InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Met een baby op wintersport: Waar moet je op letten?

Met een baby op wintersport: Waar moet je op letten?

Met een baby op wintersport: Waar moet je op letten? Met een baby of jong kind kun je prima op wintersport gaan. Ook een zomervakantie in de bergen is geen probleem. Wel is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal belangrijke zaken.

Laat je baby wennen aan de hoogte

Tot een hoogte van 2000 meter boven zeeniveau kun je baby's prima voor langere tijd mee de bergen in nemen. Wanneer je per se naar een skigebied wilt dat boven de 2000 meter ligt, zorg dan dat je je baby minstens vier dagen de tijd geeft om te acclimatiseren op een hoogte tussen de 1000 en 2000 meter. Zo kan het lichaam van je baby zich aanpassen aan de ijlere lucht. Houdt er ook rekening mee dat baby's in skiliften, die vrij snel naar een hogere hoogte kunnen gaan, last kunnen krijgen van de veranderde luchtdruk.

Hoogteziekte

Vanaf de hoogte van zo'n 2400 meter kan je baby last krijgen van hoogteziekte. Bij kinderen vanaf de leeftijd van vijf jaar en bij volwassenen kan hoogteziekte symptomen geven van hoofdpijn, verlies van eetlust, misselijkheid (in ernstiger gevallen braken), moeheid, duizeligheid en slaapstoornissen. In ernstige gevallen van hoogteziekte, die overigens sporadisch optreden bij verblijf onder de 4000 meter, kan longoedeem en zelfs hersenoedeem (zwelling van de hersenen door vochtophoping) ontstaan. Dit hersenoedeem kan een dodelijke afloop hebben. Het probleem is dat de symptomen bij kinderen beneden de vijf jaar minder specifiek zijn. Het kind kan bijvoorbeeld ander gedrag gaan vertonen en hangerig en vervelend worden. Deze symptomen hoeven echter niet te wijzen op hoogteziekte, maar kunnen ook een andere oorzaak hebben.

Wanneer er verdenking is van hoogteziekte is het belangrijk om meteen met het kind af te dalen naar een lager gelegen gebied.

Verkoudheid

Vanwege de luchtdrukverschillen in de bergen wordt reizen naar gebieden boven de 2000 meter afgeraden bij jonge kinderen die verkouden zijn. Zorg altijd dat je neusdruppels met fysiologische zoutoplossing bij je hebt, bijvoorbeeld otrivin neusspray. Voorkom het overbruggen van grote hoogteverschillen met een verkouden kind, en neem dit kind dus niet mee in de skilift.

Onderkoeling

Doordat kleine kinderen een relatief groot lichaamsoppervlak hebben in vergelijking tot lichaamsvolume, verliezen ze veel eerder lichaamswarmte via straling dan volwassenen. Zorg ervoor dat je je baby warm inpakt wanneer hij buiten is, maar vergeet ook niet wat kleding uit te trekken wanneer je je kind mee naar binnen neemt in een warme skihut. Zorg ervoor dat vooral de oren, de handjes en de voetjes lekker warm blijven.

Zon

In de bergen bevind je je dichter bij de zon. Tevens is de zonkracht extra sterk door de weerkaatsing in de witte sneeuw. Zorg daarom altijd dat de tere huid van je jonge kind goed ingesmeerd is. Vergeet hierbij ook zeker de lippen niet. Gebruik hiervoor een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Zorg ook dat je kind een goede zonnebril draagt om zijn ogen te beschermen tegen het zonlicht en om sneeuwblindheid te voorkomen.
© 2014 - 2019 Marrie123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ouders.nl/artikelen/met-een-baby-de-bergen-in
  • http://www.oocities.org/medische_commissie/kind2.html

Reageer op het artikel "Met een baby op wintersport: Waar moet je op letten?"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 24-01-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!