InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is kroepoek gezond?

Is kroepoek gezond?

Kroepoek is een populaire bijgerecht bij het eten van een Indonesisch gerecht. Of gewoon op het moment dat je trek hebt in iets lekkers, maar iets anders dan chips wilt eten. Kroepoek is voor veel mensen lekker als bijgerecht. Maar is kroepoek gezond? Is kroepoek inderdaad een gezond en verantwoord bijgerecht?

Wat is kroepoek eigenlijk?

Om antwoord te kunnen geven op deze vragen is het goed om eerst te omschrijven wat er onder kroepoek verstaan wordt. Onder kroepoek vallen verschillende soorten. Zo heb je kroepoek van meel en garnaal. Dit is in Nederland verreweg de meest bekende en wordt als ‘naturel’ verkocht, het draagt de naam kroepoek oedang. Verder heb je vegetarische kroepoek, aardappel kroepoek, kroepoek op basis van vis en knoflook kroepoek. Het aanbod in kroepoek is dus erg groot.

Hoe wordt kroepoek gemaakt?

De vis (meestal garnalen) wordt gedroogd en fijngemalen net zolang tot er vismeel ontstaat. Dit vismeel wordt met meel gemengd, er wordt dus deeg van gemaakt. Als dit klaar is wordt er een soort brood van gemaakt. De plakjes van dit brood worden gedroogd en daarna gefrituurd. Zodoende ontstaat kroepoek.

Voordelen van kroepoek

Kroepoek is een zeer lekker bijgerecht bij gerechten als nasi goreng. Het is de extra toevoeging. Het beschikt over mineralen als ijzer, fosfor en magnesium. Dit zijn belangrijke mineralen. Maar hier houdt het wel op met de voordelen van kroepoek voor de gezondheid.

Nadelen van kroepoek

De kroepoek die in Nederland het bekendst is, is de kroepoek oedang. Deze lijkt erg gezond omdat het van vis en meel is gemaakt. Echter wordt de kroepoek gebakken in vet, wat het niet erg gezond maakt. Verder zit er ook nog redelijk wat suiker in.

Kroepoek vs chips

Kroepoek en chips lijken erg op elkaar, de stukken kroepoek en chips zijn even groot en ze eten beide makkelijk weg en je eet van beide snel door. Kroepoek wordt meestal als bijgerecht gebruikt, maar door de opmars van verschillende smaken lijkt kroepoek al meer op chips en het wordt door sommigen zelfs vervangen door chips als tussendoortje. Maar er zit wel degelijk veel verschil tussen chips en kroepoek. Zo is chips gemaakt van aardappelen en de meeste kroepoek is gemaakt van vis en meel. Maar welke is nu gezonder? Feit is dat ze beide over veel vet beschikken. Kroepoek beschikt over iets minder vet en op dat vlak is kroepoek gezonder. Waar chips en kroepoek ook beide over beschikken is de stof mononatriumglutamaat (MSG). Dit is een smaakstof die door fabrikanten in voedingsmiddelen is gestopt omdat het de smaakpapillen stimuleert. Hierdoor wil je meer eten en dit zorgt er dan ook voor dat je de gehele zak kroepoek of chips op eet. Een ideaal stofje dus voor de fabrikant. Het is niet wetenschappelijk bewezen, maar in grote getallen zou deze stof voor duizeligheid, flauwtes en zelfs hartkloppingen zorgen. Daarnaast heb je het liever niet in je voeding als het er voor zorgt dat je iets (ongezonds) helemaal op eet.

Een voordeel voor kroepoek is dat het vaak in zakken met minder gram verkocht wordt dan chips. Zo heb je veel 60 gram kroepoek zakken en zijn chips zakken vaak rond de 200 gram. Dus als je de neiging hebt om een hele zak leeg te eten is het bij kroepoek minder erg.

Conclusie

Als je denkt dat je met kroepoek als chips vervanger goed bezig bent heb je het mis. Het is nog steeds erg vet en bevat zelfs meer suiker dan chips. Wel wordt het verkocht in kleinere zakjes waardoor het minder erg is als je een zak volledig op. Je zult kroepoek echter vooral moeten gebruiken als bijgerecht om een gerecht net wat meer smaak te geven.
Gerelateerde artikelen
Zelf bami makenGraag zou ik mijn favoriete bami gerecht met u willen delen. Op kooksites dwalen verschillende recepten van bami rond, e…
Nasi goreng met zuurkool! Nederlands of Indisch gerecht?Nasi goreng met zuurkool! Nederlands of Indisch gerecht?Dit is een wonderlijk hoofdgerecht dat door mijn uit Nederlands-Indië afkomstige familie is overgeleverd. Van moeder op…
Zes verschillende Nasi Goreng receptenZes verschillende Nasi Goreng receptenNasi Goreng (Maleisisch voor "gebakken rijst") is een oorspronkelijk Indonesisch, maar inmiddels volledig ingeburgerd re…
Wokgerechten met varkensvlees (filet en varkenshaas)Hieronder vindt u twee heerlijke recepten voor wokgerechten met varkensvlees. U kunt het wokgerecht eten met een bord ri…
Gado-Gado, Indonesisch groentegerecht met pindasausGado-gado is een Indonesisch gerecht dat vaak wordt omschreven als groente in pindasaus. Als je in Indonesië elke dag in…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kroepoek
  • http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/hoe-wordt-kroepoek-gemaakt
  • Afbeelding onder creative commons licentie: http://nl.3weg.nl/1f.asp?f=93E05288-DB60-4BEC-8185-AFD6CEBE3EF0

Reageer op het artikel "Is kroepoek gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 30-01-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!