InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Verse kruiden - Uit de tuin, zo op je bord

Verse kruiden - Uit de tuin, zo op je bord

Verse kruiden - Uit de tuin, zo op je bord Verse kruiden geven geur, kleur en smaak aan je gerechten. Geniet ten volle van hun bijzondere eigenschappen. Hoe is de smaak, hoe gebruikt men het, waar is het lekker in en waar kan het helpen op gebied van gezondheid. De kruiden hier besproken zijn: basilicum, dille, bieslook, groene munt, koriander, tijm, rozemarijn en oregano.

Inhoud

Basilicum

  • Smaak:
Pittig,met accenten van munt, anijs en wat kruidnagel.
  • Gebruik:
Je kunt zowel de blaadjes als de steeltjes gebruiken. Laat de blaadjes niet te lang meekoken, anders verdwijnt het aroma. Voeg ze pas toe op het einde van de bereiding.
  • Lekker in:
Vis- en vleesschotels, zuiderse gerechten en salades, gerechten op basis van ei, tomaat, gestoomde groenten als courgette en obergine... Basilicum is ook het basisingrediënt van pesto.
  • Ook goed voor:
De spijsvertering. Basilicum verlicht ook hoofdpijn en krampen en helpt bij slaapstoornissen.
  • Tip:
Verscheur de blaadjes in plaats van ze fijn te hakken. Zo blijft de smaak beter behouden.

Dille

  • Smaak
Tikje zoet, met een lichte anijssmaak
  • Gebruik:
Voeg de fijngehakte dille net voor het serveren toe aan je gerecht. Zo komen de smaak en het aroma tot hun recht.
  • Lekker in:
Visschotels, bij scampi's en zalm, bij kip, in salades (zeker als er komkommer bij is) en bij groenten zoals wortels en courgette. Dille gaat ook goed samen met zure ingrediënten als azijn, yoghurt en zure room.
  • Ook goed voor:
Dille heeft een kalmerende werking en is goed voor de spijsvertering.
  • Tip:
De stengels van verse dille gaan snel slap hangen. Verwerk het kruid daarom zo snel mogelijk na aankoop.

Bieslook

  • Smaak
Fris, met een fijne uiensmaak.
  • Gebruik:
Snijd de bieslook fijn met een scherp mes of een schaar. Verwarm niet op een te hoge temperatuur, anders gaat een groot deel van de smaak verloren.
  • Lekker in:
Soepen, sauzen, dressings, salades, aardappel- en eiergerechten, gegrilde vis, schaal- en schelpdieren. Bieslook gaat ook goed samen met kalfsvlees en gevogelte.
  • Ook goed voor:
Je immuunsysteem door het hoge gehalte aan vitamine C. Bieslook is ook een goede bron van de vitamines A en B.
  • Tip:
Bieslook kun je ook decoratief gebruiken om er rolletjes vlees of vis mee vast te knopen. Dompel de stengels even in kokend water en laat meteen schrikken in koud water. De stengels zijn dan sterker.

Bieslook op de vensterplank

Men kan het hele jaar door genieten van verse bieslook uit de kruidentuin of uit potten op de vensterbank. De snelste en gemakkelijkste wijze om een kruidentuin aan te leggen, is als men in een tuincentrum jonge planten in potten koopt.
Zelf bieslook opkweken is eveneens heel gemakkelijk. Zaai het zaad direct in een schaal of pot. Trek een stukje plasticfolie erover en houd de grond gelijkmatig vochtig. Als de zaailingen ongeveer twee vingers hoog zijn haal dan de folie eraf. Zet de schaal daarna op een lichte vrij zonnige vensterbank. Vergeet vooral niet regelmatig water te geven. Oogst hooguit altijd maar de helft van de bladeren. Wacht met het snijden van de andere helft tot de blaadjes weer zijn bijgegroeid.

Groene munt

  • Smaak
Frisse muntsmaak
  • Gebruik:
Gebruik enkel hele blaadjes, de versnipperde blaadjes geven minder aroma en smaak.
  • Lekker in:
Zowel zoete als hartige gerechten. Voeg vers gehakte munt toe aan een taboulé, of aan een slaatje met komkommer of tomaten, wortelen en courgette. Ook lekker in combinatie met lamsvlees. Munt combineert ook perfect met munt of chocolade.
  • Ook goed voor:
Je spijsvertering en bij maagpijn.
  • Tip:
Vries muntblaadjes in ijsblokjes in en gebruik ze in cocktails en zomerse drankjes een feestelijke en frisse toets te geven.

