InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kind naar speciaal onderwijs

Kind naar speciaal onderwijs

Als speciaal (basis)onderwijs de aangewezen plek is voor een kind roept dat gemengde gevoelens op bij ouders. Iedere ouder wil het beste voor zijn of haar kind en speciaal onderwijs kan dan heel "dubbel" voelen. Natuurlijk is er een fijn gevoel dat het kind de aandacht en zorg krijgt die nodig is, toch is er ook verdriet omdat het anders gaat dan "normaal".

Speciaal onderwijs, wat is er anders?

Het grootste verschil tussen speciaal onderwijs en een reguliere basisschool is waarschijnlijk dat er in een klas voor speciaal onderwijs ongeveer 12 kinderen zitten, tegen ongeveer 25 in een gewone klas. Dit kleinere aantal kinderen geeft de mogelijkheid om ieder kind individueel meer aandacht te kunnen geven en meer begeleiding. Een school voor speciaal onderwijs is veel rustiger ingericht waardoor er minder prikkels zijn. Ook is er bijvoorbeeld een duidelijke kleurmarkering op de vloer die aangeeft welke richting het kind moet volgen om op de juiste plek te komen. In de klas hangt een groot dagschema, waar precies op te zien is hoe de indeling van de dag is, en ook van hoe laat tot hoe laat iets duurt. Er wordt zoveel mogelijk gestreefd naar een voorspelbaar ritme en volgorde van iedere dag. Aan ieder tafeltje hangt een koptelefoon die door het kind opgezet kan worden als het zich ergens op moet concentreren en er teveel geluiden zijn die hem of haar afleiden. Op een school voor speciaal onderwijs is ook een fysiotherapeut en een logopediste aanwezig om kinderen te helpen die moeite hebben met de ontwikkeling van hun motoriek of spraak.

Niveaugroepen

Bij speciaal onderwijs wordt er gebruik gemaakt van niveaugroepen voor wat betreft rekenen, lezen en spelling. Dit betekent dat ieder kind op zijn eigen niveau les krijgt in een groep waar op dat niveau het vak gegeven wordt. Hiervoor gaat het kind naar een ander lokaal dan het eigen klaslokaal. Zo kan het voorkomen dat een kind met lezen op een lager niveau, en met rekenen op een hoger niveau leert dan op een reguliere basisschool het geval zou zijn.

Taxivervoer van en naar school

Omdat deze kinderen meestal niet op de fiets naar school kunnen of alleen kunnen reizen met het openbaar vervoer bestaat de mogelijkheid om het kind gebruik te laten maken van taxivervoer. Afhankelijk van uw inkomen is hier wel of geen eigen bijdrage voor nodig. Als uw kind niet zelfstandig naar school kan is dit een goede oplossing.

Even wennen als ouder zijnde

Als duidelijk wordt dat het kind speciaal onderwijs nodig heeft is dat voor ouders ook vaak even wennen en verwerken. Aan de ene kant is het heel fijn dat het kind alle aandacht en extra zorg krijgt die het nodig heeft, aan de andere kant is het ook verdrietig dat het dit nodig heeft. Aan het begin van het schooljaar is er een bijeenkomst voor de ouders van de kinderen die dat jaar gaan starten op school. Hier worden deze gevoelens van ouders benoemd en besproken, en is er de mogelijkheid om met andere ouders van gedachten te wisselen. De kans dat een kind opbloeit en niet meer het gevoel heeft niet te kunnen voldoen aan wat gevraagd wordt op een reguliere school is zeker aanwezig. En voor iedere ouder is een blij en trots gezicht van je kind het mooiste wat er is.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kind naar speciaal onderwijs"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 24-01-2014
Subrubriek: Kinderen
Special: Autistisch Spectrum
Medische informatie…
Schrijf mee!