InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Zeven (prenten)boeken over prinsen en prinsessen

Zeven (prenten)boeken over prinsen en prinsessen

Wat is het toch heerlijk om voor te lezen aan je kinderen! Welke leeftijd ze ook hebben. Blijf het zo lang mogelijk doen. Het is goed voor de ontwikkeling van het kind, en het is een heerlijk rustpuntje voor jullie samen. Of met meerdere kinderen natuurlijk. Soms is het moeilijk om een keuze te maken uit al die prachtige boeken, er zijn er zoveel. Welke zijn de leukste om voor te lezen? Hierbij zeven aanraders in de categorie (prenten)boeken voor vier jaar en ouder, over prinsen en prinsessen.

Prentenboeken over prinses en prinsessen

Er zijn veel boeken over prinsessen. Geen wonder, want elk klein meisje wil wel een prinses zijn! Denk maar aan alle prinsessenjurken, -films en vele andere prinsessenproducten die te koop zijn. En meisjes houden over het algemeen meer van lezen dan jongens, hoewel dit verschil meestal pas op oudere leeftijd optreedt. Gelukkig zijn er ook genoeg boeken over prinsen, bijvoorbeeld ‘De prins op het witte paard.’

  • ‘De prins op het witte paard’
  • ‘De prinses en de paradijstuin’
  • ‘Keteltje – Prinses op les’ en ‘Keteltje – Prinses met praatjes’
  • ‘De prinses met de lange haren’
  • ‘De prins en de puinhoop’
  • ‘Allemaal sprookjes’

‘De prins op het witte paard’

  • Dolf Verroen en Thé Tjong Khing
  • 32 pagina’s
  • Uitgeverij Leopold
  • Prentenboek
  • Vanaf 4 jaar

De prins had bijna alles wat andere mensen niet hebben en leidde een heerlijk leven. Totdat zijn vader hem vertelde dat hij moest trouwen. De prins vertrok op zijn witte paard, vol zelfvertrouwen, maar de ene na de andere prinses wees hem af. Na de zoveelste afwijzing begon de prins te twijfelen. Wat nou als geen enkele prinses hem wilde hebben?

‘De prinses en de paradijstuin’

  • Dolf Verroen en Thé Tjong Khing
  • 64 pagina’s
  • Uitgeverij Leopold
  • Verhalenbundel
  • Vanaf 6 jaar

Van hetzelfde duo is deze bundeling van veertien verhalen over bijzondere prinsessen. Prinsessen die ontevreden of kaal zijn. Prinsessen met een gouden hart en prinsessen die ruzie maken. En een paradijstuin waar een prinses weemoedig denkt aan haar vervloekte prins. Wat hebben de prinsessen gemeen? Het zijn zeker geen lieverdjes!

‘Keteltje – Prinses op les’ en ‘Keteltje – Prinses met praatjes’

  • Jeska Verstegen
  • 96 pagina’s
  • Uitgeverij Leopold
  • Voorleesboek
  • Vanaf 4 jaar

Twee heerlijke voorleesboeken met prinses Keteltje in de hoofdrol. Zij krijgt les in lintjes knippen, keurig telefoneren en handjes schudden. Maar veel liever gaat ze verstoppertje spelen met Prins Opa, of vliegen in haar roze helikopter. Haar vriendjes Doffie, Sneeuwbal de kat en Beppie het varkentje staan Keteltje altijd bij!

’De prinses met de lange haren’

  • Annemarie van Haeringen
  • 24 pagina’s
  • Uitgeverij Leopold
  • Prentenboek
  • Vanaf 4 jaar

In een arm land woont een prinses met héél lange haren. Ze zou ze graag willen afknippen, maar dat mag niet van haar vader.
De lange haren worden een echte last en worden uiteindelijk in twee koffers gestopt die een sterke circusartiest moet dragen. Als de prinses oud genoeg is om te trouwen kiest ze niet voor een prins maar voor een vrijer leven met de sterke man. Hij knipt haar haren af en dan gaat ze voortaan als circusprinses door het leven met hem.

'De prins en de puinhoop'

  • Tjibbe Veldkamp en Wouter Tulp
  • Uitgeverij De Fontein
  • 28 pagina's
  • Prentenboek
  • Vanaf 4 jaar

De koningin regeerde over haar land. De prins vraagt steeds: 'Mag ik helpen regeren?' 'Nee,' zegt de koningin elke keer. 'Het is míjn werk. Als ik het doe gebeurt het goed.'
Totdat de familie Sloper arriveert, en alles uit de hand dreigt te lopen. De prins redt het paleis en vanaf dat moment mag hij zijn moeder helpen. Hij moet tenslotte oefenen voor koning.

'Allemaal sprookjes'

  • Annie M.G. Schmidt
  • Uitgeverij Querido
  • 182 pagina's
  • Verhalenbundel
  • Voor alle leeftijden

Alle 34 sprookjes van Annie Mg Schmidt, met daarin prinsen én prinsessen. Over een prins die niet wil leren, een prinses met gouden haren, en nog veel meer. Er gebeurt altijd iets onverwachts en er valt ook altijd iets te lachen. En net als alle goede sprookjes zijn ze om voor lezen of om zelf te lezen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Fiep, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een prentenboek presenteren is meer dan alleen voorlezenEen prentenboek presenteren is meer dan alleen voorlezenPrentenboeken zijn uitermate geschikt om voor te lezen. Vooral jonge kinderen zullen hiervan erg genieten. Daarnaast vor…
Spelen met prentenboeken; maak een verteltafelSpelen met prentenboeken; maak een verteltafelHet voorlezen van prentenboeken is van groot belang voor peuters en kleuters. Het voorlezen van prentenboeken heeft voor…
Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren gaat vooraf aan begrijpend lezen. Kinderen die veel worden voorgelezen, kunnen op die manier een gr…
Levende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalLevende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalVoorlezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen komen door voorlezen in andere situaties…
Zwangerschap Kate Middleton en de geboorte van zoon Georgenieuws uitgelichtZwangerschap Kate Middleton en de geboorte van zoon GeorgeOp 22 juli 2013 is het eerste kind van de Britse prins William en Catherine Middleton geboren, prins George. Prins Georg…
Bronnen en referenties
  • www.bol.com
  • www.leopold.com
  • www.uitgeverijdefontein.nl/kinderboeken/
  • www.queridokinderenjeugdboeken.nl/

Reageer op het artikel "Zeven (prenten)boeken over prinsen en prinsessen"

Infoteur: Fiep
Gepubliceerd: 13-06-2014
Subrubriek: Kinderen
Special: Prentenboeken
Medische informatie…
Schrijf mee!