Koriander

  • Smaak
Exotisch, met accenten van citroen en peterselie.
  • Gebruik:
Smaak en aroma gaan verloren als men de blaadjes opwarmt. Voeg ze daarom pas toe op het einde van de bereiding. Als je de korianderblaadjes vlak voor gebruik even in koud water dompelt, behouden ze langer hun aroma.
  • Lekker in:
Curry- en rijstgerechten, zuiderse vleesschotels en in de wok.
  • Ook goed voor:
Gewrichtspijnen en bij reumatische klachten. Verse koriander is ook een goede bron van vitamine A.
  • Tip:
Korianderzaden hebben een eerder zoete smaak, met accenten van anijs. Ze geven een bijzonder aroma aan visgerechten en schelpdieren.

Tijm

  • Smaak
Doordringend en pittig.
  • Gebruik:
Tijm is een typisch stoofkruid - samen met laurier en peterselie het basiskruid van een kruidentuiltje - en mag je, net als de gedroogde variant, mee laten koken. Gebruik liever hele tijmblaadjes, voor meer aroma.
  • Lekker in:
Ragouts, tomatensauzen en groenteschotels met tomaat, aubergine, champignons en paprika. Ook heerlijk bij gegrild vlees, vis en eieren.
  • Ook goed voor:
De luchtwegen. Drink thee van tijm als je verkouden bent en veel moet hoesten.
  • Tip:
Citroentijm is een variant van tijm, maar de blaadjes ruiken sterk naar citroen. Citroentijm is lekker bij vis, gevogelte en kalfsvlees.

Rozemarijn

  • Smaak
Doordringend, pittig, met een frisse, licht bitterzoete smaak.
  • Gebruik:
Je kunt rozemarijn, vers of gedroogd, gewoon mee laten koken, de smaak wordt alleen maar beter. Gebruik het wel met mate, want de doordringende smaak overheerst snel andere ingrediënten.
  • Lekker in:
Stoofschotels, marinades, soepen, pasta, bij lamsvlees en kip, en dit zowel vers als gedroogd. Ook heerlijk bij vette vissoorten (zalm, paling), aardappelen, groenten (bonen, spinazie, tomaten) en wildgerechten.
  • Ook goed voor:
Een opgeblazen gevoel. Rozemarijnthee verlicht ook hoofdpijn en gaat vermoeidheid tegen.
  • Tip:
Een takje rozemarijn op de kolen van de barbecue zorgt voor een heerlijke geur.

Oregano

  • Smaak
Zoet, pittig en een ietwat scherpe smaak.
  • Gebruik:
Verse oregano voeg je pas op het einde van de bereiding toe. Gedroogde kun je laten meekoken.
  • Lekker in:
Tomatenschotels, pizza's, bij gegrilde groenten, in pastagerechten en rijstschotels. Oregano geeft een aparte smaak aan gevogelte en is een ideaal kruid om een marinade van te maken.
  • Ook goed voor:
Je spijsvertering en bij buikkrampen.
  • Tip:
Gebruik niet te veel. Enkele blaadjes zijn voldoende om je gerecht op smaak te brengen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zo bewaar je verse kruidenZo bewaar je verse kruidenHoe bewaar je het best verse kruiden? Men kan ze al dan niet opgelost in olie of boter in de koelkast bewaren, men kan z…
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Kruiden in de VensterbankKruiden in de VensterbankWie van lekker eten houdt laat zijn eigen kruiden groeien in de vensterbank. Er is een groot scala aan kruiden dat hierv…
Wellness voor een prikkieWellness voor een prikkieWellness is in. Wellnes is hot. Wellness is booming business. En dus betaal je je scheel aan allerlei producten die je d…
Bronnen en referenties
  • Het grote tuinboek, Unieboek BV, Antwerpen.

Reageer op het artikel "Verse kruiden - Uit de tuin, zo op je bord"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!