InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is Japanse mix gezond?

Is Japanse mix gezond?

Is Japanse mix gezond? Japanse mix is een graag geziene gast op menig tafel. Niet alleen thuis voor de buis of op een verjaardag, maar ook in sportkantines staan deze zoutjes vaak op tafel. Japanse mix vindt je verder vaak in cafés en op de (informele) bedrijfsborrel als hartige snack. Veel mensen gaan ervan uit dat Japanse mix gezond is, maar is dit in werkelijkheid ook zo? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het van belang om te weten wat nu precies Japanse mix is.

Japanse zoutjes

Japanse mix zijn eigenlijk niets anders dan een mix van Japanse zoutjes. Het hoofdbestanddeel van de Japanse mix is rijstebloem. Rijstebloem is het product dat overblijft na het vermalen van rijstkorrels zonder zaden en kiem. Het rijstebloem wordt vermengd met heet water, waar vervolgens een deeg van wordt gekneed. Van dit deeg worden vervolgens kleine balletjes gerold die daarna langzaam worden gaar gestoomd. Na dit eerste proces worden deze balletjes wederom tot deeg gekneed. Dit deeg wordt uitgerold in een rol. Aan deze rol worden een aantal ingrediënten toegevoegd die de Japanse mix hun eigen smaak geven. Dan wordt deze lange rol deeg in kleine plakken gerold en gesneden in hun uiteindelijke en definitieve vorm. Als de smaakmaker sojasaus is, dan wordt deze altijd als laatste toegevoegd. De laatste stap in het proces is dat het deeg gedroogd wordt en daarna gegrild.

Verschillende varianten en merken

Japanse mix is verkrijgbaar in verschillende varianten. Over het algemeen vindt je in elke verpakking wel zoutjes met sesamzaad, zeewier en vaak zijn er ook pinda’s aan toegevoegd. Juist deze sesamzaadjes en zeewier maken Japanse mix gezonder. Sesamzaad heeft namelijk een gunstig effect op cholesterol. Het helpt de slechte cholesterol verwijderen en draagt bij aan de goede cholesterol. Ook verlaagt sesamzaad de bloeddruk en werkt het preventief met betrekking tot hart -en vaatziekten. Zeewier heeft, net als sesamzaad, een positieve werking met betrekking tot het cholesterol in je lichaam. Daarnaast bevat zeewier veel mineralen en draagt het onder andere bij tot een gezonde darmflora. Japanse mix gezond of niet, het vindt zoals gezegd gretig aftrek.

Japanse mix is verkrijgbaar in veel verschillende merken. Vrijwel iedere bekende supermarkt heeft wel een Japanse mix van het eigen huismerk in de schappen liggen. Daarnaast bieden natuurvoedingswinkels en marktkooplui deze hartige zoutjes aan. De marketing rondom Japanse mix is veelal gebaseerd op één ding: Japanse mix is gezond!

Twijfel

Toch kun je vraagtekens zetten bij of Japanse mix gezond is. Japanse mix bevat relatief, zeker ten opzichte van andere nootjes en chips, wat minder calorieën. Natuurlijk is dit een groot voordeel. Maar is daarmee Japanse mix erg gezond? Nee, is het korte en bondige antwoord hierop. Japanse mix bevat veel zout en, zoals we allemaal weten, is een teveel aan zout ongezond. Teveel zout immers kan er voor zorgen dat je last krijgt van een hoge bloeddruk. Maar ook is er een grotere kans op hart –en vaatziekten wanneer je teveel zout binnenkrijgt. 100 gram Japanse mix van het huismerk AH bevat 1,5 gram zout. Er wordt door het Voedingscentrum geadviseerd om maximaal 6 gram zout per dag te consumeren. Van alleen Japanse mix kom je niet snel op dit aantal of je moet er wel erg veel van eten, maar vergeet niet dat zout in zeer veel producten zit en dat de meeste mensen iedere dag teveel zout consumeren.

Naast zout bevat Japanse mix ook suiker. Dat teveel suikers slecht zijn is duidelijk, maar wat is de maximale hoeveelheid bij suikers eigenlijk? De World Health Organization (WHO) heeft een maximum van 50 gram suikers per dag gesteld. In 100 gram Japanse mix zit 12 gram suikers, als je dan nog een blikje cola (33 cl) drinkt waar 35 gram suiker in zit heb je de 50 gram al bijna bereikt.

Maak zelf de keuze

We hoeven jou niet te vertellen of Japanse mix gezond is voor jou of juist niet. Dit doe je natuurlijk gewoon zelf. Zeker nu je wat meer kennis hebt van deze populaire snack. Toch kunnen we stellen dat Japanse mix een uitstekend alternatief is voor de veel ongezondere snacks als chips en frituurhapjes. Dat moge duidelijk zijn. Als je een “grootverbruiker” van Japanse mix bent kun je misschien beter wat minderen. Ben je iemand die af en toe eens een handje van deze zoutjes eet, dan is er niet veel aan de hand. It’s up to you! Maar in het geval je graag “snackt” weet je zeker dat Japanse mix voor jou het gezonde alternatief is.
Gerelateerde artikelen
Hoe los je Japanse puzzels op?Voor Japanse puzzels heb je geen abacadabra nodig of hoe je geen hoogbegaafd wiskundig talent te zijn. De puzzels zijn e…
Japanse lariks, Larix kaempferiJapanse lariks, Larix kaempferiDe Japanse lariks, Larix kaempferi, of Japanse lork (soms geschreven als Japanse larix) is een naaldboom met éénjarige n…
De Japanse Tuin op Landgoed ClingendaelDe Japanse Tuin op landgoed Clingendael in Den Haag is de enige Japanse tuin in Nederland van rond 1910 en daardoor van…
Takoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki Balls, kortweg Takoyaki genoemd, zijn één van de meest populaire fast food snacks van Japan. Het zijn gefrituur…
Japanse GezichtsmassageJapanse GezichtsmassageDe Japanse Gezichtsmassage is een verwenmoment voor jezelf en zorgt voor een heerlijk ontspannen gevoel. Het is een uitk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vanessa Sousa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.gezondheidsnet.nl/bloeddruk/de-waarheid-over-zout
  • https://www.salusi.nl/extreem-slechte-voedingsmiddelen-voor-afvallen/
  • http://onrustigebaby.nl/2012/02/21/johannesbroodpitmeel-of-rijstebloem/
  • http://www.zeewierwinkel.nl/zeewier-gezondheid/zeewier-gezond-gezondheidsvoordelen.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_zoutjes
  • Foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Japanese_Mix.jpg met dank aan Vanessa Sousa, https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Vanessa_Sousa

Reageer op het artikel "Is Japanse mix gezond?"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 30-01-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!