InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > ZZP: als zelfstandige werken in de kinderopvang

ZZP: als zelfstandige werken in de kinderopvang

ZZP: als zelfstandige werken in de kinderopvang Er zijn veel mensen die als zelfstandige werken in de zorg. Daar was altijd veel werk waardoor de zelfstandige een goed salaris kon verdienen. Sinds de bezuinigingen van het kabinet van premier Rutte staat ook deze sector onder druk. Iemand die wil werken als zelfstandige in de zorg doet er goed aan zich aan te melden bij een gastouderbureau. Wel moet er aan allerlei eisen voldaan worden voordat er recht is op kinderopvangtoeslag. Lees er alles over in dit artikel. Steeds meer Nederlanders werken als zelfstandige zonder personeel. De afkorting daarvoor is zzp'er. Dit gebruik is sinds het einde van de vorige eeuw in opkomst. Steeds meer mensen kwamen er achter dat ze als zelfstandige beter konden verdienen dan in loondienst. Op dat moment ging het goed met de economie. Het was voor veel zelfstandige veel aantrekkelijker om zich te verhuren aan bedrijf. Voor bedrijven was het ook gunstig, omdat zij niet aan mensen vast zaten wanneer het bijvoorbeeld economisch slecht ging. Normaal gesproken moeten er dan dure vertrekpremies worden betaald. Ook hoeven ze geen pensioenpremie te betalen. Dat komt allemaal voor rekening van de zelfstandige. De zzp'er heeft dit nadeel zelf ondertussen ook wel ondervonden. Door de crisis liep het inkomen van veel van hen fors achteruit.

Werken als zelfstandige in de kinderopvang

In de kinderopvang zijn ook veel zelfstandigen werkzaam. Er zijn verschillende constructies waardoor het juist aantrekkelijk kan zijn om als zelfstandige in de kinderopvang te gaan werken. Tegelijkertijd is het belangrijk om te weten dat de markt voor de kinderopvang wel onder druk staat. Deze is juist de afgelopen jaren hard gegroeid doordat de overheid er veel geld voor vrij maakte. Zij vindt het een belangrijk doel dat ook vrouwen voldoende mogelijkheden krijgen om te gaan werken. Toen er moest worden bezuinigd was de kinderopvang ook een van de eerste slachtoffers. Veel bedrijven gingen failliet en veel banen verloren. Ouders zijn op zoek gegaan naar veelal onbetaalde alternatieven, bijvoorbeeld opa en oma die op de kinderen kunnen passen

Toelatingseisen voor het werken in de kinderopvang

Vooral aan gastouders is veel behoefte. Gastouders zijn mensen die kinderen bij hun thuis opvangen. Daar worden wel strenge eisen aan gesteld. Zo mogen ouders een maximaal aantal kinderen hebben. Sinds het schandaal bij de kinderopvang in Amsterdam met de pedofiel Robert M. zijn de eisen nog veel strenger geworden. Mensen die willen werken in de kinderopvang moeten bijvoorbeeld een Bewijs van Goed Gedrag kunnen laten zien. Ook de ruimte waarin u de kinderen opvangt moet aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet u snel genoeg met vier kinderen kunnen vluchten. Kinderen plaatsen zich minder snel dan volwassenen. Daar wordt bijvoorbeeld ook rekening mee gehouden. Verder moet u in het bezit zijn van een diploma in de sociale hoek, bijvoorbeeld Sociaal Pedagogisch Werk. Daarnaast moet u beschikken over het certificaat goed gastouderschap of een regulier EVC-certificaat. Als laatste moet u in het bezit zijn van een geregistreerd certificaat Eerste Hulp aan Kinderen van het Oranje Kruis. Dan pas heeft iemand recht op kinderopvangtoeslag.

Vergoeding voor werken als zelfstandige in de kinderopvang

U zou kunnen overwegen om bij een franchiseorganisatie aan te kloppen. Die bieden u zelf de ruimte en doen ook een deel van de promotie. U betaalt bijvoorbeeld wel een vast bedrag per kind, maar het voordeel daarvan is dat zij de administratie voor u doet. Een andere optie is om u bij een gastouderbureau in te schrijven. In dat geval melden ouders zich bij dit bureau aan en wordt er naar u door verwezen. In ruil daarvoor wil het gastouderbureau wel een vergoeding. Het voordeel hiervan is dat u zich bij meerdere bureaus aan te melden. Waarschijnlijk krijgt u op deze manier ook meer klanten, omdat ouders wanneer zij kinderopvang zoeken zich eerder zullen aanmelden bij een gastouderbureau dan op zoek gaan naar een zelfstandig persoon.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greyerbaby, Pixabay
  • http://www.zzp-nederland.nl/artikel/zzp-kinderopvang

Reageer op het artikel "ZZP: als zelfstandige werken in de kinderopvang"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!