ze helen acnevlekken. Het is dus de moeite waard om ze uit te proberen voor een gezonde huid.

Tegen diabetes

Doordat er veel vezels in de djeroek limo zitten helpt de vrucht het lichaam om suikers in de bloedbaan op te nemen, hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel stabiel gehouden. Daarnaast heeft deze citrusvrucht een lage glycemische index. Dat betekent dat er geen onverwachte pieken in de bloedsuikerspiegel zullen optreden.

Veel goede vitaminen en mineralen

Net als andere citrusvruchten brengt de djeroek limo veel goede vitaminen en mineralen met zich mee. Onder andere kalium, dit is goed voor het behouden van een goede zenuwfunctie en een gezonde bloeddruk. Djeroek limo wordt ook gelinkt met goede antioxidanten en flavonoïden, onderzoekers geloven dat deze de kans op kanker verminderen.

De bladeren

De bladeren van de djeroek poeroet zijn verantwoordelijk voor een limoensmaak en aroma dat onmisbaar voor het koken in Thailand is. De bladeren hebben een donkergroene kleur met een beetje glans, ze bestaan uit twee delen.

Tanden en tandvlees

De bladeren van de djeroek poeroetboom triggeren de productie van speeksel in de mond. Speeksel zorgt ervoor dat de spijsvertering in gang wordt gezet. Daarnaast heeft het een antibacteriële werking. Om de tanden te beschermen kun je de bladeren op verschillende manieren gebruiken.
  • Je kunt de bladeren bijvoorbeeld tegen je tanden wrijven.
  • Je kunt bladercapsules innemen.
  • Tien bladeren kunnen tot een poeder worden gemaakt en worden ingenomen.
  • Je kunt kauwen op de djeroek poeroet bladeren.
  • Maak thee van de bladeren.
  • Of gebruik de olie van de bladeren om je tanden te beschermen

De olie van de djeroek poeroetbladeren wordt naast het gebit ook gebruikt voor producten als luchtverfrissers, deodorant, wasmiddel, zeep en shampoo.

Veel vitamine C

De bladeren bevatten veel vitamine C. Te weinig vitamine C kan leiden tot tandbederf, parodontitis en scheurbuik. Deze ziekten hebben vergelijkbare effecten op het gebit, zoals ontstekingen die ervoor kunnen zorgen dat er zelfs tanden verloren gaan. De olie werkt daarnaast ook zeer goed voor het verwijderen van vlekken.

Tegen griep

Het koken van ongeveer 25 doorgesneden bladeren en het daarna opdrinken van deze drank helpt tegen de griep.
Gerelateerde artikelen
Recepten Indische kip ketjap en kip kerrieRecepten Indische kip ketjap en kip kerrieIndische kip is geschikt voor allerlei doeleinden. Natuurlijk kan het gerecht altijd gegeten worden bij een Indische rij…
Sambals uit de Gordel van SmaragdAls u van heet eten houdt dan kunnen deze sambals uw gerecht misschien nog even dat tikkeltje pit geven waar u naar zoek…
Indische rijsttafel, bamisoep, sajoer lodeh en lamssatéDe Indische keuken is bij uitstek een keuken waarin men op velerlei manieren kan variëren. Met de vijf basiskruiden: ket…
3 Authentieke Indonesische recepten3 Authentieke Indonesische receptenNasi koening is een typisch Indonesisch gerecht. Dit heerlijke gerecht bestaat uit een geurige rijst die gekookt wordt i…
Recepten voor de Indische rijsttafel met sajoer en ajamRecepten voor de Indische rijsttafel met sajoer en ajamDe Indische keuken, naar Nederland gebracht door de Indonesische mensen, die eind jaren 40 naar Nederland zijn gekomen,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Francisgoh, Pixabay
  • http://aromaatherapy.blogspot.nl/2013/01/benefits-of-lime-tree-leave-for-oral.html
  • https://moobeer.wordpress.com/2011/09/02/kaffir-lime-and-leaves/
  • http://www.healthline.com/health/8-healthy-lime-facts#3

Reageer op het artikel "Djeroek poeroet gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 10-09-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!